dostęp otwarty

Tom 15, Nr 1 (2007)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2007-04-13
Pobierz cytowanie

Edukacja pacjentów z zespołem stopy cukrzycowej a poczucie koherencji

Agnieszka Rapacz, Maria Kózka, Maria Ogarek
Problemy Pielęgniarstwa 2007;15(1):44-49.

dostęp otwarty

Tom 15, Nr 1 (2007)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2007-04-13

Streszczenie


Wstęp. W momencie rozpoznania zespołu stopy cukrzycowej oczekuje się od chorego wprowadzenia zmian dostosowujących codzienne życie do wymogów terapii. Gotowość chorego do wprowadzenia zmian zależy zarówno od jego wiedzy, posiadanych środków, jak i od przekonania, że zmiany te są słuszne i możliwe do osiągnięcia. Programy edukacyjne muszą być ukierunkowane na zrozumienie przez chorego potrzeby zmian, na wiarę w zasadność zaleceń i powodzenie terapii.
Cel pracy. Poznanie wpływu edukacji pacjentów z zespołem stopy cukrzycowej na ich poczucie koherencji.
Materiał i metody. Badaniem objęto 84 osoby z rozpoznaniem zespołu stopy cukrzycowej, z których 42 uczestniczyły w programie edukacji. W pracy wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety i Kwestionariusz Orientacji Życiowej Aarona Antonovsky’ego (SOC-29).
Wyniki i wnioski. W badaniach wykazano deficyt wiedzy badanych oraz zależność pomiędzy edukacją a poziomem koherencji. Wyższe poczucie koherencji uzyskano w grupie uczestniczącej w programie edukacji.

Streszczenie


Wstęp. W momencie rozpoznania zespołu stopy cukrzycowej oczekuje się od chorego wprowadzenia zmian dostosowujących codzienne życie do wymogów terapii. Gotowość chorego do wprowadzenia zmian zależy zarówno od jego wiedzy, posiadanych środków, jak i od przekonania, że zmiany te są słuszne i możliwe do osiągnięcia. Programy edukacyjne muszą być ukierunkowane na zrozumienie przez chorego potrzeby zmian, na wiarę w zasadność zaleceń i powodzenie terapii.
Cel pracy. Poznanie wpływu edukacji pacjentów z zespołem stopy cukrzycowej na ich poczucie koherencji.
Materiał i metody. Badaniem objęto 84 osoby z rozpoznaniem zespołu stopy cukrzycowej, z których 42 uczestniczyły w programie edukacji. W pracy wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety i Kwestionariusz Orientacji Życiowej Aarona Antonovsky’ego (SOC-29).
Wyniki i wnioski. W badaniach wykazano deficyt wiedzy badanych oraz zależność pomiędzy edukacją a poziomem koherencji. Wyższe poczucie koherencji uzyskano w grupie uczestniczącej w programie edukacji.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

edukacja; stopa cukrzycowa; poczucie koherencji

Informacje o artykule
Tytuł

Edukacja pacjentów z zespołem stopy cukrzycowej a poczucie koherencji

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 15, Nr 1 (2007)

Strony

44-49

Data publikacji on-line

2007-04-13

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2007;15(1):44-49.

Słowa kluczowe

edukacja
stopa cukrzycowa
poczucie koherencji

Autorzy

Agnieszka Rapacz
Maria Kózka
Maria Ogarek

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna