dostęp otwarty

Tom 18, Nr 3 (2010)
PRACE POGLĄDOWE
Opublikowany online: 2010-09-24
Pobierz cytowanie

Zastosowanie systemu wspierająco-uczącego w opiece nad pacjentem z przetoką jelitową

Maria Kózka, Dariusz Bazaliński
Problemy Pielęgniarstwa 2010;18(3):337-341.

dostęp otwarty

Tom 18, Nr 3 (2010)
PRACE POGLĄDOWE
Opublikowany online: 2010-09-24

Streszczenie

Zabieg chirurgiczny zakończony wyłonieniem przetoki jelitowej doprowadza do znacznego upośledzenia zarówno aktywności, jak i subiektywnej jakości życia. Zmiana obrazu własnego ciała, utrata kontroli nad funkcją zwieraczy, wystąpienie powikłań miejscowych lub ogólnych może w znacznym stopniu wydłużyć okres akceptacji i adaptacji do życia z przetoką. Interwencje pielęgniarskie wdraża się na podstawie ogólnego stanu pacjenta, a także jego deficytu wiedzy i możliwości psychofizycznych.
Celem pracy jest przedstawienie praktycznego zastosowania systemu wspierająco-uczącego w opiece nad pacjentem z przetoką jelitową, który opiera się na asystowaniu pielęgniarki jako osoby pomagającej, motywującej w nauczeniu i przygotowaniu do samoopieki terapeutycznej. System stosuje się u osób, które są potencjalnie zdolne do opiekowania się sobą, ale nie mają wystarczającej wiedzy lub motywacji, lub wymagają pomocy w podejmowaniu decyzji. Głównymi metodami w tym systemie są udzielanie choremu wsparcia społecznego i uczenie go uzyskania przez niego samodzielności i niezależności w codziennym pielęgnowaniu i funkcjonowaniu z przetoką jelitową.
Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (3): 337-341

Streszczenie

Zabieg chirurgiczny zakończony wyłonieniem przetoki jelitowej doprowadza do znacznego upośledzenia zarówno aktywności, jak i subiektywnej jakości życia. Zmiana obrazu własnego ciała, utrata kontroli nad funkcją zwieraczy, wystąpienie powikłań miejscowych lub ogólnych może w znacznym stopniu wydłużyć okres akceptacji i adaptacji do życia z przetoką. Interwencje pielęgniarskie wdraża się na podstawie ogólnego stanu pacjenta, a także jego deficytu wiedzy i możliwości psychofizycznych.
Celem pracy jest przedstawienie praktycznego zastosowania systemu wspierająco-uczącego w opiece nad pacjentem z przetoką jelitową, który opiera się na asystowaniu pielęgniarki jako osoby pomagającej, motywującej w nauczeniu i przygotowaniu do samoopieki terapeutycznej. System stosuje się u osób, które są potencjalnie zdolne do opiekowania się sobą, ale nie mają wystarczającej wiedzy lub motywacji, lub wymagają pomocy w podejmowaniu decyzji. Głównymi metodami w tym systemie są udzielanie choremu wsparcia społecznego i uczenie go uzyskania przez niego samodzielności i niezależności w codziennym pielęgnowaniu i funkcjonowaniu z przetoką jelitową.
Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (3): 337-341
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

stomia; edukacja; pielęgniarka; system opieki

Informacje o artykule
Tytuł

Zastosowanie systemu wspierająco-uczącego w opiece nad pacjentem z przetoką jelitową

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 18, Nr 3 (2010)

Strony

337-341

Data publikacji on-line

2010-09-24

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2010;18(3):337-341.

Słowa kluczowe

stomia
edukacja
pielęgniarka
system opieki

Autorzy

Maria Kózka
Dariusz Bazaliński

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna