Tom 15, Nr 2 (2024)
Inne materiały uzgodnione z Redakcją
Opublikowany online: 2024-11-05
Wyświetlenia strony 62
Wyświetlenia/pobrania artykułu 7
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Mukbang okiem dietetyka

Lidia Barszczewska1, Kalina Maćkowiak2
Forum Zaburzeń Metabolicznych 2024;15(2):97-103.

Streszczenie

Mukbang to zjawisko polegające na transmitowaniu na żywo lub publikowaniu filmów, na których osoby spożywają znaczne ilości wysokokalorycznej żywności. Badanie miało na celu zbadanie wpływu oglądania filmów Mukbang na nawyki żywieniowe. Grupa badawcza składała się z osób oglądających filmy Mukbang, natomiast grupa kontrolna obejmowała uczestników, którzy nie mieli kontaktu z tego rodzaju treściami. Wyniki nie wykazały jednoznacznego wpływu filmów Mukbang na nawyki żywieniowe, sugerując, że wiele czynników może na nie wpływać. Badanie wykazało, że osoby oglądające Mukbang spożywają fast foody z podobną częstotliwością do grupy kontrolnej. Spożycie warzyw było niewielkie w obu grupach. Osoby oglądające Mukbang miały niższe BMI niż grupa kontrolna, co sugeruje tendencję do utrzymania prawidłowej masy ciała. Główne powody oglądania filmów Mukbang obejmowały towarzystwo podczas posiłku, efekt ASMR oraz ciekawość. Większość badanych nie miała wyraźnej opinii na temat Mukbang, co wskazuje na niewielkie znaczenie tych filmów dla uczestników. Wyniki wskazały również, że większość osób oglądających Mukbang nie mieszkała samotnie, co przeczy stereotypowi dotyczącemu samotnych osób jako głównych odbiorców tych filmów. Istnieje potrzeba przeprowadzania dalszych badań, aby lepiej zrozumieć mechanizmy wpływu oglądania Mukbang na nawyki żywieniowe.

Artykuł dostępny w formacie PDF

Dodaj do koszyka: 49,00 PLN

Posiadasz dostęp do tego artykułu?

Referencje

  1. Kang E, Lee J, Kim KH, et al. The popularity of eating broadcast: Content analysis of "mukbang" YouTube videos, media coverage, and the health impact of "mukbang" on public. Health Informatics J. 2020; 26(3): 2237–2248.
  2. Wang C, Peng Y, Qiu L, et al. Cloud-Based Commensality: Enjoy the Company of Co-diners Without Social Facilitation of Eating. Front Psychol. 2021; 12: 758966.
  3. Strand M, Gustafsson SA. Mukbang and Disordered Eating: A Netnographic Analysis of Online Eating Broadcasts. Cult Med Psychiatry. 2020; 44(4): 586–609.
  4. Jia P, Luo M, Li Y, et al. Fast-food restaurant, unhealthy eating, and childhood obesity: A systematic review and meta-analysis. Obes Rev. 2021; 22 Suppl 1(Suppl 1): e12944.
  5. Gunn CA, Weber JL, Kruger MC. Midlife women, bone health, vegetables, herbs and fruit study. The Scarborough Fair study protocol. BMC Public Health. 2013; 13: 23.
  6. Abdala GA, Meira MD, Rodrigo GT, et al. Religion, Age, Education, Lifestyle, and Health: Structural Equation Modeling. J Relig Health. 2021; 60(1): 517–528.
  7. Sanskriti S, Guglani I, Joshi S, et al. The Spectrum of Motivations Behind Watching Mukbang Videos and Its Health Effects on Its Viewers: A Review. Cureus. 2023; 15(8): e44392.
  8. Apovian CM. Obesity: definition, comorbidities, causes, and burden. Am J Manag Care. ; 22(7 Suppl): 176–185.
  9. Manafi Anari F, Eghtesadi S. The Relationship Between Watching Mukbang (Eating Show), Eating Behaviors, and Anthropometric Parameters in Iranian Female Students. J Res Health Sci. 2023; 23(1): e00574.