dostęp otwarty

Tom 17, Nr 4 (2020)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2020-09-18
Pobierz cytowanie

Wizerunek psychiatry, psychologa i psychoterapeuty w mediach. Analiza polskich tygodników opinii

Anna Róża Hoss1, Rafał Styła1, Hubert Suszek1, Joachim Kowalski12, Małgorzata Grochowska1, Jakub Dąbrowski1
·
Psychiatria 2020;17(4):216-223.
Afiliacje
  1. Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Stawki 5/7, 00-183 Warszawa, Polska
  2. Laboratorium Psychopatologii Eksperymentalnej, Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk, Jaracza 1, 00-378 Warszawa, Polska

dostęp otwarty

Tom 17, Nr 4 (2020)
Prace oryginalne
Opublikowany online: 2020-09-18

Streszczenie

Wstęp: Wizerunek psychiatrii i psychiatrów jest przedstawiany w filmie, prasie i mediach informacyjnych w negatywny sposób. Psychiatrzy są pokazywani jako osoby nieetyczne, nieprofesjonalne, nieskuteczne, przynoszące pacjentowi szkodę, a jednocześnie lepiej wykształcone i inteligentniejsze niż psychologowie. Dotychczasowa literatura dotycząca wizerunku psychiatrów dotyczy przede wszystkim postaci fikcyjnych i nie uwzględnia kontekstu polskiego. Celem badania było poznanie sposobu przedstawiania psychiatrii i innych specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego w polskich tygodnikach opinii. Materiał i metody: Przeprowadzono analizę wizerunku psychiatry metodą oceny sędziów kompetentnych. Utworzono bazę 208 artykułów z 2013 roku z czasopism „Angora”, „Do Rzeczy”, „Gazeta Polska”, „Gość Niedzielny”, „Newsweek Polska”, „Polityka”, „Sieci”, „Wprost”zawierających słowa kluczowe dotyczące psychiatrii, psychologii i psychoterapii. Dwóch pracujących niezależnie sędziów przeprowadziło analizę za pomocą utworzonego na potrzeby badania kwestionariusza, oceniając treść artykułów na trzech pięciostopniowych wymiarach: (1) Kompetencji, (2) Pozytywnej roli, (3) Etyczności zachowania. Wyniki: Średnia ogólna ocena wizerunku psychiatrów, psychologów i psychoterapeutów oscylowała wokół wartości 3,5 wskazując na neutralność wizerunku. Nie wykryto istotnych statystycznie różnic w ocenie poziomu kompetencji, pozytywnej oceny roli i etyczności między specjalistami. W 53% artykułów ukazywano psychiatrów w sposób pozytywny, w 40% w neutralny, a 6% w negatywny sposób. Wśród psychologów pozytywny obraz występował w 60% przypadków, w 27% był on neutralny, a w 13% negatywny. W przypadku psychoterapeutów frekwencje te wynosiły odpowiednio 33%,52 % i 15%. Wnioski: Wizerunek psychiatrów, psychologów i psychoterapeutów w analizowanych artykułachbył najczęściej pozytywny lub neutralny. Nie wykazano istotnej różnicy między sposobem przedstawiania poszczególnych zawodów. Zestawienie uzyskanych wyników z analizami przedstawionymi w literaturze wskazuje, że wizerunekspecjalistów z zakresu zdrowia psychicznego systematycznie się poprawia.

Streszczenie

Wstęp: Wizerunek psychiatrii i psychiatrów jest przedstawiany w filmie, prasie i mediach informacyjnych w negatywny sposób. Psychiatrzy są pokazywani jako osoby nieetyczne, nieprofesjonalne, nieskuteczne, przynoszące pacjentowi szkodę, a jednocześnie lepiej wykształcone i inteligentniejsze niż psychologowie. Dotychczasowa literatura dotycząca wizerunku psychiatrów dotyczy przede wszystkim postaci fikcyjnych i nie uwzględnia kontekstu polskiego. Celem badania było poznanie sposobu przedstawiania psychiatrii i innych specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego w polskich tygodnikach opinii. Materiał i metody: Przeprowadzono analizę wizerunku psychiatry metodą oceny sędziów kompetentnych. Utworzono bazę 208 artykułów z 2013 roku z czasopism „Angora”, „Do Rzeczy”, „Gazeta Polska”, „Gość Niedzielny”, „Newsweek Polska”, „Polityka”, „Sieci”, „Wprost”zawierających słowa kluczowe dotyczące psychiatrii, psychologii i psychoterapii. Dwóch pracujących niezależnie sędziów przeprowadziło analizę za pomocą utworzonego na potrzeby badania kwestionariusza, oceniając treść artykułów na trzech pięciostopniowych wymiarach: (1) Kompetencji, (2) Pozytywnej roli, (3) Etyczności zachowania. Wyniki: Średnia ogólna ocena wizerunku psychiatrów, psychologów i psychoterapeutów oscylowała wokół wartości 3,5 wskazując na neutralność wizerunku. Nie wykryto istotnych statystycznie różnic w ocenie poziomu kompetencji, pozytywnej oceny roli i etyczności między specjalistami. W 53% artykułów ukazywano psychiatrów w sposób pozytywny, w 40% w neutralny, a 6% w negatywny sposób. Wśród psychologów pozytywny obraz występował w 60% przypadków, w 27% był on neutralny, a w 13% negatywny. W przypadku psychoterapeutów frekwencje te wynosiły odpowiednio 33%,52 % i 15%. Wnioski: Wizerunek psychiatrów, psychologów i psychoterapeutów w analizowanych artykułachbył najczęściej pozytywny lub neutralny. Nie wykazano istotnej różnicy między sposobem przedstawiania poszczególnych zawodów. Zestawienie uzyskanych wyników z analizami przedstawionymi w literaturze wskazuje, że wizerunekspecjalistów z zakresu zdrowia psychicznego systematycznie się poprawia.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

psychiatria, psychoterapia, psychologia, stygmatyzacja, prasa

Informacje o artykule
Tytuł

Wizerunek psychiatry, psychologa i psychoterapeuty w mediach. Analiza polskich tygodników opinii

Czasopismo

Psychiatria

Numer

Tom 17, Nr 4 (2020)

Typ artykułu

Praca badawcza (oryginalna)

Strony

216-223

Opublikowany online

2020-09-18

Wyświetlenia strony

1898

Wyświetlenia/pobrania artykułu

1512

DOI

10.5603/PSYCH.2020.0036

Rekord bibliograficzny

Psychiatria 2020;17(4):216-223.

Słowa kluczowe

psychiatria
psychoterapia
psychologia
stygmatyzacja
prasa

Autorzy

Anna Róża Hoss
Rafał Styła
Hubert Suszek
Joachim Kowalski
Małgorzata Grochowska
Jakub Dąbrowski

Referencje (49)
  1. Sartorius N, Gaebel W, Cleveland HR, et al. WPA guidance on how to combat stigmatization of psychiatry and psychiatrists. World Psychiatry. 2010; 9(3): 131–144.
  2. Murawiec, S. Sprawozdanie Rzecznika Prasowego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego 2016. 2019: Warszawa.
  3. Lauber C, Nordt C, Falcato L, et al. Lay recommendations on how to treat mental disorders. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2001; 36(11): 553–556.
  4. De Toledo Piza Peluso E, Blay SL. Public beliefs about the treatment of schizophrenia and depression in Brazil. Int J Soc Psychiatry. 2009; 55(1): 16–27.
  5. Kobau R, Diiorio C, Chapman D, et al. SAMHSA/CDC Mental Illness Stigma Panel Members. Attitudes about mental illness and its treatment: validation of a generic scale for public health surveillance of mental illness associated stigma. Community Ment Health J. 2010; 46(2): 164–176.
  6. Yang LH, Phelan JoC, Link BG. Stigma and beliefs of efficacy towards traditional Chinese medicine and Western psychiatric treatment among Chinese-Americans. Cultur Divers Ethnic Minor Psychol. 2008; 14(1): 10–18.
  7. Richardson LA. Seeking and obtaining mental health services: what do parents expect? Arch Psychiatr Nurs. 2001; 15(5): 223–231.
  8. Balch P, Ireland JF, McWilliams SA, et al. Client evaluation of community mental health services: relation to demographic and treatment variables. Am J Community Psychol. 1977; 5(2): 243–247.
  9. Leaf P, Bruce M, Tischler G, et al. The relationship between demographic factors and attitudes toward mental health services. Journal of Community Psychology. 1987; 15(2): 275–284, doi: 10.1002/1520-6629(198704)15:2<275::aid-jcop2290150216>3.0.co;2-j.
  10. Skuse DH. Attitudes to the psychiatric outpatient clinic. Br Med J. 1975; 3(5981): 469–471.
  11. Noble L, Douglas B, Newman S. What do patients expect of psychiatric services? A systematic and critical review of empirical studies. Social Science & Medicine. 2001; 52(7): 985–998.
  12. Bystritsky A, Wagner A, Russo J, et al. Assessment of beliefs about psychotropic medication and psychotherapy: development of a measure for patients with anxiety disorders. General Hospital Psychiatry. 2005; 27(5): 313–318.
  13. Jungbauer J, Wittmund B, Dietrich S, et al. The disregarded caregivers: subjective burden in spouses of schizophrenia patients. Schizophr Bull. 2004; 30(3): 665–675.
  14. Ryan CS, Robinson DR, Hausmann LR. Stereotyping among providers and consumers of public mental health services. The role of perceived group variability. Behav Modif. 2001; 25(3): 406–442.
  15. Fink PJ, Tasman A. Stigma and mental illness. Washington, DC, American Psychiatric Press. 1992.
  16. Thornicroft G. Stigma and discrimination limit access to mental health care. Epidemiol Psichiatr Soc. 2008; 17(1): 14–19.
  17. Henderson C, Evans-Lacko S, Thornicroft G. Mental illness stigma, help seeking, and public health programs. Am J Public Health. 2013; 103(5): 777–780.
  18. von Sydow K, Reimer C. Attitudes toward psychotherapists, psychologists, psychiatrists, and psychoanalysts. A meta-content analysis of 60 studies published between 1948 and 1995. Am J Psychother. 1998; 52(4): 463–488.
  19. Ben-Noun, L. Characterization of patients refusing professional psychiatric treatment in a primary care clinic. Israel Journal of Psychiatry and Related Sciences. 1996; 33(3): 167–174.
  20. Gaebel W, Zäske H, Baumann AE, et al. Evaluation of the German WPA "program against stigma and discrimination because of schizophrenia--Open the Doors": results from representative telephone surveys before and after three years of antistigma interventions. Schizophr Res. 2008; 98(1-3): 184–193.
  21. Wang PS, Lane M, Olfson M, et al. Twelve-month use of mental health services in the United States: results from the National Comorbidity Survey Replication. Arch Gen Psychiatry. 2005; 62(6): 629–640.
  22. Kochański A, Cechnicki A. Opinions of Polish psychiatrists on psychiatry and their own professional role. Postępy Psychiatrii i Neurologii. 2018; 27(1): 31–48.
  23. Kochański, A., Cechnicki, A. Postawy polskich psychiatrów wobec osób chorujących psychicznie. PsychiatriaPolska. 2011; 51(1): 29–44.
  24. Angermeyer MC, van der Auwera S, Carta MG, et al. Public attitudes towards psychiatry and psychiatric treatment at the beginning of the 21st century: a systematic review and meta-analysis of population surveys. World Psychiatry. 2017; 16(1): 50–61.
  25. Gabbard G. Psychotherapy in Hollywood Cinema. Australasian Psychiatry. 2016; 9(4): 365–369.
  26. Gabbard G. O., Gabbard K. Psychiatry and the cinema. USA: American Psychiatric Association. 1999.
  27. Beachum, L. (2010) The Psychopathology of Cinema: How Mental Illness and Psychotherapy are Portrayed in Film. Honors Projects, 56. http://scholarworks.gvsu.edu/honorsprojects/56.
  28. Hopson J. The demonisation of psychiatrists in fiction (and why real psychiatrists might want to do something about it). Psychiatr Bull (2014). 2014; 38(4): 175–179.
  29. Orchowski L, Spickard B, McNamara J. Cinema and the valuing of psychotherapy: Implications for clinical practice. Professional Psychology: Research and Practice. 2006; 37(5): 506–514.
  30. Schultz JM, Videbeck SL. Lippincott's manual of psychiatric nursing care plans. Wolters Kluwer/Lippincott Williams, Philadelphia 2013.
  31. Walter G. The psychiatrist in American cartoons, 1941-1990. Acta Psychiatr Scand. 1992; 85(2): 167–172.
  32. Wahl, O., Reiss, M., Thompson, C. A. Film Psychotherapy in the 21st Century, Health Communication. 2018; 33(3): 238–245.
  33. Coverdale J, Nairn R, Claasen D. Depictions of mental illness in print media: a prospective national sample. Aust N Z J Psychiatry. 2002; 36(5): 697–700.
  34. Nunnally J. The communication of mental health information: A comparison of the opinions of experts and the public with mass media presentations. Behavioral Science. 2007; 2(3): 222–230.
  35. Gerbner G, Gross L, Morgan M, et al. The “Mainstreaming” of America: Violence Profile No. 11. Journal of Communication. 2006; 30(3): 10–29.
  36. Wahl OF, Harman CR. Family views of stigma. Schizophr Bull. 1989; 15(1): 131–139.
  37. Berlin FS, Malin HM. Media distortion of the public's perception of recidivism and psychiatric rehabilitation. Am J Psychiatry. 1991; 148(11): 1572–1576.
  38. Diefenbach D. The portrayal of mental illness on prime-time television. Journal of Community Psychology. 1997; 25(3): 289–302, doi: 10.1002/(sici)1520-6629(199705)25:3<289::aid-jcop5>3.0.co;2-r.
  39. Corrigan PW, Watson AC, Gracia G, et al. Newspaper stories as measures of structural stigma. Psychiatr Serv. 2005; 56(5): 551–556.
  40. Edney D.R. Mass Media and Mental Illness: A Literature Review. Ontario: Canadian Mental Health Association. 2004.
  41. Cutcliffe JR, Hannigan B. Mass media, 'monsters' and mental health clients: the need for increased lobbying. J Psychiatr Ment Health Nurs. 2001; 8(4): 315–321.
  42. Wahl O, Roth R. Television images of mental illness: Results of a metropolitan Washington media watch. Journal of Broadcasting. 2009; 26(2): 599–605.
  43. Wahl OF. Media madness: public images of mental illness. Rutgers University Press 1995.
  44. Rose N. Governing risky individuals: The role of psychiatry in new regimes of control. Psychiatry, Psychology and Law. 2009; 5(2): 177–195.
  45. Wilson C, Nairn R, Coverdale J, et al. Constructing mental illness as dangerous: a pilot study. Aust N Z J Psychiatry. 1999; 33(2): 240–247.
  46. Angermeyer MC. Schizophrenia and violence. Acta Psychiatrica Scandinavica. 2000; 102(407): 63–67.
  47. Francis C, Pirkis J, Francis C, et al. Portrayal of depression and other mental illnesses in Australian nonfiction media. Journal of Community Psychology. 2001; 33(3): 283–297.
  48. Olstead R. Contesting the text: Canadian media depictions of the conflation of mental illness and criminality. Sociology of Health & Illness. 2002; 24(5): 621–643.
  49. Angermeyer MC, Matschinger H. The effect of personal experience with mental illness on the attitude towards individuals suffering from mental disorders. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 1996; 31(6): 321–326.

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl