dostęp otwarty

Tom 15, Nr 3 (2018)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2018-09-24
Pobierz cytowanie

Film jako narzędzie psychoterapeutyczne. Wybrane problemy filmoterapii

Armen Mekhakyan1, Agata Szulc1, Wojciech Imielski2
Psychiatria 2018;15(3):127-134.
Afiliacje
  1. Klinika Psychiatryczna, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Polska
  2. Ośrodek Usług Psychologicznych Jerzy Imielski

dostęp otwarty

Tom 15, Nr 3 (2018)
Prace oryginalne
Opublikowany online: 2018-09-24

Streszczenie

Streszczenie Wstęp Artykuł dotyczy współczesnego wykorzystania filmu jako narzędzia psychoterapeutycznego. Głównym jego celem jest wykazanie wartości i przydatności filmoterapii w procesie terapeutycznym. Opracowanie prezentuje kondycję sztuki filmowej w szerszym kontekście społecznym oraz wyznaczniki czyniące film medium przydatnym w psychologicznych oddziaływaniach leczniczych. Przeprowadzono rozważania definicyjne oraz analizę wpływu, jaki poprzez różnorodne środki artystycznego wyrazu dzieło filmowe wywierać może na widza. Prześledzono i opisano także wybrane, najbardziej wyraziste tendencje we współczesnej psychoterapii, wskazując przede wszystkim zjawiska najistotniejsze z punktu widzenia samego procesu terapeutycznego oraz społecznej percepcji tej formy pomocy psychologicznej. Materiał i metody Zasadnicza część artykułu koncentruje się wokół filmoterapii. Autorzy dokonali syntetycznego przeglądu dostępnych wyników badań nad filmoterapią, korzystając z publikacji pojawiających się w różnych częściach świata. Przeprowadzono pojęciową i definicyjną analizę tego zjawiska, zaprezentowano najbardziej popularne poglądy na jej temat. W podsumowaniu zawarto wnioski oraz weryfikację przyjętej tezy. Wyniki i wnioski W drodze analizy dostępnych materiałów piśmienniczych ustalono, że filmoterapia jest coraz bardziej popularnym sposobem psychoterapeutycznego oddziaływania. Zastosowanie filmu w psychoterapii wzbudza coraz większe zainteresowanie specjalistów na całym świecie, a wyniki prowadzonych do tej pory badań zdają się wskazywać, że wykorzystanie obrazów filmowych w sesjach terapeutycznych daje pozytywne skutki lecznicze, głównie dzięki zjawisku identyfikowania się pacjenta z bohaterem oraz możliwości przepracowania określonych sytuacji trudnych. Film może być stosowany przede wszystkim jako technika uzupełniająca, wzbogacająca proces terapeutyczny. Jednocześnie jednak autorzy doszli do wniosku, że filmoterapia jest wciąż niedocenianym sposobem terapeutycznego oddziaływania i że w badaniach oraz prowadzonych dyskusjach nie są poruszane ewentualne negatywne (na przykład wtórnie traumatyzujące) skutki jego zastosowania.

Streszczenie

Streszczenie Wstęp Artykuł dotyczy współczesnego wykorzystania filmu jako narzędzia psychoterapeutycznego. Głównym jego celem jest wykazanie wartości i przydatności filmoterapii w procesie terapeutycznym. Opracowanie prezentuje kondycję sztuki filmowej w szerszym kontekście społecznym oraz wyznaczniki czyniące film medium przydatnym w psychologicznych oddziaływaniach leczniczych. Przeprowadzono rozważania definicyjne oraz analizę wpływu, jaki poprzez różnorodne środki artystycznego wyrazu dzieło filmowe wywierać może na widza. Prześledzono i opisano także wybrane, najbardziej wyraziste tendencje we współczesnej psychoterapii, wskazując przede wszystkim zjawiska najistotniejsze z punktu widzenia samego procesu terapeutycznego oraz społecznej percepcji tej formy pomocy psychologicznej. Materiał i metody Zasadnicza część artykułu koncentruje się wokół filmoterapii. Autorzy dokonali syntetycznego przeglądu dostępnych wyników badań nad filmoterapią, korzystając z publikacji pojawiających się w różnych częściach świata. Przeprowadzono pojęciową i definicyjną analizę tego zjawiska, zaprezentowano najbardziej popularne poglądy na jej temat. W podsumowaniu zawarto wnioski oraz weryfikację przyjętej tezy. Wyniki i wnioski W drodze analizy dostępnych materiałów piśmienniczych ustalono, że filmoterapia jest coraz bardziej popularnym sposobem psychoterapeutycznego oddziaływania. Zastosowanie filmu w psychoterapii wzbudza coraz większe zainteresowanie specjalistów na całym świecie, a wyniki prowadzonych do tej pory badań zdają się wskazywać, że wykorzystanie obrazów filmowych w sesjach terapeutycznych daje pozytywne skutki lecznicze, głównie dzięki zjawisku identyfikowania się pacjenta z bohaterem oraz możliwości przepracowania określonych sytuacji trudnych. Film może być stosowany przede wszystkim jako technika uzupełniająca, wzbogacająca proces terapeutyczny. Jednocześnie jednak autorzy doszli do wniosku, że filmoterapia jest wciąż niedocenianym sposobem terapeutycznego oddziaływania i że w badaniach oraz prowadzonych dyskusjach nie są poruszane ewentualne negatywne (na przykład wtórnie traumatyzujące) skutki jego zastosowania.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

film, filmoterapia, kinoterapia, zastosowanie filmu w psychoterapii

Informacje o artykule
Tytuł

Film jako narzędzie psychoterapeutyczne. Wybrane problemy filmoterapii

Czasopismo

Psychiatria

Numer

Tom 15, Nr 3 (2018)

Typ artykułu

Praca badawcza (oryginalna)

Strony

127-134

Opublikowany online

2018-09-24

Wyświetlenia strony

2352

Wyświetlenia/pobrania artykułu

6956

Rekord bibliograficzny

Psychiatria 2018;15(3):127-134.

Słowa kluczowe

film
filmoterapia
kinoterapia
zastosowanie filmu w psychoterapii

Autorzy

Armen Mekhakyan
Agata Szulc
Wojciech Imielski

Referencje (25)
  1. https://sjp.pwn.pl/szukaj/film.html. (18.01.2018).
  2. Czabała C. Poradnictwo psychologiczne a psychoterapia. Roczniki psychologiczne. 2016; XIX(3): 521–522.
  3. Norcross J, Hogan T, Koocher G, et al. Clinician's Guide to Evidence-Based Practices. Oxford Clinical Psychology. 2017.
  4. https://encyklopedia.pwn.pl/szukaj/psychoterapia. 21.01.2018.
  5. Marchewka K. Finansowy wymiar psychoterapii a relacja psychoterapeutyczna. Diametres. 2017; 51: 48–64.
  6. Jabłoński MJ, Pilecki MW, Murawiec S, et al. Nowe za-grożenia dla psychoterapii w Polsce po transformacji ustrojowej lat 80 XX wieku. Psychiatria. 2012; 11(2): 81–86.
  7. Thompson MG. The Rule of Neutrality. Psychoanalysis & Contemporary Thought. 1996; 19: 57–84.
  8. Marchewka K, Sikora K. Poza tabula rasa. Współczesne rozumienie postulatu neu-tralności światopoglądowej psychoterapeuty. Psychoterapia. 2013; 167(4): 67–78.
  9. Włodawiec B., Mit neutralności światopoglądowej psychoterapeuty. http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=695 (1.02.2018).
  10. http://kinoterapia. (29.01.2018).
  11. Portadin MA. The use of popular film in psychotherapy – is there a 'cinematherapy'? , Massachusetts School of Professional Psychology. : Cambridge.
  12. Żłobińska M. Filmoterapia „w zarodku”. Wyzwania i szanse związane z zastosowa-niem filmu w psychoterapii. In: Konieczna -Nowak L, Krasoń K. ed. Terapia przez sztukę . Polskie Stowarzyszenie Terapii Przez Sztukę (PSTS) 2014.
  13. Berg-Cross L, Jennings P, Baruch R. Cinematherapy:. Psychotherapy in Private Practice. 1990; 8(1): 135–156.
  14. Zhe A. Wu, Applying Cinema Therapy with adolescents and a cinema therapy workshop, a two paper alternative department thesis presented to the Faculty of California State University, East Bay 2008.
  15. Kozubek M. Filmoterapia. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2016.
  16. Woltz B., Cinema therapy: using the power of imagery in films for the Therapeutic Process. http://www.cinematherapy.com/birgitarticles/ctusingpower.html (23.01.2018).
  17. Dermer S, Hutchings J. Utilizing movies in family Therapy: applications for individuals, couples, and families. The American Journal of Family Therapy. 2010; 28(2): 163–180.
  18. Hankir A, Holloway D, Zaman R, et al. Cintematherapy and film as an educational tool in undegraduate psychiatry teaching: A case report and review of the literature. Psychiatria Danubina. 2015; 27(supl. 1): 136–142.
  19. Marrs RW. A meta-analysis of bibliotherapy studies. Am J Community Psychol. 1995; 23(6): 843–870.
  20. Smithikrai C. Effectiveness of Teaching with Movies to Promote Positive Characteristics and Behaviors. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2016; 217: 522–530.
  21. Byrd ML, Forisha B, Ramsdell C. Cinema therapy with children and their families. Minnesota Association of Children’s Mental Health Child & Adolescent Mental Health Conference. 2006; May 2.
  22. Marsick E. Cinematherapy with preadolescents experiencing parental divorce: A collective case study. The Arts in Psychotherapy. 2010; 37(4): 311–318.
  23. Dumtrache S. The effects of a cinema-therapy group on diminishing anxiety in young people. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014; 127: 717–721.
  24. Molaie A, Abedin A, Heidari M. Comparing the effectiveness of Group Movie Therapy (GMT) Versus Supportive Group Therapy (SGT) for Improvement of Mental Health in Grieving Adolescent Girls in Tehran. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2010; 5: 832–837.
  25. Abedin A, Molaie A. The effectiveness of Group Movie Therapy (GMT) on parental stress reduction in mothers of children with mild mental retardation in Tehran. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2010; 5: 988–993.

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl