open access

Vol 3, No 2 (2009)
Case report
Published online: 2009-05-25
Get Citation

Czy hipogonadyzm wywołany lekami opioidowymi w opiece paliatywnej stanowi istotny problem? Opis 4 chorych leczonych za pomocą substytucji hormonalnej

Emma Roantree, Zbigniew Zylicz
Medycyna Paliatywna w Praktyce 2009;3(2):100-105.

open access

Vol 3, No 2 (2009)
Case report
Published online: 2009-05-25

Abstract

U wielu chorych długotrwale stosujących leki opioidowe rozwija się hipogonadyzm hipogonadotropowy z niedoborem testosteronu i siarczanu dehydroepiandrosteronu (DHEA-S). Do głównych objawów hipogonadyzmu należą zmęczenie, obniżenie nastroju, spowolnienie procesów poznawczych, wzmożona wrażliwość na ból, brak miesiączki oraz utrata popędu płciowego. Prawdopodobnie hipogonadyzm jest również przyczyną rozwoju tolerancji na leki opioidowe, chociaż w tej kwestii nadal istnieją pewne wątpliwości. Zatem substytucja hormonalna testosteronem i/lub DHEA mogłaby prawdopodobnie zatrzymać to błędne koło, poprzez przywrócenie wrażliwości na leki opioidowe oraz zmniejszenie powyższych objawów, poprawiając w ten sposób jakość życia pacjenta. W niniejszym artykule opisano 4 przypadki chorych z nieustępującymi dolegliwościami bólowymi, leczonych objawowo za pomocą testosteronu lub DHEA. Z obserwacji autorów wynika, że substytucja tych hormonów ma potencjalnie korzystny efekt na odczuwalny ból, ale może w znaczący sposób zwiększyć toksyczność opioidów. Sugestie te mogą stanowić podstawę do przeprowadzenia kolejnych badań.

Abstract

U wielu chorych długotrwale stosujących leki opioidowe rozwija się hipogonadyzm hipogonadotropowy z niedoborem testosteronu i siarczanu dehydroepiandrosteronu (DHEA-S). Do głównych objawów hipogonadyzmu należą zmęczenie, obniżenie nastroju, spowolnienie procesów poznawczych, wzmożona wrażliwość na ból, brak miesiączki oraz utrata popędu płciowego. Prawdopodobnie hipogonadyzm jest również przyczyną rozwoju tolerancji na leki opioidowe, chociaż w tej kwestii nadal istnieją pewne wątpliwości. Zatem substytucja hormonalna testosteronem i/lub DHEA mogłaby prawdopodobnie zatrzymać to błędne koło, poprzez przywrócenie wrażliwości na leki opioidowe oraz zmniejszenie powyższych objawów, poprawiając w ten sposób jakość życia pacjenta. W niniejszym artykule opisano 4 przypadki chorych z nieustępującymi dolegliwościami bólowymi, leczonych objawowo za pomocą testosteronu lub DHEA. Z obserwacji autorów wynika, że substytucja tych hormonów ma potencjalnie korzystny efekt na odczuwalny ból, ale może w znaczący sposób zwiększyć toksyczność opioidów. Sugestie te mogą stanowić podstawę do przeprowadzenia kolejnych badań.
Get Citation

Keywords

hipogonadyzm wywołany lekami opioidowymi; testosteron; DHEA; wrażliwość na ból; tolerancja na leki opioidowe

About this article
Title

Czy hipogonadyzm wywołany lekami opioidowymi w opiece paliatywnej stanowi istotny problem? Opis 4 chorych leczonych za pomocą substytucji hormonalnej

Journal

Palliative Medicine in Practice

Issue

Vol 3, No 2 (2009)

Article type

Case report

Pages

100-105

Published online

2009-05-25

Bibliographic record

Medycyna Paliatywna w Praktyce 2009;3(2):100-105.

Keywords

hipogonadyzm wywołany lekami opioidowymi
testosteron
DHEA
wrażliwość na ból
tolerancja na leki opioidowe

Authors

Emma Roantree
Zbigniew Zylicz

Important: This website uses cookies. More >>

The cookies allow us to identify your computer and find out details about your last visit. They remembering whether you've visited the site before, so that you remain logged in - or to help us work out how many new website visitors we get each month. Most internet browsers accept cookies automatically, but you can change the settings of your browser to erase cookies or prevent automatic acceptance if you prefer.

Czasopismo Medycyna Paliatywna w Praktyce dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna

Wydawcą serwisu jest  "Via Medica sp. z o.o." sp.k., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl