dostęp otwarty

Tom 3, Nr 6 (2017)
Artykuł przeglądowy
Opublikowany online: 2018-01-11
Pobierz cytowanie

Postępowanie w przypadku wystąpienia dermatologicznych działań niepożądanych przy stosowaniu leku niwolumab

Monika Słowińska, Aldona Maciąg, Natalia Rozmus, Elwira Paluchowska, Witold Owczarek
Onkol Prakt Klin Edu 2017;3(6):331-338.

dostęp otwarty

Tom 3, Nr 6 (2017)
PRACE PRZEGLĄDOWE (REVIEW ARTICLES)
Opublikowany online: 2018-01-11

Streszczenie

Zastosowanie leków z grupy inhibitorów punktu kontrolnego PD-1 okazało się postępem w leczeniu chorych na zaawansowanego czerniaka. Udowodniono ich skuteczność również w leczeniu innych nowotworów, takich jak rak nerki, pęcherza moczowego czy niedrobnokomórkowy rak płuca. Działania niepożądane inhibitorów PD-1, wynikające przede wszystkim z mechanizmów immunologicznych, obejmują szerokie spektrum zaburzeń, w tym zaburzenia gastroenterologiczne, hepatotoksyczność, neurotoksyczność, endokrynopatie oraz szereg reakcji skórnych. W niniejszym opracowaniu zostaną omówione najczęstsze dermatologiczne działania niepożądane niwolumabu oraz zasady postępowania w przypadku ich wystąpienia. Ponadto przedstawiony zostanie przypadek pacjentki leczonej niwolumabem z powodu czerniaka, u której wystąpił pemfigoid pęcherzowy wywołany zastosowaniem leku.

Streszczenie

Zastosowanie leków z grupy inhibitorów punktu kontrolnego PD-1 okazało się postępem w leczeniu chorych na zaawansowanego czerniaka. Udowodniono ich skuteczność również w leczeniu innych nowotworów, takich jak rak nerki, pęcherza moczowego czy niedrobnokomórkowy rak płuca. Działania niepożądane inhibitorów PD-1, wynikające przede wszystkim z mechanizmów immunologicznych, obejmują szerokie spektrum zaburzeń, w tym zaburzenia gastroenterologiczne, hepatotoksyczność, neurotoksyczność, endokrynopatie oraz szereg reakcji skórnych. W niniejszym opracowaniu zostaną omówione najczęstsze dermatologiczne działania niepożądane niwolumabu oraz zasady postępowania w przypadku ich wystąpienia. Ponadto przedstawiony zostanie przypadek pacjentki leczonej niwolumabem z powodu czerniaka, u której wystąpił pemfigoid pęcherzowy wywołany zastosowaniem leku.

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

niwolumab, inhibitory PD-1, dermatologiczne działania niepożądane

Informacje o artykule
Tytuł

Postępowanie w przypadku wystąpienia dermatologicznych działań niepożądanych przy stosowaniu leku niwolumab

Czasopismo

Onkologia w Praktyce Klinicznej - Edukacja

Numer

Tom 3, Nr 6 (2017)

Typ artykułu

Artykuł przeglądowy

Strony

331-338

Data publikacji on-line

2018-01-11

Rekord bibliograficzny

Onkol Prakt Klin Edu 2017;3(6):331-338.

Słowa kluczowe

niwolumab
inhibitory PD-1
dermatologiczne działania niepożądane

Autorzy

Monika Słowińska
Aldona Maciąg
Natalia Rozmus
Elwira Paluchowska
Witold Owczarek

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

 

Wydawcą serwisu jest  "Via Medica sp. z o.o." sp.k., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl