Tom 6, Nr 1 (2015)
WYBRANE PROBLEMY KLINICZNE
Opublikowany online: 2015-05-20

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 2517
Wyświetlenia/pobrania artykułu 9001
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Motywacja pacjentów do utraty masy ciała podczas kuracji odchudzającej

Patrycja Kłósek
Forum Zaburzeń Metabolicznych 2015;6(1):14-24.

Streszczenie

Wstęp: Pacjenci z nadwagą i otyłością podejmują liczne próby odchudzani a, nie wszystkie z nich są jednak skuteczne. Zdrowa redukcja masy ciała wymaga długotrwałego stosowania diety, zmiany nieprawidłowych nawyków żywieniowych i stylu życia. Ważnym elementem decydującym o sukcesie kuracji odchudzającej są czynniki psychologiczne, takie jak motywacja.

Materiał i metody: Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety składającej się z 35 pytań. W badaniu uczestniczyło 110 respondentów, którzy byli w trakcie kuracji odchudzającej.

Wyniki: 82% ankietowanych podejmowała już próby odchudzania w przeszłości. U większości pacjentów próby te wywoływały negatywne emocje. Ich liczba miała wpływ na kształtowanie motywacji u pacjentów podczas obecnej kuracji. 52% osób wskazuje, że brak silnej woli był powodem ich nieskuteczności. Do podjęcia obecnej kuracji w głównej mierze motywowała ich chęć zmiany wyglądu zewnętrznego (36%) oraz walory zdrowotne (34%), w związku z tym pacjenci wykazywali silną motywację wewnętrzną. W opinii 84% badanych dietetyk stanowił bardzo duże wsparcie podczas kuracji, motywując pacjentów. Respondentów interesował zdrowy, systematyczny spadek masy ciała, który zachęcał ich do kontynuowaniu kuracji. Czas trwania odchudzania także wpływał na poziom motywacji u pacjenta. Kolejnym czynnikiem wpływającym na wzrost zadowolenia u ankietowanych było stosowanie suplementacji.

Wnioski: Stopień motywacji do odchudzania jest najważniejszym czynnikiem decydującym o sukcesie kuracji. Opieka dietetyka, cotygodniowe wizyty kontrolne, stosowanie suplementacji, zwiększenie wiedzy o żywności i żywieniu u pacjentów są głównymi faktorami motywującymi.