Tom 10, Nr 4 (2016)
Wybrane problemy kliniczne
Opublikowany online: 2016-09-30

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 2864
Wyświetlenia/pobrania artykułu 14458
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Specyficzne problemy edukacji diabetologicznej

Ewa Otto-Buczkowska, Marzena Marciniak-Brzezińska
Forum Medycyny Rodzinnej 2016;10(4):212-218.

Streszczenie

Edukacja jest podstawą w opiece diabetologicznej i leczeniu cukrzycy. Badanie Diabetes Control and Complications Trial dostarczyło pewnych dowodów, że skuteczna intensyfikacja leczenia cukrzycy zmniejsza ryzyko wystąpienia powikłań. Intensyfikacja leczenia wymaga skutecznej samokontroli, ta zaś wymaga stałego poszerzania wiedzy i nieustającego wsparcia. Edukacja powinna być prowadzona przez odpowiednio przeszkolonych profesjonalistów i winna być dostosowana do potrzeb różnych grup pacjentów i ich rodzin, zmieniających się w różnych okresach życia. Aby edukacja cukrzycowa była efektywna, musi być procesem ciągłym.