English Polski
Tom 1, Nr 4 (2006)
Artykuł przeglądowy
Opublikowany online: 2006-08-02

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 6371
Wyświetlenia/pobrania artykułu 7466
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Edukacja zdrowotna w chorobach układu krążenia - możliwości i zagrożenia

Aldona Kubica, Władysław Sinkiewicz, Paweł Szymański i Maria Bogdan
Folia Cardiologica Excerpta 2006;1(4):177-188.

Streszczenie

Choroby układu sercowo-naczyniowego jako najczęstsza przyczyna zgonów, hospitalizacji i trwałej niezdolności do pracy są w Polsce poważnym wyzwaniem dla edukacji zdrowotnej. Niestety, w badaniach wykazano, że wiedza w zakresie objawów i prewencji miażdżycy tętnic jest bardzo niezadowalająca. Przyczyną takiej sytuacji jest brak czasu i niedostateczne przygotowanie metodologiczne personelu medycznego do prowadzenia edukacji. Celem nowoczesnej edukacji zdrowotnej jest dostarczanie informacji i wiedzy na temat zdrowia, wzmacnianie działań prozdrowotnych, przekonywanie oraz zapewnianie wpływu na tworzenie polityki społecznej. Łączenie różnych metod edukacyjnych tworzących spójny system, doskonalenie narzędzi edukacyjnych oraz wzmocnienie motywacji pacjentów pozwoli osiągnąć lepsze wyniki. Podsumowując, należy stwierdzić, że skuteczna edukacja zdrowotna jest możliwa; wymaga jednak zaangażowania od osób, których zadaniem jest jej prowadzenie, a ponadto zrozumienia znaczenia działań edukacyjnych i poznania podstaw metodyki.

Artykuł dostępny w formacie PDF

Pokaż PDF Pobierz plik PDF