Tom 1, Nr 4 (2006)
Artykuł przeglądowy
Opublikowany online: 2006-08-02
Edukacja zdrowotna w chorobach układu krążenia - możliwości i zagrożenia
Folia Cardiologica Excerpta 2006;1(4):177-188.
Streszczenie
Choroby układu sercowo-naczyniowego jako najczęstsza przyczyna zgonów, hospitalizacji i trwałej
niezdolności do pracy są w Polsce poważnym wyzwaniem dla edukacji zdrowotnej. Niestety,
w badaniach wykazano, że wiedza w zakresie objawów i prewencji miażdżycy tętnic jest bardzo
niezadowalająca. Przyczyną takiej sytuacji jest brak czasu i niedostateczne przygotowanie
metodologiczne personelu medycznego do prowadzenia edukacji. Celem nowoczesnej edukacji
zdrowotnej jest dostarczanie informacji i wiedzy na temat zdrowia, wzmacnianie działań
prozdrowotnych, przekonywanie oraz zapewnianie wpływu na tworzenie polityki społecznej.
Łączenie różnych metod edukacyjnych tworzących spójny system, doskonalenie narzędzi edukacyjnych
oraz wzmocnienie motywacji pacjentów pozwoli osiągnąć lepsze wyniki. Podsumowując,
należy stwierdzić, że skuteczna edukacja zdrowotna jest możliwa; wymaga jednak zaangażowania
od osób, których zadaniem jest jej prowadzenie, a ponadto zrozumienia znaczenia działań
edukacyjnych i poznania podstaw metodyki.
Słowa kluczowe: choroby układu sercowo-naczyniowegoedukacja zdrowotna