English Polski
Tom 3, Nr 4 (2008)
Prace badawcze
Opublikowany online: 2008-06-03

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 970
Wyświetlenia/pobrania artykułu 2593
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Wybrane czynniki demograficzno-społeczne a skuteczność edukacji zdrowotnej prowadzonej na podstawie broszur edukacyjnych u osób z ostrym zawałem serca

Aldona Kubica, Aleksandra Jurek, Ewa Olejarczyk, Przemysław Magielski, Aleksander Araszkiewicz, Joanna Dąbrowska, Dominika Budzbon, Arkadiusz Michalski, Joanna Wiśniewska-Szmyt, Tamara Sukiennik, Ewa Zabielska, Anna Król, Marek Koziński, Ryszard Dobosiewicz, Władysław Sinkiewicz, Zofia Grąbczewska, Adam Sukiennik i Jacek Kubica
Folia Cardiologica Excerpta 2008;3(4):199-207.

Streszczenie

Wstęp: Celem pracy była ocena wpływu wybranych czynników demograficzno-społecznych na skuteczność edukacji zdrowotnej prowadzonej na podstawie broszur edukacyjnych u osób z ostrym zawałem serca.
Metody: Badaną grupę stanowiło 146 pacjentów leczonych metodą angioplastyki wieńcowej z powodu ostrego zawału serca. Badanie przeprowadzono na podstawie kwestionariusza obejmującego pytania oceniające wiedzę dotyczącą choroby wieńcowej. Ten sam kwestionariusz wypełniano w drugiej oraz w ostatniej dobie hospitalizacji. Odpowiedzi na wszystkie pytania zawarte w kwestionariuszu znajdowały się w broszurze, którą chory otrzymywał w drugiej dobie po wypełnieniu kwestionariusza.
Wyniki: Zastosowanie prostego narzędzia edukacyjnego, jakim jest broszura, przyniosło wymierne, chociaż ograniczone efekty, u osób hospitalizowanych z powodu zawału serca. Młodszy wiek, wyższy poziom wykształcenia, praca zawodowa i zamieszkiwanie w dużym mieście były czynnikami zwiększającymi skuteczność edukacji zdrowotnej prowadzonej na podstawie broszury. Natomiast płeć badanych nie wpływała wyraźnie na wiedzę pacjentów na początku hospitalizacji ani na skuteczność interwencji edukacyjnej.
Wnioski: Uwarunkowania społeczne i wiek pacjentów z ostrym zawałem serca mają istotny wpływ na skuteczność edukacji zdrowotnej prowadzonej w tej grupie chorych.

Artykuł dostępny w formacie PDF

Pokaż PDF Pobierz plik PDF