Tom 7, Nr 1 (2012)
Artykuł przeglądowy
Opublikowany online: 2012-04-30
Choroba serca i jej leczenie jako wyzwanie dla pacjenta i personelu szpitalnego
Folia Cardiologica Excerpta 2012;7(1):46-50.
Streszczenie
Relacja, która nawiązuje się podczas spotkania lekarza czy innego członka personelu medycznego
z pacjentem, jest czynnikiem mogącym wpływać na przebieg i skuteczność procesu leczenia
oraz na wytworzenie w pacjencie postawy sprzyjającej podjęciu wyzwania, jakim jest
doświadczanie choroby i powrót do zdrowia. Nie można podać jednoznacznych wytycznych
dotyczących tego, jak ta relacja powinna wyglądać, ponieważ jej przebieg zależy nie tylko od
indywidualnych cech temperamentalno-osobowościowych obu stron, ale także od kontekstu
sytuacji, w której toczy się rozmowa. Z oczywistych powodów inaczej będzie ona przebiegała
w przypadku zagrożenia życia pacjenta, kiedy lekarz dysponuje ograniczoną ilością czasu
i swoje wypowiedzi ogranicza do meritum sprawy, a inaczej w sytuacji, w której może on sobie
pozwolić na dłuższą rozmowę z chorym. Z tego powodu informacje zamieszczone w niniejszym
tekście należy potraktować jako pewnego rodzaju podpowiedź, a nie zbiór sztywnych zasad.
Warto jednak pamiętać, że dążenie do całościowego spojrzenia na pacjenta i jego sytuację
zdrowotną, empatia oraz otwartość wobec niego, a tym samym minimalizowanie odczuwanego
przez niego dyskomfortu psychicznego czy pomoc w przyjęciu postawy, w której aktywnie uczestniczy
on w procesie swojego zdrowienia, może przełożyć się także na poprawę jego jakości życia.
Słowa kluczowe: relacja pacjent–lekarzoperacja serca