Rozumienie roli diety w zapobieganiu cukrzycy przez kobiety ze stanem przedcukrzycowym — ocena za pomocą modelu kulturowego PEN-3
Streszczenie
WSTĘP: Stan przedcukrzycowy jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych epidemii na świecie. Osoby ze stanem przedcukrzycowym są najbardziej podatne na wystąpienie cukrzycy. Częstość występowania stanu przedcukrzycowego jest większa niż cukrzycy. Modyfikacja stylu życia na tym etapie może opóźnić początek cukrzycy typu 2 o dziesięć lat. Celem obecnego badania była ocena doświadczeń w kwestii zachowań żywieniowych służących zapobieganiu cukrzycy u kobiet ze stanem przedcukrzycowym w Dezful. METODY: W niniejszym badaniu, przeprowadzonym w Dezful w 2020 roku, zastosowano metodę kierunkowej analizy treści jakościowych (DqlCA). W badaniu poznano doświadczenia 41 kobiet ze stanem przedcukrzycowym w wieku 30–65 lat oraz 9 pracowników opieki zdrowotnej (lekarzy, dietetyków, ekspertów zdrowia publicznego), z którymi przeprowadzono dogłębne rozmowy na temat czynników wpływających na zachowania prewencyjne dotyczące cukrzycy, w tym zachowania żywieniowe i aktywność fizyczną, opierając się na konstrukcji modelu PEN-3. Uczestników wybrano z ośrodków opieki zdrowotnej w Dezful. Dane jakościowe przeanalizowano metodą DqlCA. Ważność danych określono na podstawie oceny ich akceptowalności, wiarygodności, możliwości adaptowania oraz możliwości odnoszenia do innych osób/sytuacji. WYNIKI: Najwłaściwszym i najbardziej dostępnym sposobem promowania zachowań służących prewencji cukrzycy u osób ze stanem przedcukrzycowym są zajęcia grupowe w celu promocji zdrowia, organizowane przez świadczeniodawców w opiece zdrowotnej. WNIOSKI: Kobiety ze stanem przedcukrzycowym prezentują różne poglądy i nawyki, na które wpływa ich świadomość, kultura żywienia oraz ograniczenia czasowe i przestrzenne. Poprzez identyfikację pozytywnych i negatywnych poglądów wpływających na dietę badacze, którzy chcą promować właściwe zachowania żywieniowe kobiet ze stanem przedcukrzycowym, powinni korygować i eliminować poglądy negatywne i hamujące poprzez działania ukierunkowane na te poglądy, jednocześnie kładąc nacisk na poglądy pozytywne i motywujące. Powinni oni również wykorzystywać wspomniane kwestie podczas interwencji edukacyjnych.