Tom 6, Nr 4 (2020)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2020-08-21
Wyświetlenia strony 1053
Wyświetlenia/pobrania artykułu 63

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Ocena wiedzy na temat cukrzycy wśród studentów medycyny w Polsce

Hanna Kwiendacz1, Katarzyna Nabrdalik1, Zenon Brzoza2, Iga Stokłosa3, Maciej Stokłosa3, Maciej Bugajski3, Ewa Olszańska3, Michał Długaszek3, Karolina Drożdż1, Weronika Hajzler3, Bożena Rabowicz1, Janusz Gumprecht1
Diabetologia Praktyczna 2020;6(4):246-253.

Streszczenie

Wstęp. Ze względu na rozpowszechnienie cukrzycy na całym świecie studentom medycyny niezbędna jest podstawowa wiedza w zakresie jej prewencji, diagnostyki, leczenia oraz powikłań. W przyszłości zostaną oni specjalistami w różnych dziedzinach medycyny i z cukrzycą będą się spotykać na co dzień. Celem niniejszej pracy ankietowej była ocena wiedzy na temat cukrzycy wśród studentów kierunku lekarskiego ze wszystkich uniwersytetów medycznych w Polsce. Materiał i metody. Studenci zostali poproszeni o wypełnienie kwestionariusza podczas Studenckiej Konferencji Diabetologicznej oraz drogą internetową (przy użyciu mediów społecznościowych). Ankieta obejmowała pytania dotyczące wieku respondenta, jego osobistych doświadczeń związanych z cukrzycą oraz wiedzy na jej temat (etiologia, objawy, czynniki ryzyka, powikłania, leczenie i dodatkowo zagadnienia z zakresu cukrzycy ciążowej). Wyniki. Kwestionariusze uzupełniło 1200 studentów medycyny w Polsce [70% stanowiły kobiety, średni wiek (SD) 22,12 (1,83) roku]. Średni wynik testu to 66,62%. Najlepsze rezultaty odnotowano u studentów V i VI roku i tych z cukrzycą typu 1. Wnioski. Wyniki badania potwierdzają, że wiedza na temat cukrzycy wśród ankietowanych studentów kierunku lekarskiego w Polsce jest niewystarczająca; w związku z tym niezbędna jest poprawa sposobu jej przekazywania w toku studiów.

Artykuł dostępny w formacie PDF

Zakup prenumeraty

Posiadasz dostęp do tego artykułu?