dostęp otwarty

Tom 2, Nr 2 (2016)
Opis przypadku
Opublikowany online: 2016-07-07

Kliniczne i elektrograficzne cechy pseudozawału u młodego mężczyzny z cukrzycą typu 1, kwasicą ketonową i normokaliemią

Aneta Fronczyk, Piotr Molęda, Liliana Majkowska
Diabetologia Praktyczna 2016;2(2):84-88.

dostęp otwarty

Tom 2, Nr 2 (2016)
OPIS PRZYPADKU
Opublikowany online: 2016-07-07

Streszczenie

Kwasica ketonowa (DKA) może być przyczyną zmian w zapisie elektrogardiograficznym (EKG) pod postacią przejściowego obniżenia odcinka ST, wydłużenia odstępu QT, zmian kształtu zamka T oraz obecności załamka U, prawdopodobnie w związku ze zmianami kaliemii. Nieliczne doniesienia wskazują na możliwość przejściowego uniesienia odcinka ST, imitującego zawał serca w przebiegu hiperkaliemii towarzyszącej DKA. W artykule przedstawiono przypadek 20-letniego mężczyzny z cukrzycą typu 1, DKA i normokaliemią, który doświadczył silnego bólu zamostkowego, a zapis EKG wykazał uniesienie odcinka ST sugerujące zawał ściany przedniej mięśnia sercowego. Na podstawie badań dodatkowych obejmujących markery martwicy mięśnia sercowego, koronarografię oraz USG serca wykluczono ostry zespół wieńcowy. Ustąpienie bólu zamostkowego oraz zmian w EKG po nawodnieniu pacjenta i wyrównaniu stanu metabolicznego sugeruje rozpoznanie psudozapalenia osierdzia, odpowiadającego podrażnieniu blaszek osierdzia w wyniku braku płynu w worku osierdziowym, spowodowanego odwodnieniem. Diagnozę ostrego zawału serca na podstawie uniesienia odcinka ST u pacjenta z cukrzycą, DKA i normokaliemią należy stawiać bardzo ostrożnie, nawet jeśli towarzyszy temu typowy ból zamostkowy. Należy rozważyć rozpoznanie pseuozapalenia osierdzia towarzyszącego ciężkiemu odwodnieniu.

Streszczenie

Kwasica ketonowa (DKA) może być przyczyną zmian w zapisie elektrogardiograficznym (EKG) pod postacią przejściowego obniżenia odcinka ST, wydłużenia odstępu QT, zmian kształtu zamka T oraz obecności załamka U, prawdopodobnie w związku ze zmianami kaliemii. Nieliczne doniesienia wskazują na możliwość przejściowego uniesienia odcinka ST, imitującego zawał serca w przebiegu hiperkaliemii towarzyszącej DKA. W artykule przedstawiono przypadek 20-letniego mężczyzny z cukrzycą typu 1, DKA i normokaliemią, który doświadczył silnego bólu zamostkowego, a zapis EKG wykazał uniesienie odcinka ST sugerujące zawał ściany przedniej mięśnia sercowego. Na podstawie badań dodatkowych obejmujących markery martwicy mięśnia sercowego, koronarografię oraz USG serca wykluczono ostry zespół wieńcowy. Ustąpienie bólu zamostkowego oraz zmian w EKG po nawodnieniu pacjenta i wyrównaniu stanu metabolicznego sugeruje rozpoznanie psudozapalenia osierdzia, odpowiadającego podrażnieniu blaszek osierdzia w wyniku braku płynu w worku osierdziowym, spowodowanego odwodnieniem. Diagnozę ostrego zawału serca na podstawie uniesienia odcinka ST u pacjenta z cukrzycą, DKA i normokaliemią należy stawiać bardzo ostrożnie, nawet jeśli towarzyszy temu typowy ból zamostkowy. Należy rozważyć rozpoznanie pseuozapalenia osierdzia towarzyszącego ciężkiemu odwodnieniu.

Informacje o artykule
Tytuł

Kliniczne i elektrograficzne cechy pseudozawału u młodego mężczyzny z cukrzycą typu 1, kwasicą ketonową i normokaliemią

Czasopismo

Diabetologia Praktyczna

Numer

Tom 2, Nr 2 (2016)

Typ artykułu

Opis przypadku

Strony

84-88

Data publikacji on-line

2016-07-07

Rekord bibliograficzny

Diabetologia Praktyczna 2016;2(2):84-88.

Autorzy

Aneta Fronczyk
Piotr Molęda
Liliana Majkowska

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

 

Wydawcą serwisu jest  "Via Medica sp. z o.o." sp.k., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl