Tom 13, Nr 2 (2016)
Wytyczne / stanowisko ekspertów
Opublikowany online: 2016-07-08

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 566
Wyświetlenia/pobrania artykułu 2087
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Obturacyjny bezdech senny — dlaczego należy go rozpoznawać i leczyć w grupie kierowców?

Michał K. Kowara, Wojciech Falęcki, Filip M. Szymański
Choroby Serca i Naczyń 2016;13(2):92-98.

Streszczenie

Wypadki drogowe stanowią ważną przyczynę zgo­nów i niepełnosprawności, szczególnie u osób aktywnych zawodowo. Grupą kierowców w więk­szym stopniu narażoną na tego rodzaju wypadki są zawodowi kierowcy, a zwłaszcza osoby z obtu­racyjnym bezdechem sennym (OSA), który stanowi dodatkowo czynnik ryzyka rozwoju wielu schorzeń kardiologicznych (m.in. nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu, zaburzeń rytmu czy zawału serca). Ze względów bezpieczeństwa jest niezwykle istot­ne, aby choroba ta była wcześnie zdiagnozowana, właściwie leczona i kontrolowana. Z tego powodu Grupa Robocza ds. OSA działająca pod auspicjami Komisji Europejskiej, a wcześniej również amery­kańska Federal Motor Carrier Safety Administration, American Thoracic Society oraz kanadyjskie Cana­dian Thoracic Society Canadian Sleep Society, przygotowały zalecenia dotyczące wydawania oraz recertyfikacji praw jazdy u zawodowych kierowców z OSA, a także warunków natychmiastowego za­wieszenia prawa jazdy w tej grupie kierowców. Ze względu na fakt, że częstą, choć potencjalnie nie­doszacowaną, przyczyną wypadków drogowych jest zaśnięcie za kierownicą, są prowadzone badania w celu identyfikacji pacjentów cechujących się szczególnie zwiększonym ryzykiem takiego epizodu. W artykule przedstawiono rolę OSA jako czynnika ryzyka nie tylko incydentów sercowo-naczynio­wych, ale także wypadków drogowych, możliwości wyodrębnienia grup pacjentów narażonych na taki wypadek (szczególnie będący skutkiem zaśnięcia za kierownicą) oraz zalecenia towarzystw nauko­wych i agend rządowych dotyczące postępowania w tej grupie chorych.