dostęp otwarty
Obturacyjny bezdech senny — dlaczego należy go rozpoznawać i leczyć w grupie kierowców?
dostęp otwarty
Streszczenie
Wypadki drogowe stanowią ważną przyczynę zgonów i niepełnosprawności, szczególnie u osób aktywnych zawodowo. Grupą kierowców w większym stopniu narażoną na tego rodzaju wypadki są zawodowi kierowcy, a zwłaszcza osoby z obturacyjnym bezdechem sennym (OSA), który stanowi dodatkowo czynnik ryzyka rozwoju wielu schorzeń kardiologicznych (m.in. nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu, zaburzeń rytmu czy zawału serca). Ze względów bezpieczeństwa jest niezwykle istotne, aby choroba ta była wcześnie zdiagnozowana, właściwie leczona i kontrolowana. Z tego powodu Grupa Robocza ds. OSA działająca pod auspicjami Komisji Europejskiej, a wcześniej również amerykańska Federal Motor Carrier Safety Administration, American Thoracic Society oraz kanadyjskie Canadian Thoracic Society — Canadian Sleep Society, przygotowały zalecenia dotyczące wydawania oraz recertyfikacji praw jazdy u zawodowych kierowców z OSA, a także warunków natychmiastowego zawieszenia prawa jazdy w tej grupie kierowców. Ze względu na fakt, że częstą, choć potencjalnie niedoszacowaną, przyczyną wypadków drogowych jest zaśnięcie za kierownicą, są prowadzone badania w celu identyfikacji pacjentów cechujących się szczególnie zwiększonym ryzykiem takiego epizodu. W artykule przedstawiono rolę OSA jako czynnika ryzyka nie tylko incydentów sercowo-naczyniowych, ale także wypadków drogowych, możliwości wyodrębnienia grup pacjentów narażonych na taki wypadek (szczególnie będący skutkiem zaśnięcia za kierownicą) oraz zalecenia towarzystw naukowych i agend rządowych dotyczące postępowania w tej grupie chorych.
Streszczenie
Wypadki drogowe stanowią ważną przyczynę zgonów i niepełnosprawności, szczególnie u osób aktywnych zawodowo. Grupą kierowców w większym stopniu narażoną na tego rodzaju wypadki są zawodowi kierowcy, a zwłaszcza osoby z obturacyjnym bezdechem sennym (OSA), który stanowi dodatkowo czynnik ryzyka rozwoju wielu schorzeń kardiologicznych (m.in. nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu, zaburzeń rytmu czy zawału serca). Ze względów bezpieczeństwa jest niezwykle istotne, aby choroba ta była wcześnie zdiagnozowana, właściwie leczona i kontrolowana. Z tego powodu Grupa Robocza ds. OSA działająca pod auspicjami Komisji Europejskiej, a wcześniej również amerykańska Federal Motor Carrier Safety Administration, American Thoracic Society oraz kanadyjskie Canadian Thoracic Society — Canadian Sleep Society, przygotowały zalecenia dotyczące wydawania oraz recertyfikacji praw jazdy u zawodowych kierowców z OSA, a także warunków natychmiastowego zawieszenia prawa jazdy w tej grupie kierowców. Ze względu na fakt, że częstą, choć potencjalnie niedoszacowaną, przyczyną wypadków drogowych jest zaśnięcie za kierownicą, są prowadzone badania w celu identyfikacji pacjentów cechujących się szczególnie zwiększonym ryzykiem takiego epizodu. W artykule przedstawiono rolę OSA jako czynnika ryzyka nie tylko incydentów sercowo-naczyniowych, ale także wypadków drogowych, możliwości wyodrębnienia grup pacjentów narażonych na taki wypadek (szczególnie będący skutkiem zaśnięcia za kierownicą) oraz zalecenia towarzystw naukowych i agend rządowych dotyczące postępowania w tej grupie chorych.
Słowa kluczowe
obturacyjny bezdech senny, choroby układu sercowo-naczyniowego, wypadki, zaśnięcie za kierownicą


Tytuł
Obturacyjny bezdech senny — dlaczego należy go rozpoznawać i leczyć w grupie kierowców?
Czasopismo
Numer
Typ artykułu
Wytyczne / stanowisko ekspertów
Strony
92-98
Data publikacji on-line
2016-07-08
Rekord bibliograficzny
Choroby Serca i Naczyń 2016;13(2):92-98.
Słowa kluczowe
obturacyjny bezdech senny
choroby układu sercowo-naczyniowego
wypadki
zaśnięcie za kierownicą
Autorzy
Michał K. Kowara
Wojciech Falęcki
Filip M. Szymański