dostęp otwarty

Tom 16, Nr 5 (2012)
Prace studenckich kół naukowych
Pobierz cytowanie

Edukacja dzieci w zakresie prewencji nadciśnienia tętniczego i pomiarów ciśnienia — projekt SOPKARD Junior

Aleksandra Puch-Walczak, Damian Kaufmann, Mateusz Świątkowski, Nikodem Ulatowski, Tomasz Sroka, Małgorzata Mejzner, Jagoda Badurowicz, Aleksandra Chyrek, Oliwia Witkowska, Tomasz Zdrojewski
Nadciśnienie tętnicze 2012;16(5):305-309.

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 5 (2012)
Prace studenckich kół naukowych

Streszczenie

Wstęp Nadciśnienie tętnicze (NT) jest główną przyczyną
chorób serca i naczyń w Polsce i na świecie.
Dlatego edukację o zachowaniach prozdrowotnych
i profilaktyce NT należy rozpoczynać jak najwcześniej.
Podstawa programowa Ministerstwa Edukacji
Narodowej (MEN) zakłada takie działania już
u dzieci w szkole podstawowej.


Celem projektu była ocena wiedzy dzieci klas V i VI
szkoły podstawowej w zakresie prewencji chorób
układu krążenia oraz opracowanie i sprawdzenie
przydatności dla edukacji prozdrowotnej multimedialnych
interaktywnych warsztatów dla dzieci.


Materiał i metody Projektem objęto 74 dzieci w wieku
11–12 lat. Sprawdzono ich wiedzę w relacji do
podstawy programowej MEN. Następnie dzieci
wzięły udział w warsztatach edukacyjnych złożonych
z 6 jednostek lekcyjnych w podgrupach 5–6
osobowych. Na koniec przeprowadzono monitorowanie
efektów edukacji. Odpowiednio wyszkolone
dzieci mierzyły ciśnienie swoim rodzicom podczas
wywiadówek.

Wyniki W teście przed warsztatami średni wynik
wynosił 65% prawidłowych odpowiedzi, aż 30%
dzieci odpowiedziało poprawnie na mniej niż połowę
pytań. Test sprawdzający po zakończeniu kursu
wykazał 90% dobrych odpowiedzi, a najniższy wynik
wynosił 82%. U rodziców i pracowników szkoły
w pomiarach wykonanych przez dzieci 22% badanych
miało nowo wykryte podwyższone wartości ciśnienia.


Wnioski 1. Wiedza prozdrowotna dzieci ze szkoły
podstawowej w stosunku do podstawy programowej
w zakresie edukacji zdrowotnej MEN jest niedostateczna.

2. Dzieci bardzo chętnie i aktywnie uczestniczą
w multimedialnych, interaktywnych warsztatach edukacyjnych
w zakresie prozdrowotnego stylu życia
i profilaktyki NT. Monitorowanie efektów takich
warsztatów wykazało bardzo duże zmiany poziomu
wiedzy i świadomości dzieci, włącznie z umiejętnością
samodzielnych pomiarów ciśnienia tętniczego.

Streszczenie

Wstęp Nadciśnienie tętnicze (NT) jest główną przyczyną
chorób serca i naczyń w Polsce i na świecie.
Dlatego edukację o zachowaniach prozdrowotnych
i profilaktyce NT należy rozpoczynać jak najwcześniej.
Podstawa programowa Ministerstwa Edukacji
Narodowej (MEN) zakłada takie działania już
u dzieci w szkole podstawowej.


Celem projektu była ocena wiedzy dzieci klas V i VI
szkoły podstawowej w zakresie prewencji chorób
układu krążenia oraz opracowanie i sprawdzenie
przydatności dla edukacji prozdrowotnej multimedialnych
interaktywnych warsztatów dla dzieci.


Materiał i metody Projektem objęto 74 dzieci w wieku
11–12 lat. Sprawdzono ich wiedzę w relacji do
podstawy programowej MEN. Następnie dzieci
wzięły udział w warsztatach edukacyjnych złożonych
z 6 jednostek lekcyjnych w podgrupach 5–6
osobowych. Na koniec przeprowadzono monitorowanie
efektów edukacji. Odpowiednio wyszkolone
dzieci mierzyły ciśnienie swoim rodzicom podczas
wywiadówek.

Wyniki W teście przed warsztatami średni wynik
wynosił 65% prawidłowych odpowiedzi, aż 30%
dzieci odpowiedziało poprawnie na mniej niż połowę
pytań. Test sprawdzający po zakończeniu kursu
wykazał 90% dobrych odpowiedzi, a najniższy wynik
wynosił 82%. U rodziców i pracowników szkoły
w pomiarach wykonanych przez dzieci 22% badanych
miało nowo wykryte podwyższone wartości ciśnienia.


Wnioski 1. Wiedza prozdrowotna dzieci ze szkoły
podstawowej w stosunku do podstawy programowej
w zakresie edukacji zdrowotnej MEN jest niedostateczna.

2. Dzieci bardzo chętnie i aktywnie uczestniczą
w multimedialnych, interaktywnych warsztatach edukacyjnych
w zakresie prozdrowotnego stylu życia
i profilaktyki NT. Monitorowanie efektów takich
warsztatów wykazało bardzo duże zmiany poziomu
wiedzy i świadomości dzieci, włącznie z umiejętnością
samodzielnych pomiarów ciśnienia tętniczego.

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

nadciśnienie tętnicze, pomiary ciśnienia tętniczego, zachowania i wiedza

Informacje o artykule
Tytuł

Edukacja dzieci w zakresie prewencji nadciśnienia tętniczego i pomiarów ciśnienia — projekt SOPKARD Junior

Czasopismo

Arterial Hypertension

Numer

Tom 16, Nr 5 (2012)

Strony

305-309

Rekord bibliograficzny

Nadciśnienie tętnicze 2012;16(5):305-309.

Słowa kluczowe

nadciśnienie tętnicze
pomiary ciśnienia tętniczego
zachowania i wiedza

Autorzy

Aleksandra Puch-Walczak
Damian Kaufmann
Mateusz Świątkowski
Nikodem Ulatowski
Tomasz Sroka
Małgorzata Mejzner
Jagoda Badurowicz
Aleksandra Chyrek
Oliwia Witkowska
Tomasz Zdrojewski

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Nadciśnienie Tętnicze dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna

Wydawcą serwisu jest "Via Medica sp. z o.o." sp.k., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail: viamedica@viamedica.pl