open access
Ocena skuteczności systemu szkolenia we wprowadzaniu nowych zaleceń postępowania w nadciśnieniu na podstawie wiedzy studentów medycyny na temat ciśnienia wysokiego prawidłowego
open access
Abstract
Wstęp Celem pracy była ocena wiedzy studentów
VI roku wydziału lekarskiego na temat kryteriów
rozpoznania, oceny ryzyka i zasad postępowania
u osób z ciśnieniem wysokim prawidłowym (HNBP)
zgodnie z wytycznymi postępowania w nadciśnieniu
tętniczym.
Materiał i metody Studenci VI roku wypełniali test
złożony z 5 pytań dotyczących: 1. znajomości pojęcia
stanu przednadciśnieniowego, 2. wartości ciśnienia
upoważniających do rozpoznania HNBP, 3. Konieczności
farmakoterapii HN BP, 4. znajomości
czynników znacznie podwyższających ryzyko osób
z HNBP, 5. wyboru leczenia farmakologicznego
u osób z HNBP.
Wyniki Test przeprowadzono u 144 osób (60,3%). Średni wiek wynosił 24,9 ± 0,77 roku, (38,2% M). Pojęcie stanu przednadciśnieniowego znało 56,3%, a kryteria rozpoznania HNBP 63,9%. Za elementy zwiększające ryzyko osób z HNBP uznawano: cukrzycę — 89,6%, przerost lewej komory — 30,6%, miażdżycę aorty-36,8%, przejściowe niedokrwienie mózgu — 36,1%, albuminurię dobową 50 mg —
13,9% ale także 2 czynniki ryzyka — 38,2%, zmiany
na dnie oka — 52,1%. Większość badanych —
95,8%, uważała, że istnieją sytuacje kliniczne, w których
można prowadzić farmakoterapię u osób
z HNBP. W leczeniu odpowiedź o indywidualizacji
terapii podało 34,7%.
Wnioski Wiedza studentów wydziału lekarskiego
dotycząca postępowania z osobami z HNBP jest
umiarkowana. Większość badanych uznaje konieczność
farmakoterapii HNBP w niektórych sytuacjach
klinicznych, a cukrzycę za czynnik znacznie podwyższający
ryzyko.
Abstract
Wstęp Celem pracy była ocena wiedzy studentów
VI roku wydziału lekarskiego na temat kryteriów
rozpoznania, oceny ryzyka i zasad postępowania
u osób z ciśnieniem wysokim prawidłowym (HNBP)
zgodnie z wytycznymi postępowania w nadciśnieniu
tętniczym.
Materiał i metody Studenci VI roku wypełniali test
złożony z 5 pytań dotyczących: 1. znajomości pojęcia
stanu przednadciśnieniowego, 2. wartości ciśnienia
upoważniających do rozpoznania HNBP, 3. Konieczności
farmakoterapii HN BP, 4. znajomości
czynników znacznie podwyższających ryzyko osób
z HNBP, 5. wyboru leczenia farmakologicznego
u osób z HNBP.
Wyniki Test przeprowadzono u 144 osób (60,3%). Średni wiek wynosił 24,9 ± 0,77 roku, (38,2% M). Pojęcie stanu przednadciśnieniowego znało 56,3%, a kryteria rozpoznania HNBP 63,9%. Za elementy zwiększające ryzyko osób z HNBP uznawano: cukrzycę — 89,6%, przerost lewej komory — 30,6%, miażdżycę aorty-36,8%, przejściowe niedokrwienie mózgu — 36,1%, albuminurię dobową 50 mg —
13,9% ale także 2 czynniki ryzyka — 38,2%, zmiany
na dnie oka — 52,1%. Większość badanych —
95,8%, uważała, że istnieją sytuacje kliniczne, w których
można prowadzić farmakoterapię u osób
z HNBP. W leczeniu odpowiedź o indywidualizacji
terapii podało 34,7%.
Wnioski Wiedza studentów wydziału lekarskiego
dotycząca postępowania z osobami z HNBP jest
umiarkowana. Większość badanych uznaje konieczność
farmakoterapii HNBP w niektórych sytuacjach
klinicznych, a cukrzycę za czynnik znacznie podwyższający
ryzyko.
Keywords
ciśnienie wysokie prawidłowe, wiedza, studenci medycyny
Title
Ocena skuteczności systemu szkolenia we wprowadzaniu nowych zaleceń postępowania w nadciśnieniu na podstawie wiedzy studentów medycyny na temat ciśnienia wysokiego prawidłowego
Journal
Issue
Article type
Original paper
Pages
204-209
Published online
2012-10-17
Page views
875
Article views/downloads
801
Bibliographic record
Nadciśnienie tętnicze 2012;16(4):204-209.
Keywords
ciśnienie wysokie prawidłowe
wiedza
studenci medycyny
Authors
Barbara Gryglewska
Izabella Kierzkowska
Tomasz Grodzicki