Tom 1, Nr 3 (1997)
Prace oryginalne
Opublikowany online: 2000-03-08
Pobierz cytowanie

Wpływ edukacji pacjenta na wiedzę o chorobie i stopień kontroli nadciśnienia tętniczego

Lucyna Płaszewska-Żywko, Tomasz Grodzicki, Agata Adamkiewicz-Piejko, Józef Kocemba
Nadciśnienie tętnicze 1997;1(3):101-105.
Tom 1, Nr 3 (1997)
Prace oryginalne
Opublikowany online: 2000-03-08

Streszczenie


Wstęp: Edukacja pacjentów z nadciśnieniem tętniczym (NT) w zakresie zagrożeń związanych z chorobą oraz korzyści płynących z leczenia wydaje się być ważnym elementem w terapii tej choroby. W związku z tym podjęto próbę opracowania i wdrożenia programu edukacyjnego oraz ocenę jego efektywności wśród chorych na NT.
Metoda: Badaniami ambulatoryjnymi objęto 42 pacjentów (średni wiek 62,2 lata) z NT w Poradni Nadciśnieniowej Kliniki Geriatrii CM UJ. Wyjściowo wszyscy badani wykonali test oceniający wiedzę na temat choroby, pomiar ciśnienia tętniczego i masy ciała oraz rodzaj i liczbę przyjmowanych leków przeciwnadciśnieniowych. Następnie przeprowadzono zorganizowany program edukacyjny, który składał się z trzech cotygodniowych 1,5-2 h sesji i obejmował zagadnienia dotyczące przyczyn, czynników ryzyka oraz powikłań NT, zasad prozdrowotnego stylu życia oraz farmakologicznego leczenia. Kolejnym etapem była ocena wyników (wywiad oraz pozostałe badania, jak w ocenie wstępnej) szkolenia po 3 miesiącach od ukończenia programu.
Wyniki: Wyniki uzyskane u 22 osób, które zgłosiły się na badanie kontrolne wskazują na istotny wzrost wiedzy na temat choroby (wynik testu 19,6 vs 23,45 punktów, p < 0,01), nieznaczne obniżenie ciśnienia tętniczego (159,4/90,95 mm Hg do 153,2/90,0 mm Hg) przy równoczesnym zmniejszeniu liczby zażywanych leków (średnio z 2,32 do 1,91 leku przez osobę). Wzrost wiedzy obserwowano u 21 osób. Pomimo zmniejszenia liczby leków u 6 pacjentów, odsetek osób z ciśnieniem skurczowym poniżej 160 mm Hg wzrósł z 59,1% do 77,7%.
Wnioski: Kompleksowy program edukacyjny u pacjentów z NT wywiera korzystny wpływ na poziom wiedzy o chorobie i zachowania prozdrowotne, a u części chorych prowadzi do obniżenia ciśnienia tętniczego, redukcji masy ciała i zmniejszenia liczby zażywanych leków przeciwnadciśnieniowych.

Streszczenie


Wstęp: Edukacja pacjentów z nadciśnieniem tętniczym (NT) w zakresie zagrożeń związanych z chorobą oraz korzyści płynących z leczenia wydaje się być ważnym elementem w terapii tej choroby. W związku z tym podjęto próbę opracowania i wdrożenia programu edukacyjnego oraz ocenę jego efektywności wśród chorych na NT.
Metoda: Badaniami ambulatoryjnymi objęto 42 pacjentów (średni wiek 62,2 lata) z NT w Poradni Nadciśnieniowej Kliniki Geriatrii CM UJ. Wyjściowo wszyscy badani wykonali test oceniający wiedzę na temat choroby, pomiar ciśnienia tętniczego i masy ciała oraz rodzaj i liczbę przyjmowanych leków przeciwnadciśnieniowych. Następnie przeprowadzono zorganizowany program edukacyjny, który składał się z trzech cotygodniowych 1,5-2 h sesji i obejmował zagadnienia dotyczące przyczyn, czynników ryzyka oraz powikłań NT, zasad prozdrowotnego stylu życia oraz farmakologicznego leczenia. Kolejnym etapem była ocena wyników (wywiad oraz pozostałe badania, jak w ocenie wstępnej) szkolenia po 3 miesiącach od ukończenia programu.
Wyniki: Wyniki uzyskane u 22 osób, które zgłosiły się na badanie kontrolne wskazują na istotny wzrost wiedzy na temat choroby (wynik testu 19,6 vs 23,45 punktów, p < 0,01), nieznaczne obniżenie ciśnienia tętniczego (159,4/90,95 mm Hg do 153,2/90,0 mm Hg) przy równoczesnym zmniejszeniu liczby zażywanych leków (średnio z 2,32 do 1,91 leku przez osobę). Wzrost wiedzy obserwowano u 21 osób. Pomimo zmniejszenia liczby leków u 6 pacjentów, odsetek osób z ciśnieniem skurczowym poniżej 160 mm Hg wzrósł z 59,1% do 77,7%.
Wnioski: Kompleksowy program edukacyjny u pacjentów z NT wywiera korzystny wpływ na poziom wiedzy o chorobie i zachowania prozdrowotne, a u części chorych prowadzi do obniżenia ciśnienia tętniczego, redukcji masy ciała i zmniejszenia liczby zażywanych leków przeciwnadciśnieniowych.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

edukacja pacjenta; wiedza o chorobie; kontrola ciśnienia tętniczego

Informacje o artykule
Tytuł

Wpływ edukacji pacjenta na wiedzę o chorobie i stopień kontroli nadciśnienia tętniczego

Czasopismo

Arterial Hypertension

Numer

Tom 1, Nr 3 (1997)

Strony

101-105

Data publikacji on-line

2000-03-08

Rekord bibliograficzny

Nadciśnienie tętnicze 1997;1(3):101-105.

Słowa kluczowe

edukacja pacjenta
wiedza o chorobie
kontrola ciśnienia tętniczego

Autorzy

Lucyna Płaszewska-Żywko
Tomasz Grodzicki
Agata Adamkiewicz-Piejko
Józef Kocemba

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Nadciśnienie Tętnicze dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna

Wydawcą serwisu jest "Via Medica sp. z o.o." sp.k., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail: viamedica@viamedica.pl