dostęp otwarty

Tom 13, Nr 3 (2009)
Prace oryginalne
Opublikowany online: 2009-05-11
Pobierz cytowanie

Zwiększenie skuteczności terapii hipotensyjnej u pacjentów z nadciśnieniem tętniczym dzięki edukacji przez SMS

Barbara Wizner, Zbigniew Gaciong, Krzysztof Narkiewicz, Tomasz Grodzicki
Nadciśnienie tętnicze 2009;13(3):147-157.

dostęp otwarty

Tom 13, Nr 3 (2009)
Prace oryginalne
Opublikowany online: 2009-05-11

Streszczenie


Wstęp Jedną z najczęstszych przyczyn odpowiadających za nieskuteczność postępowania przeciwnadciśnieniowego jest niedostateczne przestrzeganie przez pacjenta zaleceń dotyczących leczenia. Celem programu była ocena skuteczności leczenia nadciśnienia tętniczego poprzez system przypominania pacjentom o podstawowych zaleceniach terapii hipotensyjnej.
Materiał i metody W programie edukacyjnym 120/80 wzięło udział 2055 chorych z nadciśnieniem tętniczym, leczonych sartanem w mono- lub politerapii, od co najmniej 2 tygodni, w schemacie 1 raz/dobę. Pacjentów przydzielano losowo do dwóch grup otrzymujących na swój telefon komórkowy wiadomości SMS 1 lub 2 razy tygodniowo. Każdy SMS zawierał treść przypominającą o zażyciu leków oraz edukacyjną, w zakresie zaleceń niefarmakologicznych i pożądanych postaw pacjentów podczas terapii hipotensyjnej. Skuteczność interwencji w zakresie redukcji ciśnienia tętniczego, zwiększenia skuteczności terapii hipotensyjnej i poprawy w zakresie współpracy z pacjentem oceniono po 1, 3 i 6 miesiącach. Przeprowadzona analiza per protocol objęła 1055 pacjentów.
Wyniki W okresie półrocznej interwencji odnotowano istotną porównywalną dla obu badanych grup redukcję ciśnienia tętniczego o 17 ± 16/10 ± 11 mm Hg (p < 0,001). Niezależnie od częstości interwencji podobnie wzrósł odsetek pacjentów przyjmujących leki regularnie z 51% do 93% wśród otrzymujących SMS 1/tydzień i z 49% do 93% wśród otrzymujących SMS 2/tydzień. Po pół roku interwencji zaprzestanie palenia zadeklarowało odpowiednio: 11% i 10% badanych; zwiększenie aktywności fizycznej: 57% i 58%, ograniczenie spożycia soli: 56% i 55% oraz ograniczenie spożycia tłuszczów: 56% i 59% badanych. Wśród chorych z nadwagą i otyłością (ok. 40% obu grup) około 40% w każdej z badanych grup zadeklarowało zmniejszenie masy ciała o średnio 2,2 ± 3,2 kg (p < 0,001) w grupie otrzymującej SMS 1/tydzień i 2,3 ± 3,0 kg (p < 0,001) w grupie otrzymującej SMS 2/tydzień. Po półrocznej interwencji odsetek pacjentów z kontrolowanym nadciśnieniem wzrósł porównywalnie w obu grupach z 36% wyjściowo do 67%.
Wnioski Półroczna interwencja pod postacią wysyłania pacjentom z nadciśnieniem tętniczym cotygodniowych wiadomości SMS o charakterze edukacyjnym i przypominającym o zaleceniach przyczyniła się do istotnego zmniejszenia odsetka chorych przyjmujących leki nieregularnie i do podwojenia efektywności leczenia hipotensyjnego. Częstość interwencji nie była powiązana z dodatkowymi korzyściami w tym zakresie.

Streszczenie


Wstęp Jedną z najczęstszych przyczyn odpowiadających za nieskuteczność postępowania przeciwnadciśnieniowego jest niedostateczne przestrzeganie przez pacjenta zaleceń dotyczących leczenia. Celem programu była ocena skuteczności leczenia nadciśnienia tętniczego poprzez system przypominania pacjentom o podstawowych zaleceniach terapii hipotensyjnej.
Materiał i metody W programie edukacyjnym 120/80 wzięło udział 2055 chorych z nadciśnieniem tętniczym, leczonych sartanem w mono- lub politerapii, od co najmniej 2 tygodni, w schemacie 1 raz/dobę. Pacjentów przydzielano losowo do dwóch grup otrzymujących na swój telefon komórkowy wiadomości SMS 1 lub 2 razy tygodniowo. Każdy SMS zawierał treść przypominającą o zażyciu leków oraz edukacyjną, w zakresie zaleceń niefarmakologicznych i pożądanych postaw pacjentów podczas terapii hipotensyjnej. Skuteczność interwencji w zakresie redukcji ciśnienia tętniczego, zwiększenia skuteczności terapii hipotensyjnej i poprawy w zakresie współpracy z pacjentem oceniono po 1, 3 i 6 miesiącach. Przeprowadzona analiza per protocol objęła 1055 pacjentów.
Wyniki W okresie półrocznej interwencji odnotowano istotną porównywalną dla obu badanych grup redukcję ciśnienia tętniczego o 17 ± 16/10 ± 11 mm Hg (p < 0,001). Niezależnie od częstości interwencji podobnie wzrósł odsetek pacjentów przyjmujących leki regularnie z 51% do 93% wśród otrzymujących SMS 1/tydzień i z 49% do 93% wśród otrzymujących SMS 2/tydzień. Po pół roku interwencji zaprzestanie palenia zadeklarowało odpowiednio: 11% i 10% badanych; zwiększenie aktywności fizycznej: 57% i 58%, ograniczenie spożycia soli: 56% i 55% oraz ograniczenie spożycia tłuszczów: 56% i 59% badanych. Wśród chorych z nadwagą i otyłością (ok. 40% obu grup) około 40% w każdej z badanych grup zadeklarowało zmniejszenie masy ciała o średnio 2,2 ± 3,2 kg (p < 0,001) w grupie otrzymującej SMS 1/tydzień i 2,3 ± 3,0 kg (p < 0,001) w grupie otrzymującej SMS 2/tydzień. Po półrocznej interwencji odsetek pacjentów z kontrolowanym nadciśnieniem wzrósł porównywalnie w obu grupach z 36% wyjściowo do 67%.
Wnioski Półroczna interwencja pod postacią wysyłania pacjentom z nadciśnieniem tętniczym cotygodniowych wiadomości SMS o charakterze edukacyjnym i przypominającym o zaleceniach przyczyniła się do istotnego zmniejszenia odsetka chorych przyjmujących leki nieregularnie i do podwojenia efektywności leczenia hipotensyjnego. Częstość interwencji nie była powiązana z dodatkowymi korzyściami w tym zakresie.
Citation Formats

Słowa kluczowe

nadciśnienie tętnicze; edukacja pacjentów; przestrzeganie zaleceń; SMS

Informacje o artykule
Tytuł

Zwiększenie skuteczności terapii hipotensyjnej u pacjentów z nadciśnieniem tętniczym dzięki edukacji przez SMS

Czasopismo

Arterial Hypertension

Numer

Tom 13, Nr 3 (2009)

Strony

147-157

Data publikacji on-line

2009-05-11

Rekord bibliograficzny

Nadciśnienie tętnicze 2009;13(3):147-157.

Słowa kluczowe

nadciśnienie tętnicze
edukacja pacjentów
przestrzeganie zaleceń
SMS

Autorzy

Barbara Wizner
Zbigniew Gaciong
Krzysztof Narkiewicz
Tomasz Grodzicki

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Nadciśnienie Tętnicze dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna

Wydawcą serwisu jest "Via Medica sp. z o.o." sp.k., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail: viamedica@viamedica.pl