Tom 21 (2023): Continuous Publishing
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2023-11-06
Wyświetlenia strony
433
Wyświetlenia/pobrania artykułu
234
Sex education in teachers opinion
DOI: 10.5603/jsmh.92932
Journal of Sexual and Mental Health 2023;21:34-40.
Streszczenie
Wstęp: Edukacja seksualna jako element całego procesu wychowania powinna odbywać się zarówno w domach, jak i w szkołach. Poprawnie realizowana wspiera rozwój człowieka, powinna jednak być dostosowana do możliwości rozwojowych określonych dla danego wieku. W Polsce jest realizowana w szkołach pod postacią przedmiotu Wychowanie do Życia w Rodzinie, który stał się obiektem wielu analiz wskazujących na liczne zaniedbania i błędy w realizacji wspomnianych zajęć.
Materiał i metody: Badania przeprowadzono w formie ankiet papierowych własnego autorstwa na grupie 46 nauczycielek. Celem badań było zweryfikowanie ich poglądów na edukację seksualną oraz jej roli w ich życiu zawodowym. Pytania dotyczyły postrzeganych potrzeb i trudności związanych z nauczaniem edukacji seksualnej w systemie oświaty. Zapytano także o opinie na temat odpowiedniego wieku, w którym należy wprowadzać poszczególne zagadnienia.
Wyniki: Większość badanych osób stwierdziła, że wiedza z zakresu edukacji seksualnej jest im potrzebna w pracy zawodowej oraz że poszerzają ją, korzystając z różnego rodzaju źródeł. Najczęściej wybieranymi źródłami potencjalnych trudności były brak pomocy edukacyjnej oraz opór ze strony rodziców. Respondentki wskazywały także na to, że to rodzice, nauczyciele i profesjonaliści powinni być w największym stopniu odpowiedzialni za edukację seksualną dzieci i młodzieży.
Wnioski: Pomimo tego, że w większości odpowiedzi uczestniczek dotyczące wieku, w którym najlepiej poruszać określone tematy z zakresu edukacji seksualnej są zbieżne z wytycznymi WHO w tym zakresie istnieje potrzeba zwiększenia przygotowania nauczycieli/lek. Wsparcie to powinno dotyczyć zarówno aspektu wiedzy, jak i kompetencji i umiejętności, co może przyczynić się do większej dbałości w zakresie zdrowia seksualnego kolejnych pokoleń.
Słowa kluczowe: sex educationpublic educationteacherspreparation for family life
Referencje
- Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy i Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BzgA). Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem. https://spunk.pl/wp-content/uploads/2013/03/WHO_BZgA_Standardy_edukacji_seksualnej.pdf (27.10.2022).
- The International Planned Parenthood Federation (IPPF). Framework for Comprehensive Sexuality Education (CSE). https://www.ippf.org/sites/default/files/ippf_framework_for_comprehensive_sexuality_education.pdf (27.10.2022).
- World Health Organization. Reproductive health strategy to accelerate progress towards the attainment of international development goals and targets. https://apps.who.int/iris/handle/10665/68754 (27.10.2022).
- World Health Organization. Country Papers on Youth Sex Education in Europe. Federal Centre for Health Education (BzgA). https://www.bzga-whocc.de/fileadmin/user_upload/BZgA_Country_Papers_2006.pdf (20.10.2022).
- International Planned Parenthood Federation. Sexual rights: an IPPF declaration. https://www.ippf.org/sites/default/files/sexualrightsippfdeclaration_1.pdf (20.10.2022).
- Bieńko M, Izdebski Z, Wąż K. Kontrola realizacji prawa młodzieży do edukacji seksualnej. Realizacja zajęć wychowania dożycia w rodzinie. Perspektywa uczennic/uczniów i dyrektorów/ dyrektorek szkół. Skrót raportu z badań jakościowych. Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny, Ponton Grupa Edukatorów Seksualnych, Warszawa 2016: 13.
- Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton. Sprawdzian (z)WdŻ, czyli jak wygląda edukacja seksualna w polskich szkołach? Raport Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/raport_jaka_edukacja_2014_21112014.pdf (20.10.2022).
- https://ponton.org.pl/raporty/ (20.10.2022).
- Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton. Wakacyjny Telefon Zaufania Grupy Ponton. Sprawozdanie z dyżurów w lipcu i w sierpniu 2015. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/2015_raport_wtz_ponton_2015-1.pdf (22.10.2022).
- Instytut Badań Edukacyjnych. Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności. Raport z badania. https://www.ibe.edu.pl/images/materialy/IBE-raport-EKD.pdf (21.10.2022).
- Jeznach A. „Zajęcia z edukacji seksualnej nie istnieją. Istnieją lekcje WDŻ-u”. Polska edukacja seksualna z perspektywy młodych dorosłych. Fabrica Societatis. 2021(4): 101–119.
- Skonieczna J, Olejniczak D, Kielan A. Comparison of the assessment of the level of sexual education in secondary schools by adolescents and parents. Journal of Education, Health and Sport. 2017; 7(6): 155–172.
- Lewicka- Zelent A. Przygotowanie nauczycieli do nauczania przedmiotu WDŻ. Wychowanie w Rodzinie. 2019; 20(1): 207–223.
- Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS). Opinie o warszawskiej karcie LGBT+ i edukacji seksualnej w szkołach. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_066_19.PDF (22.10.2022).
- Harwas- Napierała B, Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
- Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton. Skąd wiesz? Jak wygląda edukacja seksualna w polskich domach. Raport Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/Sk%C4%85d-wiesz-RAPORT_ostateczny.pdf (22.10.2022).
- Krzywicka D. Metody wychowania seksualnego. Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza „Forward”, Kraków 1994.
- Beisert M. Seks twojego dziecka. Zysk i s-ka, Poznań 1991.
![](https://journals.viamedica.pl/plugins/generic/popups/images/icons/close.png)