English Polski
Vol 21 (2023): Continuous Publishing
Research paper
Published online: 2023-11-06

open access

Page views 586
Article views/downloads 320
Get Citation

Connect on Social Media

Connect on Social Media

Sex education in teachers opinion

Weronika Klon1, Katarzyna Waszyńska2, Martyna Faustyna Zachorska3
Journal of Sexual and Mental Health 2023;21:34-40.

Abstract

Introduction: Sex education as an element of the entire upbringing process should take place both at home and in schools. Properly implemented, it supports human development, but it should be adapted to the developmental possibilities defined for a given age. In Poland, it is implemented in schools in the form of the subject of Preparation for Family Life, which has become the subject of many analyses pointing to numerous omissions and mistakes.

Material and methods: The research was conducted in the form of the authors’ own paper questionnaires on a group of 46 female teachers. The aim of the research was to verify their views on sex education and its role in their professional life. The questions concerned the perceived needs and difficulties related to the teaching of sex education in the education system. Opinions were also asked on the appropriate age at which particular topics should be introduced.

Results: Most of the respondents stated that they needed knowledge about sex education in their professional work and that they expand it using various sources. The most frequently chosen sources of difficulties were the lack of teaching aids and parental resistance. The respondents also pointed out that parents, teachers and professionals should be most responsible for the sex education of children and adolescents.

Conclusions: Despite the fact that the majority of participants’ answers regarding the best age to discuss certain topics in the field of sex education are consistent with the WHO guidelines in this regard, there is a need to increase the preparation of teachers in this aspect. This should concern both the aspect of knowledge and competences and skills and can contribute to greater care of sexual health for the next generations.

Article available in PDF format

View PDF (Polish) Download PDF file

References

  1. Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy i Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BzgA). Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem. https://spunk.pl/wp-content/uploads/2013/03/WHO_BZgA_Standardy_edukacji_seksualnej.pdf (27.10.2022).
  2. The International Planned Parenthood Federation (IPPF). Framework for Comprehensive Sexuality Education (CSE). https://www.ippf.org/sites/default/files/ippf_framework_for_comprehensive_sexuality_education.pdf (27.10.2022).
  3. World Health Organization. Reproductive health strategy to accelerate progress towards the attainment of international development goals and targets. https://apps.who.int/iris/handle/10665/68754 (27.10.2022).
  4. World Health Organization. Country Papers on Youth Sex Education in Europe. Federal Centre for Health Education (BzgA). https://www.bzga-whocc.de/fileadmin/user_upload/BZgA_Country_Papers_2006.pdf (20.10.2022).
  5. International Planned Parenthood Federation. Sexual rights: an IPPF declaration. https://www.ippf.org/sites/default/files/sexualrightsippfdeclaration_1.pdf (20.10.2022).
  6. Bieńko M, Izdebski Z, Wąż K. Kontrola realizacji prawa młodzieży do edukacji seksualnej. Realizacja zajęć wychowania dożycia w rodzinie. Perspektywa uczennic/uczniów i dyrektorów/ dyrektorek szkół. Skrót raportu z badań jakościowych. Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny, Ponton Grupa Edukatorów Seksualnych, Warszawa 2016: 13.
  7. Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton. Sprawdzian (z)WdŻ, czyli jak wygląda edukacja seksualna w polskich szkołach? Raport Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/raport_jaka_edukacja_2014_21112014.pdf (20.10.2022).
  8. https://ponton.org.pl/raporty/ (20.10.2022).
  9. Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton. Wakacyjny Telefon Zaufania Grupy Ponton. Sprawozdanie z dyżurów w lipcu i w sierpniu 2015. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/2015_raport_wtz_ponton_2015-1.pdf (22.10.2022).
  10. Instytut Badań Edukacyjnych. Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności. Raport z badania. https://www.ibe.edu.pl/images/materialy/IBE-raport-EKD.pdf (21.10.2022).
  11. Jeznach A. „Zajęcia z edukacji seksualnej nie istnieją. Istnieją lekcje WDŻ-u”. Polska edukacja seksualna z perspektywy młodych dorosłych. Fabrica Societatis. 2021(4): 101–119.
  12. Skonieczna J, Olejniczak D, Kielan A. Comparison of the assessment of the level of sexual education in secondary schools by adolescents and parents. Journal of Education, Health and Sport. 2017; 7(6): 155–172.
  13. Lewicka- Zelent A. Przygotowanie nauczycieli do nauczania przedmiotu WDŻ. Wychowanie w Rodzinie. 2019; 20(1): 207–223.
  14. Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS). Opinie o warszawskiej karcie LGBT+ i edukacji seksualnej w szkołach. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_066_19.PDF (22.10.2022).
  15. Harwas- Napierała B, Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  16. Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton. Skąd wiesz? Jak wygląda edukacja seksualna w polskich domach. Raport Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/Sk%C4%85d-wiesz-RAPORT_ostateczny.pdf (22.10.2022).
  17. Krzywicka D. Metody wychowania seksualnego. Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza „Forward”, Kraków 1994.
  18. Beisert M. Seks twojego dziecka. Zysk i s-ka, Poznań 1991.