English Polski
Tom 21 (2023): Continuous Publishing
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2023-11-06

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 433
Wyświetlenia/pobrania artykułu 234
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Sex education in teachers opinion

Weronika Klon1, Katarzyna Waszyńska2, Martyna Faustyna Zachorska3
Journal of Sexual and Mental Health 2023;21:34-40.

Streszczenie

Wstęp: Edukacja seksualna jako element całego procesu wychowania powinna odbywać się zarówno w domach, jak i w szkołach. Poprawnie realizowana wspiera rozwój człowieka, powinna jednak być dostosowana do możliwości rozwojowych określonych dla danego wieku. W Polsce jest realizowana w szkołach pod postacią przedmiotu Wychowanie do Życia w Rodzinie, który stał się obiektem wielu analiz wskazujących na liczne zaniedbania i błędy w realizacji wspomnianych zajęć. Materiał i metody: Badania przeprowadzono w formie ankiet papierowych własnego autorstwa na grupie 46 nauczycielek. Celem badań było zweryfikowanie ich poglądów na edukację seksualną oraz jej roli w ich życiu zawodowym. Pytania dotyczyły postrzeganych potrzeb i trudności związanych z nauczaniem edukacji seksualnej w systemie oświaty. Zapytano także o opinie na temat odpowiedniego wieku, w którym należy wprowadzać poszczególne zagadnienia. Wyniki: Większość badanych osób stwierdziła, że wiedza z zakresu edukacji seksualnej jest im potrzebna w pracy zawodowej oraz że poszerzają ją, korzystając z różnego rodzaju źródeł. Najczęściej wybieranymi źródłami potencjalnych trudności były brak pomocy edukacyjnej oraz opór ze strony rodziców. Respondentki wskazywały także na to, że to rodzice, nauczyciele i profesjonaliści powinni być w największym stopniu odpowiedzialni za edukację seksualną dzieci i młodzieży. Wnioski: Pomimo tego, że w większości odpowiedzi uczestniczek dotyczące wieku, w którym najlepiej poruszać określone tematy z zakresu edukacji seksualnej są zbieżne z wytycznymi WHO w tym zakresie istnieje potrzeba zwiększenia przygotowania nauczycieli/lek. Wsparcie to powinno dotyczyć zarówno aspektu wiedzy, jak i kompetencji i umiejętności, co może przyczynić się do większej dbałości w zakresie zdrowia seksualnego kolejnych pokoleń.

Artykuł dostępny w formacie PDF

Pokaż PDF Pobierz plik PDF

Referencje

  1. Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy i Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BzgA). Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem. https://spunk.pl/wp-content/uploads/2013/03/WHO_BZgA_Standardy_edukacji_seksualnej.pdf (27.10.2022).
  2. The International Planned Parenthood Federation (IPPF). Framework for Comprehensive Sexuality Education (CSE). https://www.ippf.org/sites/default/files/ippf_framework_for_comprehensive_sexuality_education.pdf (27.10.2022).
  3. World Health Organization. Reproductive health strategy to accelerate progress towards the attainment of international development goals and targets. https://apps.who.int/iris/handle/10665/68754 (27.10.2022).
  4. World Health Organization. Country Papers on Youth Sex Education in Europe. Federal Centre for Health Education (BzgA). https://www.bzga-whocc.de/fileadmin/user_upload/BZgA_Country_Papers_2006.pdf (20.10.2022).
  5. International Planned Parenthood Federation. Sexual rights: an IPPF declaration. https://www.ippf.org/sites/default/files/sexualrightsippfdeclaration_1.pdf (20.10.2022).
  6. Bieńko M, Izdebski Z, Wąż K. Kontrola realizacji prawa młodzieży do edukacji seksualnej. Realizacja zajęć wychowania dożycia w rodzinie. Perspektywa uczennic/uczniów i dyrektorów/ dyrektorek szkół. Skrót raportu z badań jakościowych. Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny, Ponton Grupa Edukatorów Seksualnych, Warszawa 2016: 13.
  7. Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton. Sprawdzian (z)WdŻ, czyli jak wygląda edukacja seksualna w polskich szkołach? Raport Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/raport_jaka_edukacja_2014_21112014.pdf (20.10.2022).
  8. https://ponton.org.pl/raporty/ (20.10.2022).
  9. Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton. Wakacyjny Telefon Zaufania Grupy Ponton. Sprawozdanie z dyżurów w lipcu i w sierpniu 2015. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/2015_raport_wtz_ponton_2015-1.pdf (22.10.2022).
  10. Instytut Badań Edukacyjnych. Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności. Raport z badania. https://www.ibe.edu.pl/images/materialy/IBE-raport-EKD.pdf (21.10.2022).
  11. Jeznach A. „Zajęcia z edukacji seksualnej nie istnieją. Istnieją lekcje WDŻ-u”. Polska edukacja seksualna z perspektywy młodych dorosłych. Fabrica Societatis. 2021(4): 101–119.
  12. Skonieczna J, Olejniczak D, Kielan A. Comparison of the assessment of the level of sexual education in secondary schools by adolescents and parents. Journal of Education, Health and Sport. 2017; 7(6): 155–172.
  13. Lewicka- Zelent A. Przygotowanie nauczycieli do nauczania przedmiotu WDŻ. Wychowanie w Rodzinie. 2019; 20(1): 207–223.
  14. Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS). Opinie o warszawskiej karcie LGBT+ i edukacji seksualnej w szkołach. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_066_19.PDF (22.10.2022).
  15. Harwas- Napierała B, Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  16. Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton. Skąd wiesz? Jak wygląda edukacja seksualna w polskich domach. Raport Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/Sk%C4%85d-wiesz-RAPORT_ostateczny.pdf (22.10.2022).
  17. Krzywicka D. Metody wychowania seksualnego. Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza „Forward”, Kraków 1994.
  18. Beisert M. Seks twojego dziecka. Zysk i s-ka, Poznań 1991.