dostęp otwarty

Tom 21 (2023): Continuous Publishing
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2023-11-06
Pobierz cytowanie

Sex education in teachers opinion

Weronika Klon1, Katarzyna Waszyńska2, Martyna Faustyna Zachorska3
·
Journal of Sexual and Mental Health 2023;21:34-40.
Afiliacje
  1. Szkoła Doktorska Nauk Społecznych, Wydział Studiów Edukacyjnych, Laboratorium Promocji Zdrowia i Psychoterapii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  2. Wydział Studiów Edukacyjnych, Laboratorium Promocji Zdrowia i Psychoterapii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  3. Szkoła Nauk o Języku i Literaturze, Wydział Anglistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

dostęp otwarty

Tom 21 (2023): Continuous Publishing
Prace oryginalne
Opublikowany online: 2023-11-06

Streszczenie

Wstęp: Edukacja seksualna jako element całego procesu wychowania powinna odbywać się zarówno w domach, jak i w szkołach. Poprawnie realizowana wspiera rozwój człowieka, powinna jednak być dostosowana do możliwości rozwojowych określonych dla danego wieku. W Polsce jest realizowana w szkołach pod postacią przedmiotu Wychowanie do Życia w Rodzinie, który stał się obiektem wielu analiz wskazujących na liczne zaniedbania i błędy w realizacji wspomnianych zajęć. Materiał i metody: Badania przeprowadzono w formie ankiet papierowych własnego autorstwa na grupie 46 nauczycielek. Celem badań było zweryfikowanie ich poglądów na edukację seksualną oraz jej roli w ich życiu zawodowym. Pytania dotyczyły postrzeganych potrzeb i trudności związanych z nauczaniem edukacji seksualnej w systemie oświaty. Zapytano także o opinie na temat odpowiedniego wieku, w którym należy wprowadzać poszczególne zagadnienia. Wyniki: Większość badanych osób stwierdziła, że wiedza z zakresu edukacji seksualnej jest im potrzebna w pracy zawodowej oraz że poszerzają ją, korzystając z różnego rodzaju źródeł. Najczęściej wybieranymi źródłami potencjalnych trudności były brak pomocy edukacyjnej oraz opór ze strony rodziców. Respondentki wskazywały także na to, że to rodzice, nauczyciele i profesjonaliści powinni być w największym stopniu odpowiedzialni za edukację seksualną dzieci i młodzieży. Wnioski: Pomimo tego, że w większości odpowiedzi uczestniczek dotyczące wieku, w którym najlepiej poruszać określone tematy z zakresu edukacji seksualnej są zbieżne z wytycznymi WHO w tym zakresie istnieje potrzeba zwiększenia przygotowania nauczycieli/lek. Wsparcie to powinno dotyczyć zarówno aspektu wiedzy, jak i kompetencji i umiejętności, co może przyczynić się do większej dbałości w zakresie zdrowia seksualnego kolejnych pokoleń.

Streszczenie

Wstęp: Edukacja seksualna jako element całego procesu wychowania powinna odbywać się zarówno w domach, jak i w szkołach. Poprawnie realizowana wspiera rozwój człowieka, powinna jednak być dostosowana do możliwości rozwojowych określonych dla danego wieku. W Polsce jest realizowana w szkołach pod postacią przedmiotu Wychowanie do Życia w Rodzinie, który stał się obiektem wielu analiz wskazujących na liczne zaniedbania i błędy w realizacji wspomnianych zajęć. Materiał i metody: Badania przeprowadzono w formie ankiet papierowych własnego autorstwa na grupie 46 nauczycielek. Celem badań było zweryfikowanie ich poglądów na edukację seksualną oraz jej roli w ich życiu zawodowym. Pytania dotyczyły postrzeganych potrzeb i trudności związanych z nauczaniem edukacji seksualnej w systemie oświaty. Zapytano także o opinie na temat odpowiedniego wieku, w którym należy wprowadzać poszczególne zagadnienia. Wyniki: Większość badanych osób stwierdziła, że wiedza z zakresu edukacji seksualnej jest im potrzebna w pracy zawodowej oraz że poszerzają ją, korzystając z różnego rodzaju źródeł. Najczęściej wybieranymi źródłami potencjalnych trudności były brak pomocy edukacyjnej oraz opór ze strony rodziców. Respondentki wskazywały także na to, że to rodzice, nauczyciele i profesjonaliści powinni być w największym stopniu odpowiedzialni za edukację seksualną dzieci i młodzieży. Wnioski: Pomimo tego, że w większości odpowiedzi uczestniczek dotyczące wieku, w którym najlepiej poruszać określone tematy z zakresu edukacji seksualnej są zbieżne z wytycznymi WHO w tym zakresie istnieje potrzeba zwiększenia przygotowania nauczycieli/lek. Wsparcie to powinno dotyczyć zarówno aspektu wiedzy, jak i kompetencji i umiejętności, co może przyczynić się do większej dbałości w zakresie zdrowia seksualnego kolejnych pokoleń.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

sex education, public education, teachers, preparation for family life

Informacje o artykule
Tytuł

Sex education in teachers opinion

Czasopismo

Journal of Sexual and Mental Health

Numer

Tom 21 (2023): Continuous Publishing

Typ artykułu

Praca badawcza (oryginalna)

Strony

34-40

Opublikowany online

2023-11-06

Wyświetlenia strony

290

Wyświetlenia/pobrania artykułu

178

DOI

10.5603/jsmh.92932

Rekord bibliograficzny

Journal of Sexual and Mental Health 2023;21:34-40.

Słowa kluczowe

sex education
public education
teachers
preparation for family life

Autorzy

Weronika Klon
Katarzyna Waszyńska
Martyna Faustyna Zachorska

Referencje (18)
  1. Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy i Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BzgA). Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem. https://spunk.pl/wp-content/uploads/2013/03/WHO_BZgA_Standardy_edukacji_seksualnej.pdf (27.10.2022).
  2. The International Planned Parenthood Federation (IPPF). Framework for Comprehensive Sexuality Education (CSE). https://www.ippf.org/sites/default/files/ippf_framework_for_comprehensive_sexuality_education.pdf (27.10.2022).
  3. World Health Organization. Reproductive health strategy to accelerate progress towards the attainment of international development goals and targets. https://apps.who.int/iris/handle/10665/68754 (27.10.2022).
  4. World Health Organization. Country Papers on Youth Sex Education in Europe. Federal Centre for Health Education (BzgA). https://www.bzga-whocc.de/fileadmin/user_upload/BZgA_Country_Papers_2006.pdf (20.10.2022).
  5. International Planned Parenthood Federation. Sexual rights: an IPPF declaration. https://www.ippf.org/sites/default/files/sexualrightsippfdeclaration_1.pdf (20.10.2022).
  6. Bieńko M, Izdebski Z, Wąż K. Kontrola realizacji prawa młodzieży do edukacji seksualnej. Realizacja zajęć wychowania dożycia w rodzinie. Perspektywa uczennic/uczniów i dyrektorów/ dyrektorek szkół. Skrót raportu z badań jakościowych. Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny, Ponton Grupa Edukatorów Seksualnych, Warszawa 2016: 13.
  7. Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton. Sprawdzian (z)WdŻ, czyli jak wygląda edukacja seksualna w polskich szkołach? Raport Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/raport_jaka_edukacja_2014_21112014.pdf (20.10.2022).
  8. https://ponton.org.pl/raporty/ (20.10.2022).
  9. Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton. Wakacyjny Telefon Zaufania Grupy Ponton. Sprawozdanie z dyżurów w lipcu i w sierpniu 2015. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/2015_raport_wtz_ponton_2015-1.pdf (22.10.2022).
  10. Instytut Badań Edukacyjnych. Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności. Raport z badania. https://www.ibe.edu.pl/images/materialy/IBE-raport-EKD.pdf (21.10.2022).
  11. Jeznach A. „Zajęcia z edukacji seksualnej nie istnieją. Istnieją lekcje WDŻ-u”. Polska edukacja seksualna z perspektywy młodych dorosłych. Fabrica Societatis. 2021(4): 101–119.
  12. Skonieczna J, Olejniczak D, Kielan A. Comparison of the assessment of the level of sexual education in secondary schools by adolescents and parents. Journal of Education, Health and Sport. 2017; 7(6): 155–172.
  13. Lewicka- Zelent A. Przygotowanie nauczycieli do nauczania przedmiotu WDŻ. Wychowanie w Rodzinie. 2019; 20(1): 207–223.
  14. Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS). Opinie o warszawskiej karcie LGBT+ i edukacji seksualnej w szkołach. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_066_19.PDF (22.10.2022).
  15. Harwas- Napierała B, Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  16. Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton. Skąd wiesz? Jak wygląda edukacja seksualna w polskich domach. Raport Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/Sk%C4%85d-wiesz-RAPORT_ostateczny.pdf (22.10.2022).
  17. Krzywicka D. Metody wychowania seksualnego. Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza „Forward”, Kraków 1994.
  18. Beisert M. Seks twojego dziecka. Zysk i s-ka, Poznań 1991.

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp. z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl