open access
Uczeń o nieheteronormatywnej tożsamości w polskiej szkole – podejście teoretyczne i profilaktyka zdrowia seksualnego


- Uniwersytet Warszawski, Mokotowska 16/20, Warszawa, Poland
open access
Abstract
Artykuł wpisuje się we współczesny dyskurs dotyczący miejsca uczniów o nieheteronormatywnej tożsamości seksualnej w polskiej szkole. Jest próbą przedstawienia problematyki nieheteronormatywności na tle przemian i oczekiwań jakie stawiane są współczesnej szkole – pojawia się zatem pytanie na ile polska szkoła jest otwarta na zróżnicowanie uczniów z którymi ma pracować. W jakim zakresie współczesna polska szkoła przygotowana jest do wspierania ucznia o zróżnicowanej tożsamości seksualnej? czy nieheteronormatywność jest opresją i jakie istnieją możliwości jej przełamania?. Podjęto także rozważania nad tym, czy możemy mówić o emancypacji osób nieheteronormatywnych?.
Abstract
Artykuł wpisuje się we współczesny dyskurs dotyczący miejsca uczniów o nieheteronormatywnej tożsamości seksualnej w polskiej szkole. Jest próbą przedstawienia problematyki nieheteronormatywności na tle przemian i oczekiwań jakie stawiane są współczesnej szkole – pojawia się zatem pytanie na ile polska szkoła jest otwarta na zróżnicowanie uczniów z którymi ma pracować. W jakim zakresie współczesna polska szkoła przygotowana jest do wspierania ucznia o zróżnicowanej tożsamości seksualnej? czy nieheteronormatywność jest opresją i jakie istnieją możliwości jej przełamania?. Podjęto także rozważania nad tym, czy możemy mówić o emancypacji osób nieheteronormatywnych?.
Keywords
życie seksualne, nieheteronormatywność, LGBTQ+, uczeń, nauczyciel, szkoła


Title
Uczeń o nieheteronormatywnej tożsamości w polskiej szkole – podejście teoretyczne i profilaktyka zdrowia seksualnego
Journal
Journal of Sexual and Mental Health
Issue
Vol 18 (2020): Continuous Publishing
Article type
Review paper
Published online
2020-12-29
Page views
560
Article views/downloads
82
DOI
10.5603/SP.2020.0009
Bibliographic record
Seksuologia Polska 2020;18.
Keywords
życie seksualne
nieheteronormatywność
LGBTQ+
uczeń
nauczyciel
szkoła
Authors
Remigiusz Kijak


- Kosciw JG, Greytak EA, Palmer NA, Boesen MJ. National school climate survey: the experiences of lesbian, gay, bisexual and transgender youth in our nation’s schools. GLSEN, New York 2013.
- Disidentifications: queers of color and the performance of politics. University of Minnesota Press, Minneapolis: 1999.
- Edelman L. No future. Queer theory and the death drive. Duke University Press, Durham-London 2004: 1–32.
- Butler J. Bodies that matter: on the discursive limits of „sex”. Routledge, New York 1993.
- Butler J. Uwikłani w płeć. Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.
- Foucault M. Wola wiedzy. In: Foucault M. ed. Historia seksualności. Czytelnik, Warszawa 2002.
- McRuer R. Crip theory: cultural signs of queerness and disability. New York University Press, New York-London 2006.
- Johnson M, McRuer R. Cripistemologies. Journal of Literary & Cultural Disability Studies. 2014; 8(2): 127–148.
- Kochanowski J. Queer studies. In: Abramowicz M, Biedroń R. ed. Queer Studies. Podręcznik kursu. Kampania Przeciw Homofobii, Warszawa 2010.
- Mizielińska J. Płeć, ciało, seksualność. Od feminizmu do teorii queer, Universitas Kraków.
- Kelly C, Gavin A, Molcho M, NicGabhainn S. The Irish Health Behaviour in School-aged Young Children (HBSC) Study 2010. Department of Health and National University of Ireland, Galway, 2012.
- LGBT Ireland Study: An Exploration of Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Intersex Lives in the Republic of Ireland. Dublin: GLEN and BeLonG To Youth Service, 2016.
- Izdebski Z. Seksualność Polaków u progu XXI wieku. Studium badawcze. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
- Obuchowka I, Jaczewki A. Rozwój erotyczny. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2002.
- Jaczewski A, Radomski J. Wychowanie seksualne i problemy seksuologiczne wieku rozwojowego. PZWL, Warszawa 1986.
- Lew-Starowicz Z. Zachowania homoseksualne młodzieży. In: Izdebski Z. ed. Wychowawcze, etyczne i społeczne problemy zachowań seksualnych młodzieży. Towarzystwo Rozwoju Rodziny, Warszawa-Zielona Góra 1992.
- Izdebski Z. Wychowawcze, etyczne i społeczne problemy zachowań seksualnych młodzieży. Towarzystwo Rozwoju Rodziny, Warszawa-Zielona Góra 1992.
- Izdebski Z. Ryzykowna dekada. Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Studium porównawcze 1997-2001-2005. Oficyna Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.
- Izdebski Z. Rozwój seksualny. In: Izdebski Z. ed. Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. PWN, Warszawa 2001.
- Izdebski Z. Wiedza Polaków na temat HIV/AIDS oraz zachowania seksualne–2005 rok, badanie wykonane na zlecenie Krajowego Centrum ds. AIDS. TNS OBOP, 2005.
- Ryziński R. Moje życie jest moje. Czarna Owca, Warszawa 2020.
- Diamond L. Sexual fluidity. Understanding women’s love and desire. Harvard Univ Press, Cambridge 2009.
- Izdebski Z. Zdrowie i życie seksualne Polek i Polaków w wieku 18-49 lat w 2017 roku. Studium badawcze na tle przemian od 1997 roku. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020.
- Bojarska K, Kowalczyk R. Tożsamości seksualne. In: tarowicz-Lew Z, Starowicz-Lew M, Skrzypulec-Plinta V. ed. Seksuologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.
- Tomasz W, Kowalczyk R, Lew-Starowicz Z. The quality of sexual life and personality of men addicted to gambling. Seksuologia Polska. 2018; 16(2): 37–42.
- Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce RAPORT ZA LATA 2015–2016 pod redakcją Magdaleny Świder i dr. Mikołaja Winiewskiego, Kampania Przeciw Homofobii, Warszawa 2016.
- The Gay, Lesbian and Straight Education Network (GLSEN, 2005).
- Środa M. Obcy, inny wykluczony. Wyd. Naukowe UW, Warszawa 2020.
- Lew-Starowicz Z, Lew-Starowicz M. Homoseksualizm. Wydawnictwo Lekarkie PZWL, Warszawa 1999.
- Podgórska-Jachnik D. Głusi emancypacje. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.