dostęp otwarty

Tom 16, Nr 2 (2018)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2019-03-13
Pobierz cytowanie

Edukacja seksualna i doświadczenia seksualne młodych dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną

Remigiusz Kijak
DOI: 10.5603/51–60
·
Seksuologia Polska 2018;16(2):51-60.

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 2 (2018)
Prace oryginalne (nadesłane)
Opublikowany online: 2019-03-13

Streszczenie

WSTĘP: Niniejsza praca jest oparta na założeniach seksuologii pozytywnej — nie omówiono zatem kwestii seksualności człowieka niepełnosprawnego intelektualnie, jak to się zwykło ostatnio czynić, z punktu widzenia psychopatologii, zaburzeń i nieprawidłowości — ale starano się uchwycić to zagadnienie jako pozytywne doświadczenie będące częścią życia każdej osoby. Ze względu na poruszane zagadnienie istotną część artykułu stanowi wprowadzenie w kwestie promowania zdrowia, w tym seksualnego i edukacji seksualnej. W niniejszym artykule postawiono dwa cele. Pierwszy to próba odpowiedzi na pytanie, jaka jest edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Odpowiedzi poszukiwano w kwerendzie literatury dotyczącej tego tematu. Drugi to odpowiedź na pytanie: jakie są doświadczenia seksualne młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście edukacji seksualnej — czyli czy i na ile zachowania te spełniają własne emocjonalne i fizjologiczne pragnienia. Odpowiedzi na to pytanie poszukiwano w badaniach przeprowadzonych w 2016 i częściowo w 2017 roku. MATERIAŁ I METODY: W badaniach zastosowano metodę wywiadów. Przebadano łącznie 18 osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (stopień umiarkowany). Badania prowadzono na warsztatach terapii zajęciowej. Nikt z uczestników badań nie uczestniczył wcześniej w zajęciach edukacji seksualnej. Do badań wprowadzono również grupę „kontrolną” 18 osób, byli to również uczestnicy warsztatów terapii zajęciowej, którzy na początku 2016 roku przeszli szkolenie z zakresu seksualności. Po roku od szkolenia przebadano ich tym samym kwestionariuszem wywiadu, który dotyczył ich doświadczeń seksualnych. W sumie przeprowadzono 3 badania, w grupie kryterialnej tylko jedno, a grupie kontrolnej dwa — jedno na początku roku 2016 i drugie po roku od przeprowadzonego szkolenia. Wyniki porównano. WYNIKI: W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczących wskaźników charakteryzujących życie seksualne populacji młodych dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w wieku 20–30 lat. WNIOSKI: Wnioski z badań potwierdzają założone hipotezy, a mianowicie wraz ze wzrostem uświadomienia seksualnego rośnie pozytywne przeżywanie własnej seksualności, zmniejsza się tendencja do ryzykowania seksualnego. Wszystkie osoby biorące udział w badaniach były po inicjacji seksualnej. Aby uzyskać dokładnie taką grupę badawczą badania prowadzono w kilku warsztatach terapii zajęciowej

Streszczenie

WSTĘP: Niniejsza praca jest oparta na założeniach seksuologii pozytywnej — nie omówiono zatem kwestii seksualności człowieka niepełnosprawnego intelektualnie, jak to się zwykło ostatnio czynić, z punktu widzenia psychopatologii, zaburzeń i nieprawidłowości — ale starano się uchwycić to zagadnienie jako pozytywne doświadczenie będące częścią życia każdej osoby. Ze względu na poruszane zagadnienie istotną część artykułu stanowi wprowadzenie w kwestie promowania zdrowia, w tym seksualnego i edukacji seksualnej. W niniejszym artykule postawiono dwa cele. Pierwszy to próba odpowiedzi na pytanie, jaka jest edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Odpowiedzi poszukiwano w kwerendzie literatury dotyczącej tego tematu. Drugi to odpowiedź na pytanie: jakie są doświadczenia seksualne młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście edukacji seksualnej — czyli czy i na ile zachowania te spełniają własne emocjonalne i fizjologiczne pragnienia. Odpowiedzi na to pytanie poszukiwano w badaniach przeprowadzonych w 2016 i częściowo w 2017 roku. MATERIAŁ I METODY: W badaniach zastosowano metodę wywiadów. Przebadano łącznie 18 osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (stopień umiarkowany). Badania prowadzono na warsztatach terapii zajęciowej. Nikt z uczestników badań nie uczestniczył wcześniej w zajęciach edukacji seksualnej. Do badań wprowadzono również grupę „kontrolną” 18 osób, byli to również uczestnicy warsztatów terapii zajęciowej, którzy na początku 2016 roku przeszli szkolenie z zakresu seksualności. Po roku od szkolenia przebadano ich tym samym kwestionariuszem wywiadu, który dotyczył ich doświadczeń seksualnych. W sumie przeprowadzono 3 badania, w grupie kryterialnej tylko jedno, a grupie kontrolnej dwa — jedno na początku roku 2016 i drugie po roku od przeprowadzonego szkolenia. Wyniki porównano. WYNIKI: W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczących wskaźników charakteryzujących życie seksualne populacji młodych dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w wieku 20–30 lat. WNIOSKI: Wnioski z badań potwierdzają założone hipotezy, a mianowicie wraz ze wzrostem uświadomienia seksualnego rośnie pozytywne przeżywanie własnej seksualności, zmniejsza się tendencja do ryzykowania seksualnego. Wszystkie osoby biorące udział w badaniach były po inicjacji seksualnej. Aby uzyskać dokładnie taką grupę badawczą badania prowadzono w kilku warsztatach terapii zajęciowej
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną, edukacja seksualna

Informacje o artykule
Tytuł

Edukacja seksualna i doświadczenia seksualne młodych dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną

Czasopismo

Journal of Sexual and Mental Health

Numer

Tom 16, Nr 2 (2018)

Typ artykułu

Praca badawcza (oryginalna)

Strony

51-60

Opublikowany online

2019-03-13

Wyświetlenia strony

2585

Wyświetlenia/pobrania artykułu

4053

DOI

10.5603/51–60

Rekord bibliograficzny

Seksuologia Polska 2018;16(2):51-60.

Słowa kluczowe

seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną
edukacja seksualna

Autorzy

Remigiusz Kijak

Referencje (19)
  1. Kirenko J, Parchomiuk M. Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym. Wyd. Nauk. UMCS, Lublin 2008: 216.
  2. Kirenko J. Oblicza niepełnosprawności. Wyd. Nauk. UMCS, Lublin 2006: 151.
  3. Kijak R. Niepełnosprawność Intelektualna. Między diagnozą a działaniem. Wyd. IRSS, Warszawa 2013 : 126.
  4. Kijak R. Seks i niepełnosprawność — doświadczenia seksualne osób niepełnosprawnych intelektualnie. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2010: 360.
  5. Kijak R. Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2014: 209.
  6. Kijak R. Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, jako partnerzy, małżonkowie i rodzice. OficynaWyd. Impuls, Kraków 2016: 317.
  7. Griffiths D, Hingsburger D, Hoath J, et al. 'Counterfeit deviance' revisited. J Appl Res Intellect Disabil. 2013; 26(5): 471–480.
  8. Parchomiuk M. Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2016: 280.
  9. Gougeon N. Sexuality education for students with intellectual disabilities, a critical pedagogical approach: outing the ignored curriculum. Sex Education. 2009; 9(3): 277–291.
  10. Ostrowska A. Styl życia a zdrowie, z zagadnień promocji zdrowia, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1999: 220.
  11. Janicka I. Stosunki partnerskie w związkach niemałżeńskich. Przegląd Psych. 2008 ; 51(1): 37–53.
  12. Ilska M, Przybyła-Basista H, Brandt A. Skala satysfakcji seksualnej kobiet Cindy Meston i Paula Trapnella — właściwości psychometryczne skiej wersji narzędzia. Pol For Psych. 2005; XXII(3): 440–458.
  13. Löfgren-Mårtenson L. “I Want to Do it Right!” A pilot study of Swedish sex education and young people with intellectual disabilities. Sexuality and Disability. 2011; 30(2): 209–225.
  14. Bäckman M. Sex and relationship education in school. In: Lundberg PO, Löfgren-Mårtenson L. ed. Sexology. Liber förlag, Stockholm 2010: 423–429.
  15. Nilsson A. The entire life. Fifty years with sex and cohabitation education. Liber förlag, Stockholm 2005: Stockholm.
  16. Schaafsma D, Kok G, Stoffelen JM, et al. People with Intellectual disabilities talk about sexuality: implications for the development of sex education. Sex Disabil. 2017; 35: 21–38.
  17. Saxe A, Flanagan T. Unprepared: An Appeal for Sex Education Training for Support Workers of Adults with Developmental Disabilities. Sexuality and Disability. 2016; 34(4): 443–454.
  18. East L, Orchard T. Somebody Else’s Job: Experiences of Sex Education among Health Professionals, Parents and Adolescents with Physical Disabilities in Southwestern Ontario. Sexuality and Disability. 2013; 32(3): 335–350.
  19. Schaafsma D, Stoffelen JMT, Kok G, et al. Exploring the development of existing sex education programmes for people with intellectual disabilities: an intervention mapping approach. J Appl Res Intellect Disabil. 2013; 26(2): 157–166.

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp. z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl