English Polski
Tom 11, Nr 1 (2013)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2013-07-02

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 1445
Wyświetlenia/pobrania artykułu 10690
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Uczęszczanie do ginekologa i relacja pacjentka–lekarz wśród kobiet mających stosunki seksualne z kobietami

Edyta Charzyńska
Seksuologia Polska 2013;11(1).

Streszczenie

WSTĘP: Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie rezultatów badania własnego dotyczącego uczęszczania do ginekologa i doświadczeń związanych z relacją pacjentka–lekarz wśród kobiet mających stosunki seksualne z kobietami.

MATERIAŁ I METODY: Badaniem objęto 243 kobiety, które odbyły choć raz w życiu stosunek seksualny z kobietą. Skonstruowano ankietę zawierającą pytania na temat dotychczasowych doświadczeń kobiet w relacji pacjentka– –ginekolog oraz ich potrzeb i oczekiwań w tym zakresie.

WYNIKI: Grupą najrzadziej uczęszczającą do ginekologa były kobiety odbywające stosunki seksualne w ciągu życia wyłącznie z kobietami. 8,2% kobiet poinformowała lekarza ogólnego o swoich kontaktach seksualnych z kobietami; w przypadku ginekologa było to 35,3%. 31,7% procent chciałoby, by lekarz ogólny, a 69,1% by ginekolog wiedział o ich seksualnych doświadczeniach z kobietami. Kontakty seksualne z kobietami były najczęściej ujawniane przez pacjentki w wyniku potrzeby skorygowania błędnych założeń lekarza. Badane chciałyby uzyskiwać od ginekologów więcej informacji, zwłaszcza na temat chorób przenoszonych drogą płciową w trakcie seksu kobiet oraz metod zabezpieczania się. Badane wskazały trzy najważniejsze potrzeby zmian w relacji pacjentka–lekarz: 1) świadomość, że istnieje seks między kobietami, 2) merytoryczne podejście, profesjonalizm i wiedza, 3) tolerancja i szacunek.

WNIOSKI: Niezbędne jest zwiększenie w Polsce świadomości i wiedzy lekarzy, a zwłaszcza ginekologów w zakresie seksu między kobietami w celu poprawy jakości świadczonych usług medycznych. Rezultaty badania powinny też być uwzględniane podczas konstruowania zdrowotnych kampanii społecznych kierowanych do kobiet.