English Polski
Tom 17, Nr 4 (2020)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2020-09-15

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 1200
Wyświetlenia/pobrania artykułu 1030
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Mindfulness w pracy profilaktycznej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą

Weronika Klon1, Katarzyna Waszyńska1
Psychiatria 2020;17(4):204-211.

Streszczenie

Wstęp: W niniejszej pracy odwołano się do współczesnych trendów związanych z profilaktyką pozytywną oraz praktyką terapeutyczną w kontekście metod opartych na praktyce uważności. Materiał i metody: Dokonano opisu wpływu mindfulness na procesy psychiczne dzieci i młodzieży oraz funkcjonowanie psychospołeczne. Uwzględniono poszczególne procesy umieszczone w modelu teoretycznym i aktywizowane poprzez techniki mindfulness. Wyniki: W tej części artykułu odniesiono się do wyników badań opisujących rezultaty stosowania technik mindfulness w pracy z dziećmi doświadczającymi poszczególnych rodzajów zaburzeń psychicznych wraz z krótkim opisem mechanizmu wpływającego na proces zdrowienia. Wnioski: Niniejsza praca zestawia opisane rezultaty z potencjalnym trudnościami w stosowaniu metody oraz sytuacjami wymagającymi zachowania szczególnej ostrożności w korzystaniu z niej.

Artykuł dostępny w formacie PDF

Pokaż PDF Pobierz plik PDF

Referencje

  1. Tabak I. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wsparcie dzieci i młodzieży w pokonywaniu problemów. Studia BAS. 2014; 38(2): 113–138.
  2. Michalska- Le, Gruszczyński W. Czynniki psychologiczne w depresji. Psychiatria. 2010; 7(3): 95.
  3. Borucka A, Ostaszewski K. czynniki i procesy resilience wśród dzieci krzywdzonych. Dziecko krzywdzone. 2012; 3(40).
  4. Borucka A., Pisarska A. koncepcja resilience, czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. Ośrodek Rozwoju Edukacji. www.ore.edu.pl.
  5. Junik W. Resilience. Teoria - badania - ptraktyka. Parpamedia, Warszawa 2011. 2011: Warszawa.
  6. Urban B. Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
  7. Zolkoski S, Bullock L. Resilience in children and youth: A review. Children and Youth Services Review. 2012; 34(12): 2295–2303.
  8. Talaga M, Sikorska I, Jawor M. Resilience in Persons with Affective and Anxiety Disorders and the Experience of Early Trauma. Psychiatria Polska. 2018; 52(3): 471–486.
  9. Kabat‐Zinn J. Mindfulness‐Based Interventions in Context: Past, Present, and Future. Clinical Psychology: Science and Practice. 2006; 10(2): 144–156.
  10. Harris R. Zrozumieć ACT Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2017.
  11. Adamik M. Rozwijanie wewnętrznej wolności. Trening uważności jako praktyka samodystansowania się w świetle teorii Viktora Frankla. 2019.
  12. Jankowski T, Holas P. Poznawcze mechanizmy uważności i jej zastosowanie w psychoterapii, Studia Psychologiczne. 2009; 47(4): 59–79.
  13. Gambin M. Procesy samokontroli a poczucie własnej skuteczności u dzieci z objawami impulsywności-nadaktywności i nieuwagi. Uniwersytet Warszawski Wydział Psychologii. 2012.
  14. Feldman G, Hayes A, Kumar S, et al. Mindfulness and Emotion Regulation: The Development and Initial Validation of the Cognitive and Affective Mindfulness Scale-Revised (CAMS-R). Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. 2006; 29(3): 177–190.
  15. Hayes S, Smith SW. pułapce myśli Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2019.
  16. Wenzlaff RM, Wegner DM. Thought supression. Annu Rev Psychol. 2000: 51–59.
  17. Muris P, Merckelbach H, Horselenberg R, et al. Thought suppression in spider phobia. Behav Res Ther. 1997; 35(8): 769–774.
  18. Breslin F, Zack M, McMain S. An Information-Processing Analysis of Mindfulness: Implications for Relapse Prevention in the Treatment of Substance Abuse. Clinical Psychology: Science and Practice. 2006; 9(3): 275–299.
  19. Sibinga E, Webb L, Ghazarian S, et al. School-Based Mindfulness Instruction: An RCT. Pediatrics. 2015; 137(1): e20152532.
  20. Kuyken W, Weare K, Ukoumunne OC, et al. Effectiveness of the Mindfulness in Schools Programme: non-randomised controlled feasibility study. Br J Psychiatry. 2013; 203(2): 126–131.
  21. Lau Ns, Hue Mt. Preliminary outcomes of a mindfulness-based programme for Hong Kong adolescents in schools: well-being, stress and depressive symptoms. International Journal of Children's Spirituality. 2011; 16(4): 315–330.
  22. Felver J, Hoyos CCd, Tezanos K, et al. A Systematic Review of Mindfulness-Based Interventions for Youth in School Settings. Mindfulness. 2015; 7(1): 34–45.
  23. Sibinga E, Perry-Parrish C, Chung Se, et al. School-based mindfulness instruction for urban male youth: A small randomized controlled trial. Preventive Medicine. 2013; 57(6): 799–801.
  24. Semple R, Lee J, Rosa D, et al. A randomized trial of mindfulness-based cognitive therapy for children: promoting mindful attention to enhance social-emotional resiliency in children. Journal of Child and Family Studies. 2009; 19(2): 218–229.
  25. Zylowska L, Ackerman DL, Yang MH, et al. Mindfulness meditation training in adults and adolescents with ADHD: a feasibility study. J Atten Disord. 2008; 11(6): 737–746.
  26. Lewandowska B. Koncepcje wyjaśniające znaczenie świadomości odczuć cielesnych w profilaktyce i terapii otyłości. Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. 2015; 48: 87–98.
  27. Starzomska M, Wilkos E, Kucharska K. Modern approaches to the treatment of anorexia nervosa: The third wave of cognitive-behavioral therapy. Psychiatria Polska. 2018; 52(4): 651–662.
  28. Makara- St, Buczyjan A, Morylowska J. Jedzenie – przyjaciel i wróg. Korelaty psychologiczne otyłości. Zdr Publ. 2007; 117(3): 392–396.
  29. Keye M, Pidgeon A. Investigation of the Relationship between Resilience, Mindfulness, and Academic Self-Efficacy. Open Journal of Social Sciences. 2013; 01(06): 1–4.
  30. Ma SH, Teasdale JD. Mindfulness-based cognitive therapy for depression: replication and exploration of differential relapse prevention effects. J Consult Clin Psychol. 2004; 72(1): 31–40.
  31. Barkan T, Hoerger M, Gallegos AM, et al. Personality Predicts Utilization of Mindfulness-Based Stress Reduction During and Post-Intervention in a Community Sample of Older Adults. J Altern Complement Med. 2016; 22(5): 390–395.
  32. Shapiro DH. Adverse effects of meditation: a preliminary investigation of long-term meditators. Int J Psychosom. 1992; 31(1-4): 62–67.
  33. Sedlmeier P, Eberth J, Schwarz M, et al. The psychological effects of meditation: a meta-analysis. Psychol Bull. 2012; 138(6): 1139–1171.
  34. Kuyken W, Warren FC, Taylor RS, et al. Efficacy of Mindfulness-Based Cognitive Therapy in Prevention of Depressive Relapse: An Individual Patient Data Meta-analysis From Randomized Trials. JAMA Psychiatry. 2016; 73(6): 565–574.
  35. Dobkin P, Irving J, Amar S. For Whom May Participation in a Mindfulness-Based Stress Reduction Program be Contraindicated? Mindfulness. 2011; 3(1): 44–50.
  36. Zenner C, Herrnleben-Kurz S, Walach H. Mindfulness-based interventions in schools-a systematic review and meta-analysis. Front Psychol. 2014; 5: 603.
  37. Semple R, Lee J. Mindfulness-based cognitive therapy for children. Mindfulness-Based Treatment Approaches. 2014: 161–188.
  38. Muskała M. Mindfulness training in social rehabilitation effects. The theoretical context. Resocjalizacja Polska. 2018; 15(1): 49–66.