dostęp otwarty
Dostrzec piękno psychiatrii. Doświadczenia młodych lekarzy i wspieranie ich rozwoju zawodowego
- Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu, Krakowska Akademia im. A. Frycza Modrzewskiego
- Szpital Kliniczny im. dr. Józefa Babińskiego SP ZOZ w Krakowie, Babińskiego 29, 30-393 Kraków, Polska
- Krakowski Szpital Specjalistyczny im. Józefa Dietla, Kraków, Polska
dostęp otwarty
Streszczenie
Spisane doświadczenie kontaktu z pacjentami psychiatrycznymi na oddziale całodobowym stało się powodem refleksji nad
rolą więzi koleżeńskich w procesie specjalizacji lekarskiej. Wymiana doświadczeń między młodymi a starszymi lekarzami
— bardziej doświadczonymi kolegami, ma charakter naturalnej wymiany wiedzy i wzajemnego, międzypokoleniowego
uczenia się. Tego typu mentoring uważa się za istotną cześć procesu szkolenia zarówno w kierunku specjalizacji z psychiatrii,
jak i pozostałych specjalizacji lekarskich.
Streszczenie
Spisane doświadczenie kontaktu z pacjentami psychiatrycznymi na oddziale całodobowym stało się powodem refleksji nad
rolą więzi koleżeńskich w procesie specjalizacji lekarskiej. Wymiana doświadczeń między młodymi a starszymi lekarzami
— bardziej doświadczonymi kolegami, ma charakter naturalnej wymiany wiedzy i wzajemnego, międzypokoleniowego
uczenia się. Tego typu mentoring uważa się za istotną cześć procesu szkolenia zarówno w kierunku specjalizacji z psychiatrii,
jak i pozostałych specjalizacji lekarskich.
Słowa kluczowe
psychiatria, edukacja, specjalizacja lekarska, doświadczenie zawodowe
Tytuł
Dostrzec piękno psychiatrii. Doświadczenia młodych lekarzy i wspieranie ich rozwoju zawodowego
Czasopismo
Numer
Typ artykułu
Artykuł przeglądowy
Strony
155-161
Opublikowany online
2020-07-13
Wyświetlenia strony
834
Wyświetlenia/pobrania artykułu
371
DOI
Rekord bibliograficzny
Psychiatria 2020;17(3):155-161.
Słowa kluczowe
psychiatria
edukacja
specjalizacja lekarska
doświadczenie zawodowe
Autorzy
Krzysztof Walczewski
Artur Mysiński
Miłosz Badura
Łukasz Cichocki
- Damasio A. Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2016.
- Roca M, Gili M, Garcia-Garcia M, et al. Prevalence and comorbidity of common mental disorders in primary care. J Affect Disord. 2009; 119(1-3): 52–58.
- Ali M. Communication skills 5: Effective listening and observation. Nursing Times [online]. 2018; 114(4): 56-57.
- Greenfield S, Kaplan S, Ware JE. Expanding patient involvement in care. Effects on patient outcomes. Ann Intern Med. 1985; 102(4): 520–528.
- Jankowska K, Pasierski T. Medical communication: a core medical competence. Pol Arch Med Wewn. 2014; 124(7-8): 350–351.
- Jarosz M, Kawczyńska-Butrym Z, Włoszczak-Szuzda A. Modele komunikacyjne relacji lekarz-pacjent-rodzina. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 2012; 18(3): 212-218.
- Kiejna A, Piotrowski P, Adamowski T, et al. The prevalence of common mental disorders in the population of adult Poles by sex and age structure – an EZOP Poland study. Psychiatria Polska. 2015; 49: 15–27.
- Słowik P, Walczewski K, Müldner-Nieckowski Ł. Konsultacja profilaktyczna jako możliwość prowadzenia edukacji prozdrowotnej w zakresie profilaktyki depresji. Przebieg badań i analiza programu. In: Borzęcki A, Walczewski K. ed. Problemy współczesnej higieny. Norbertinum Drukarnia-Księgarnia, Lublin 2016: 329–347.
- Suwalska J, Suwalska A, Neumann-Podczaska A, et al. Studenci medycyny a styg-matyzacja z powodu depresji. Część I Stygmatyzacja pacjentów Psychiatr Pol. 2017; 51(3): 495–502.
- Suwalska J, Suwalska A, Szczygieł M, et al. Studenci medycyny a stygmatyzacja z powodu depresji. Część II Autostygmatyzacja Psychiatr Pol [online. 2017; 62: 1–11.
- Searls H. Collected papers on schizofrenia and related subjects. Taylor&Francis Ltd, London 1993: 273–283.
- Cichocki Ł, Walczewski K, Kędziora-Wysocka M, et al. Doświadczenie tworzenia i wprowadzania zajęć z zakresu propedeutyki psychiatrii dla studentów medycyny – szanse i trudności. Psychiatria. 2019; 16(4): 212–217.
- Bomba J. Europejskie ramy kompetencji w psychiatrii. Psychiatr Pol. 2011; 45(1): 135–163.
- Murawiec S. Głos w dyskusji: wartość własnego szkolenia terapeutycznego. Wiadomo-ści Psychiatryczne. 2004; 7(4): 317–319.