English Polski
Online first
Research paper
Published online: 2024-08-14
Page views 144
Article views/downloads 1
Get Citation

Connect on Social Media

Connect on Social Media

Qualitative analysis of the health programme “Prevention of depressive disorders among adolescents aged 16-17 years”

Katarzyna Ziarek1, Robert Ziarek1, Valentina Fedorovich2

Abstract

Introduction: The mental health of young people is a valuable social capital. The future of society will depend on the health, especially mental health, of the young generation. The initiatives of the Polish government for the protection of the mental health of children and adolescents are mainly concerned with the implementation of preventive programmes and the improvement of the availability of psychiatric and psychological care.

Objectives: The aim of the study is a qualitative analysis of the health programme entitled. “Prevention of depressive disorders among young people aged 16–17 years”, carried out in the Lublin Province in 2015. The programme was implemented in three stages: I — early diagnosis; II — psychoprophylaxis; III — summary and continuation of the programme.

Material and methods: A total of 962 students studying in 18 secondary schools from 14 localities, 3 sub-regions of Lubelskie Voivodeship: Bialskie, Chelmskie and Zamojskie joined the programme. The full path of support was realised by 900 students (512 girls and 388 boys) aged 16–17. At the stage of early psychological diagnosis, screening was carried out among the examined adolescents on the basis of the Goldberg questionnaire (GHQ-12), the Beck depression scale (BDI) and the scale of depression in adolescents according to Kutcher (KADS), determining the level of intensity of stress and depressive disorders and the presence and intensity of suicidal or self-harming thoughts, plans or acts.

Results: The participation of adolescents in this programme allowed the main objective to be achieved — to identify a group of adolescents at risk of developing a disorder and to include them in specialist help. The specific goals of increasing the ability to name and express emotions, increasing social skills and coping with stress, increasing awareness of the prevalence of depression in adolescence and ways to treat it, also contributed to increasing the possibility of resisting depression and improving the mental health of young people. Students rated the usefulness of the programme highly. Almost all — as many as 94% of girls and 89% of boys — indicated that the programme was “very useful”, with the remainder indicating that it was “rather useful”.

Conclusions: The presented health programme speaks in favour of the need for further psycho-prevention among adolescents. In addition to preventive measures to reduce risk factors, it is worth strengthening protective factors and the psychological resilience of young people.

Article available in PDF format

Add to basket: 49.00 PLN

Aready have access?

References

  1. Szewczuk-Bogusławska M, Rymaszewska J. Epidemiologia i konsekwencje depresji u młodych, czyli o skali i skutkach depresji. In: Rybakowski F. ed. Depresje u osób młodych. Przyczyny, diagnoza, leczenie. Medical Education, Warszawa 2018: 9–27.
  2. Antosik-Wójcińska A. Postępowanie w zaburzeniach nastroju u dzieci i młodzieży. In: Remberk B. ed. Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2022: 101–120.
  3. Chatizow J. Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Żyć, nie umierać — poradnik dla rodziców i nauczycieli. Difin, Warszawa 2018.
  4. Greszta E. Depresja wieku dorastania. Zachowania rodziców jako czynnik ochronny lub czynnik ryzyka depresji u dorastających dzieci. SWPS Academica, Warszawa 2006.
  5. Nieroba E. Aby dzieci były zdrowe, mądre i szczęśliwe. Przewodnik po współczesnych zagrożeniach. Wydawnictwo Misjonarzy Krwi Chrystusa, Częstochowa 2021.
  6. Verduyn C, Rogers J, Wood A. Depresja. Terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży. Difin, Warszawa 2022.
  7. Brzeziński M, Fedorovich V, Ziarek K, et al. Suicidal thoughts and self-destructive tendencies among adolescents. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio. 2024; 58(2): 92–100.
  8. Gmitrowicz A. Depresja i samobójstwo u osób młodych. In: Rybakowski F. ed. Depresje u osób młodych. Przyczyny, diagnoza, leczenie. Medical Education, Warszawa 2018: 87–113.
  9. Tabak I. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wsparcie dzieci i młodzieży w pokonywaniu problemów. Studia BAS. 2014; 2(38): 113–138.
  10. Schulte-Markwort M. Wypalone dzieci. O presji osiągnięć i pogoni za sukcesem. Dobra Literatura, Warszawa 2017.
  11. Grzelak S. Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży. Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych. ORE, Warszawa 2015.
  12. Zawadzki B, Popiel A. Refleksje nad traumą: o profilaktyce zaburzeń pourazowych. In: Brudek P, Mącik D, Kuncewicz D. ed. Psychologia kliniczna w trosce o godność człowieka. Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2022: 367–386.
  13. Ostaszewski KW. kierunku profilaktyki opartej na wiedzy. In: Gaś ZW. ed. Profilaktyka zachowań ryzykownych w teorii i praktyce. Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press, Lublin 2019: 35–50.
  14. Borucka A, Pisarska A. Koncepcja resilience — czyli jak można pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. W: Nowe wyzwania w wychowaniu i profilaktyce. Materiały konferencyjne. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. http://www.ore.edu.pl/stronaore/index.php?option=com_content&view=article&id=2735:relacja-z-konferencji-nowewyzwania-w-wychowaniu-i-profilaktyce&catid=108:wychowanie-i-profilaktykaaktualnoci&Itemid=1140 (6.07.2024).
  15. Deptuła M. Diagnoza jako podstawa szkolnego programu profilaktyki — problemy, dylematy, rozwiązania. In: Jundził E, Pawłowska R. ed. Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008: 235–253.
  16. Woynarowska B. Planowanie programów edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. Probl Hig Epidemiol. 2009; 90(3): 293–298.
  17. Okulicz-Kozaryn K., Raduj J. Skuteczność Programu Wzmacniania Rodziny po roku od jego realizacji. 2014. https://www.profnet.org.pl/skutecznosc-programu-wzmacniania-rodziny-po-roku-od-jego-realizacji/ (6.07.2024).
  18. Felcenloben J, Gmitrowicz A. The implementation of “Depressive disorders prevention programme for children and adolescents” in the Łódzkie voivodship. Psychiatr Psychol Klin. 2015; 15(3): 131–136.
  19. Łaguna M. Możliwości stymulowania zachowań prospołecznych za pomocą interwencji psychologicznych. In: Brudek P, Mącik D, Kuncewicz D. ed. Psychologia kliniczna w trosce o godność człowieka. Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2022: 387–396.
  20. Niewiadomska I, Chwaszcz J. Wzmacnianie rodziny istotnym celem profilaktyki uniwersalnej. In: Ulfik-Jaworska I, Gała A. ed. Dalej w tę samą stronę. Księga jubileuszowa dedykowana profesor Marii Braun-Gałkowskiej. Wydawnictwo KUL, Lublin 2012: 119–137.
  21. Grzelak S, Żyro D. Jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i ochrony zdrowia psychicznego po trudnych latach 2020–2022. Instytut Profilaktyki Zintegrowanej, Warszawa 2023.