Ahead of print
Artykuł przeglądowy
Opublikowany online: 2024-02-21
Pobierz cytowanie

Podwójna diagnoza u adolescentów — diagnoza i terapia, ujęcie poznawczo-behawioralne

Barbara Beata Bylina1
Afiliacje
  1. Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii Ośrodek Rehabilitacji Uzależnień i Podwójnej Diagnozy w Otwocku

dostęp płatny

Ahead of print
Artykuły przeglądowe
Opublikowany online: 2024-02-21

Streszczenie

Celem pracy było omówienie wyzwań diagnostycznych oraz proponowanego podejścia w terapii młodych pacjentów z podwójną diagnozą. Omówione zostały zależności jakie zachodzą pomiędzy objawami psychopatologicznymi i symptomami charakterystycznymi dla uzależnienia. Opisano mechanizmy prowadzące do rozwoju dezadaptacyjnego wzorca używania substancji przez młodzież z podkreśleniem roli środowiska rodzinnego. Na koniec zaproponowano terapie poznawczo-behawioralną jako adekwatną metodę w leczeniu zarówno zaburzeń związanych z używaniem substancji jak i innych, współwystępujących.

Streszczenie

Celem pracy było omówienie wyzwań diagnostycznych oraz proponowanego podejścia w terapii młodych pacjentów z podwójną diagnozą. Omówione zostały zależności jakie zachodzą pomiędzy objawami psychopatologicznymi i symptomami charakterystycznymi dla uzależnienia. Opisano mechanizmy prowadzące do rozwoju dezadaptacyjnego wzorca używania substancji przez młodzież z podkreśleniem roli środowiska rodzinnego. Na koniec zaproponowano terapie poznawczo-behawioralną jako adekwatną metodę w leczeniu zarówno zaburzeń związanych z używaniem substancji jak i innych, współwystępujących.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

podwójna diagnoza; uzależnienie; terapia poznawczo-behawioralna; adolescencja

Informacje o artykule
Tytuł

Podwójna diagnoza u adolescentów — diagnoza i terapia, ujęcie poznawczo-behawioralne

Czasopismo

Psychiatria

Numer

Ahead of print

Typ artykułu

Artykuł przeglądowy

Opublikowany online

2024-02-21

Wyświetlenia strony

72

Wyświetlenia/pobrania artykułu

4

DOI

10.5603/psych.97499

Słowa kluczowe

podwójna diagnoza
uzależnienie
terapia poznawczo-behawioralna
adolescencja

Autorzy

Barbara Beata Bylina

Referencje (37)
  1. Sheehan MF. Dual diagnosis. Psychiatr Q. 1993; 64(2): 107–134.
  2. Lexicon of alcohol and drugs terms. (1994). Geneva: World Health Organization. https://www.who.int/publications/i/item/9241544686 (20.01.2024).
  3. Rabe-Jabłońska J, Dietrich-Muszalska A, Gmitrowicz A. Używanie psychoaktywnych środków uzależniających przez młodzież z zaburzeniami psychicznymi, leczoną lekami psychotropowymi. Probl Narkomanii. 1999; 4: 38–45.
  4. Brooner RK, King VL, Kidorf M, et al. Psychiatric and substance use comorbidity among treatment-seeking opioid abusers. Arch Gen Psychiatry. 1997; 54(1): 71–80.
  5. Regier DA, Farmer ME, Rae DS, et al. Comorbidity of mental disorders with alcohol and other drug abuse. Results from the Epidemiologic Catchment Area (ECA) Study. JAMA. 1990; 264(19): 2511–2518.
  6. Baran-Furga H, Steinbarth-Chmielewska K. Używanie substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież. In: Wolańczyk T, Komender J. ed. Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005: 284–314.
  7. Drake RE, Mueser KT. Psychosocial approaches to dual diagnosis. Schizophr Bull. 2000; 26(1): 105–118.
  8. Beck AT, Wright FD, Newman CF, Liese BS. Terapia poznawcza uzależnień. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
  9. Waldron H, Turner C. Evidence-Based Psychosocial Treatments for Adolescent Substance Abuse. J Clin.Child Adolesc Psychol. 2008; 37(1): 238–261.
  10. Deas D, Thomas SE. An overview of controlled studies of adolescent substance abuse treatment. Am J Addict. 2001; 10(2): 178–189.
  11. Holmbeck GN, Colder C, Shapera W, Westhoven V, Kenealy L, Updegrove A. Working with adolescents: Guides from development psychology. In: Kendall PC. ed. Child and adolescent therapy: Cognitive-behavioral procedure. New York, Guilford Press 2000: 334–385.
  12. Kałwa A. Kliniczna diagnoza psychologiczna dzieci starszych i młodzieży. In: Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020: 27–50.
  13. Baran-Furga H, Steinbarth-Chmielewska K. Konsekwencje kliniczne wpływu częstego używania substancji psychoaktywnych na występowanie zjawiska tzw. „podwójnych rozpoznań”. Farmakoter Psychiatr Eurol. 2004; 2: 249–255.
  14. Grzegorzewska I, Pisula E, Borkowska AR. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. In: Cierpiałkowska L, Sęk H. ed. Psychologia kliniczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016: 499–516.
  15. Izydorczyk B. Prawidłowy rozwój dziecka. In: Janas-Kozik M, Wolańczyk T. ed. Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022: 29–49.
  16. Kazdin AE. Psychotherapy for children and adolescents. Annu Rev Psychol. 2003; 54: 253–276.
  17. Achenbach TM. Assessment and taxonomy of children’s behavior disorders. In: Lahey B, Kazdin AE. ed. Advances in clinical psychology. Plenum Press, New York 1982: 2–38.
  18. Inchley, J., Currie, D., Young, T., Samdal, O., Torsheim, T [Torbjorn], Augustson, L., Mathison, F., Aleman-Diaz, A., Molcho, M., Weber, M. & Barnekow, V. (2016). Growing up unequal: Gender and socioeconomic differences in young people’s health and well-being: Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: International report from the 2013/2014 survey (Health policy for children and adolescents Nr. 7). Copenhagen. https://www.youth-in-luxembourg.lu/growing-up-unequal-gender-and-socioeconomic-differences-in-young-peoples-health-and-well-being/ (20.01.2024).
  19. Wysocka A, Lipowska M. Genetyczne podłoże współwystępowania ADHD i dysleksji rozwojowej. Psychiatr Psychol Klin. 2010; 10: 189–194.
  20. Remberk B. Chyba już czas na zmiany? Psychiatr Psychol Klin. 2017; 17(4): 256–259.
  21. Pużyński S, Wciórka J. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Uniw Wyd Med Vesalius, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Kraków, Warszawa 1998.
  22. Michalczyk Z. Zażywanie substancji psychoaktywnych w okresie dorastania. Zrozumieć i pomóc rodzinie z dzieckiem zażywającym substancje psychoaktywne. Wydanie II. azowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa 2018.
  23. Gawin FG, Kleber HD. Evolving conceptualizations of cocaine dependence. Yale J Biol Med. 1988; 61: 123–136.
  24. Cierpiałkowska L, Grzegorzewska I. Destrukcyjne zaburzenia zachowania i zaburzenia spowodowane zażywaniem substancji psychoaktywnych. In: Cierpiałkowska L, Grzegorzewska I, Borkowska AR. ed. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020: 379–408.
  25. Tarter R, Vanyukov M. Introduction: theoretical and operational framework for research into the etiology of substance use disorders. J Child Adoles Subs. 2001; 10(4): 1–12.
  26. Gaś Z. Rodzina a uzależnienia. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1994.
  27. Beck AT. Cognitive therapy and emotional disorders. International Universities Press, New York 1976.
  28. Beck JS. Terapia poznawcza. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
  29. Padesky C, Greenberger D. Mind over mood. Change how you feel by changing the way you think. 2nd ed. The Guilford Press, New York 2016.
  30. Miller WR, Rose G. Toward a theory of motivational interviewing. Am Psychol. 2009; 64(6): 527–537.
  31. Glasner-Edwards S. Addiction recovery skills workbook. Changing addictive behaviors using CBT, mindfulness, and motivational interviewing techniques. New Harbinger Publications, Oakland 2015.
  32. Shrik S, Karver M. Zagadnienia związane z procesem w terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży. In: Kendall PC. ed. Terapia dzieci i młodzieży. Procedury poznawczo-behawioralne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006: 442–469.
  33. Popel A, Pragłowska E. Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Paradygmat, Warszawa 2008.
  34. Marlatt GA, Gordon JR. Maintenance strategies in the treatment of addictive behaviors. Guilford Press, New York 1985: Guilford.
  35. Holmbeck GN, Greenley RN, Franks EA. Zagadnienia i aspekty rozwojowe w badaniach i praktyce. In: Kazadin AE, Weisz JR. ed. Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006: 23–45.
  36. Holmbeck GN, O’Mahar K, Abad M, Colder C, Updegrove A. Poznawczo-behawioralna terapia adolescentów z perspektywy psychologii rozwojowej. In: Kendall PC. ed. Terapia dzieci i młodzieży. Procedury poznawczo-behawioralne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010: 399–441.
  37. Hawley KM, Weisz JR. Youth versus parent working alliance in usual clinical care: distinctive associations with retention, satisfaction, and treatment outcome. J Clin Child Adolesc Psychol. 2005; 34(1): 117–128.

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl