Tom 20, Nr 3 (2023)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2023-10-09
Pobierz cytowanie

Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne studentów kierunku lekarskiego w Polsce

Piotr Limanówka1, Julia Laska1, Aleksandra Szczuraszyk1, Julia Łacwik1, Julia Kuca1, Janusz Kasperczyk2
·
Psychiatria 2023;20(3):109-116.
Afiliacje
  1. Studenckie Koło Naukowe przy Katedrze i Zakładzie Medycyny i Epidemiologii Środowiskowej, Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  2. Katedra i Zakład Medycyny i Epidemiologii Środowiskowej, Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach

dostęp płatny

Tom 20, Nr 3 (2023)
Prace oryginalne
Opublikowany online: 2023-10-09

Streszczenie

Wstęp: Pandemia COVID-19 wywarła ogromny wpływ na życie ludzi, stając się czynnikiem oddziałującym na zdrowie i samopoczucie jednostek na całym świecie. Celem badania było wykazanie zależności między doświadczeniami i odczuciami towarzyszącymi studentom kierunków lekarskich w Polsce podczas pandemii a występowaniem wybranych zaburzeń psychicznych. Materiał i metody: W celu zebrania danych zaprojektowano ankietę na portalu “LimeSurvey”. Autorski kwestionariusz zawierał 4 części: pytania dotyczące osobistych doświadczeń związanych z pandemią, test na depresję Becka, kwestionariusz lęku uogólnionego GAD-7 oraz skalę senności ESS. Wyniki zebrane od studentów I–VI roku kierunku lekarskiego z 20 uczelni medycznych w Polsce zostały opracowane w programie statystycznym “Statistica”. Uzyskano 2339 prawidłowo wypełnionych kwestionariuszy. Wyniki: Śmierci bliskiej osoby w okresie pandemii doświadczyło 22,6% badanych, a wśród 29,9% studentów w rodzinie wystąpiły ciężkie przypadki choroby. Ponad 49% badanych odczuwało lęk związany z możliwością zachorowania bliskich na COVID. 19% badanych utraciło czasowo kontakt z bliskimi osobami. Wnioski: Uzyskane odpowiedzi istotnie wiązały się z nasileniem depresji mierzonej w skali Becka, podwyższeniem poziomu lęku w teście GAD-7 oraz nasileniem senności w skali ESS. Wyniki badania wskazują, że tocząca się pandemia wywarła negatywny wpływ na zdrowie psychiczne studentów medycyny. W związku z tym należy rozważyć zapewnienie łatwego dostępu do specjalistycznej pomocy psychologicznej dla środowiska akademickiego.

Streszczenie

Wstęp: Pandemia COVID-19 wywarła ogromny wpływ na życie ludzi, stając się czynnikiem oddziałującym na zdrowie i samopoczucie jednostek na całym świecie. Celem badania było wykazanie zależności między doświadczeniami i odczuciami towarzyszącymi studentom kierunków lekarskich w Polsce podczas pandemii a występowaniem wybranych zaburzeń psychicznych. Materiał i metody: W celu zebrania danych zaprojektowano ankietę na portalu “LimeSurvey”. Autorski kwestionariusz zawierał 4 części: pytania dotyczące osobistych doświadczeń związanych z pandemią, test na depresję Becka, kwestionariusz lęku uogólnionego GAD-7 oraz skalę senności ESS. Wyniki zebrane od studentów I–VI roku kierunku lekarskiego z 20 uczelni medycznych w Polsce zostały opracowane w programie statystycznym “Statistica”. Uzyskano 2339 prawidłowo wypełnionych kwestionariuszy. Wyniki: Śmierci bliskiej osoby w okresie pandemii doświadczyło 22,6% badanych, a wśród 29,9% studentów w rodzinie wystąpiły ciężkie przypadki choroby. Ponad 49% badanych odczuwało lęk związany z możliwością zachorowania bliskich na COVID. 19% badanych utraciło czasowo kontakt z bliskimi osobami. Wnioski: Uzyskane odpowiedzi istotnie wiązały się z nasileniem depresji mierzonej w skali Becka, podwyższeniem poziomu lęku w teście GAD-7 oraz nasileniem senności w skali ESS. Wyniki badania wskazują, że tocząca się pandemia wywarła negatywny wpływ na zdrowie psychiczne studentów medycyny. W związku z tym należy rozważyć zapewnienie łatwego dostępu do specjalistycznej pomocy psychologicznej dla środowiska akademickiego.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

COVID-19; zdrowie psychiczne; studenci medycyny; depresja; lęk; nadmierna senność dzienna

Informacje o artykule
Tytuł

Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne studentów kierunku lekarskiego w Polsce

Czasopismo

Psychiatria

Numer

Tom 20, Nr 3 (2023)

Typ artykułu

Praca badawcza (oryginalna)

Strony

109-116

Opublikowany online

2023-10-09

Wyświetlenia strony

452

Wyświetlenia/pobrania artykułu

152

DOI

10.5603/psych.95511

Rekord bibliograficzny

Psychiatria 2023;20(3):109-116.

Słowa kluczowe

COVID-19
zdrowie psychiczne
studenci medycyny
depresja
lęk
nadmierna senność dzienna

Autorzy

Piotr Limanówka
Julia Laska
Aleksandra Szczuraszyk
Julia Łacwik
Julia Kuca
Janusz Kasperczyk

Referencje (30)
  1. Ochani R, Asad A, Yasmin F, et al. COVID-19 pandemic: from origins to outcomes. A comprehensive review of viral pathogenesis, clinical manifestations, diagnostic evaluation, and management. Infez Med. 2021; 29(1): 20–36.
  2. World Health Organization. Promoting mental health: concepts, emerging evidence, practice. https://www.who.int/publications/i/item/9241562943 (24.04.2023).
  3. Quek TTC, Tam WWS, Tran BX, et al. The global prevalence of anxiety among medical students: a meta-analysis. Int J Environ Res Public Health. 2019; 16(15).
  4. Mao Y, Zhang N, Liu J, et al. A systematic review of depression and anxiety in medical students in China. BMC Med Educ. 2019; 19(1): 327.
  5. Dybiec J, Tarkowski B, Krzemińska J, et al. Wpływ pandemii COVID-19 na poziom motywacji do nauki u studentów kierunku lekarskiego w Polsce. Forum Dermatologicum. 2021; 7(4): 91–99.
  6. Meo SA, Abukhalaf AA, Alomar AA, et al. COVID-19 pandemic: impact of quarantine on medical students' mental wellbeing and learning behaviors. Pak J Med Sci. 2020; 36(COVID19-S4): S43–S48.
  7. Chang J, Yuan Y, Wang D. [Mental health status and its influencing factors among college students during the epidemic of COVID-19]. Nan Fang Yi Ke Da Xue Xue Bao. 2020; 40(2): 171–176.
  8. Pandi-Perumal SR, Monti JM, Burman D, et al. Clarifying the role of sleep in depression: A narrative review. Psychiatry Res. 2020; 291: 113239.
  9. Tsypes A, Aldao A, Mennin DS. Emotion dysregulation and sleep difficulties in generalized anxiety disorder. J Anxiety Disord. 2013; 27(2): 197–203.
  10. Zawadzki B, Popiel A, Pragłowska E. Charakterystyka psychometryczna polskiej adaptacji Kwestionariusza Depresji BDI-II Aarona T. Becka. PSYCHOLOGIA – ETOLOGIA – GENETYKA. 2009; 19: 71–95.
  11. Spitzer RL, Kroenke K, Williams JBW, et al. A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7. Arch Intern Med. 2006; 166(10): 1092–1097.
  12. Avidan AY, Zee PC. Podręcznik medycyny snu. Medipage, Warszawa 2007: 41–77.
  13. Cohen J. A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement. 2016; 20(1): 37–46.
  14. Chen PJ, Pusica Y, Sohaei D, et al. An overview of mental health during the COVID-19 pandemic. Diagnosis (Berl). 2021; 8(4): 403–412.
  15. Drożak P, Duda P, Bryliński Ł, et al. Depression among Polish medical students and its lifestyle-linked predictors. J Educ Health Sport. 2021; 11(7): 156–166.
  16. Rotenstein LS, Ramos MA, Torre M, et al. Prevalence of depression, depressive symptoms, and suicidal ideation among medical students: a systematic review and meta-analysis. JAMA. 2016; 316(21): 2214–2236.
  17. Benatov J, Ochnik D, Rogowska AM, et al. Prevalence and Sociodemographic Predictors of Mental Health in a Representative Sample of Young Adults from Germany, Israel, Poland, and Slovenia: A Longitudinal Study during the COVID-19 Pandemic. Int J Environ Res Public Health. 2022; 19(3).
  18. Santabárbara J, Lasheras I, Lipnicki DM, et al. Prevalence of anxiety in the COVID-19 pandemic: An updated meta-analysis of community-based studies. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2021; 109: 110207.
  19. Rogowska AM, Zmaczyńska-Witek B, Olejniczak P. Depression and workaholism in undergraduates: Examining gender as a moderator. J Am Coll Health. 2022; 70(8): 2445–2453.
  20. World Health Organization. Depressive disorder (depression). https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/depression (07.04.2023).
  21. Babicki M, Piotrowski P, Mastalerz-Migas A. Assessment of insomnia symptoms, quality of life, daytime sleepiness, and psychoactive substance use among Polish students: a cross-sectional online survey for years 2016-2021 before and during COVID-19 pandemic. J Clin Med. 2022; 11(8).
  22. Jahrami H, Alshomili H, Almannai N, et al. Predictors of excessive daytime sleepiness in medical students: a meta-regression. Clocks Sleep. 2019; 1(2): 209–219.
  23. Golics CJ, Basra MK, Finlay AY, et al. The impact of disease on family members: a critical aspect of medical care. J R Soc Med. 2013; 106(10): 399–407.
  24. Pochard F, Darmon M, Fassier T, et al. French FAMIREA study group. Symptoms of anxiety and depression in family members of intensive care unit patients before discharge or death. A prospective multicenter study. J Crit Care. 2005; 20(1): 90–96.
  25. Cao W, Fang Z, Hou G, et al. The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Res. 2020; 287: 112934.
  26. Dragioti E, Li H, Tsitsas G, et al. A large-scale meta-analytic atlas of mental health problems prevalence during the COVID-19 early pandemic. J Med Virol. 2022; 94(5): 1935–1949.
  27. Smith CB. Anxiety: The Missing Stage of Grief: A Revolutionary Approach to Understanding and Healing the Impact of Loss. Da Capo Lifelong Books, Boston 2018: 246.
  28. Robles R, Rodríguez E, Vega-Ramírez H, et al. Mental health problems among healthcare workers involved with the COVID-19 outbreak. Braz J Psychiatry. 2021; 43(5): 494–503.
  29. Halperin SJ, Henderson MN, Prenner S, et al. Prevalence of anxiety and depression among medical students during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional study. J Med Educ Curric Dev. 2021; 8: 2382120521991150.
  30. Dworakowski O, Huber ZM, Meier T, et al. You do not have to get through this alone: interpersonal emotion regulation and psychosocial resources during the COVID-19 pandemic across four countries. Int J Environ Res Public Health. 2022; 19(23).

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl