Tom 19, Nr 1 (2022)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2021-08-16
Pobierz cytowanie

Korzystanie z substancji psychoaktywnych przed studentów w trakcie sesji egzaminacyjnej

Justyna Gacek1, Roksana Duszkiewicz2, Rafał Bobiński1
·
Psychiatria 2022;19(1):24-33.
Afiliacje
  1. Department of Biochemistry and Molecular Biology, Faculty of Health Sciences, University of Technology and Humanities in Bielsko-Biała
  2. Faculty of Medical Sciences in Katowice, Medical University of Silesia, Katowice, Poland

dostęp płatny

Tom 19, Nr 1 (2022)
Prace oryginalne
Opublikowany online: 2021-08-16

Streszczenie

Cel: Celem pracy było określenie czy studenci przyjmują substancje psychoaktywne w trakcie sesji egzaminacyjnej oraz czy to wpływa na ich wyniki w nauce. Opinia była subiektywną oceną studenta. Celem pracy było również określenie, które substancje psychoaktywne są najpopularniejsze wśród studentów, oraz czy studenci odczuwają presję ze strony otoczenia o jak najlepsze wyniki w nauce. Metoda: W ankiecie wzięło udział 610 studentów. Wśród ankietowanych ponad połowę stanowili mężczyźni. Poprawianie wypełniono tj. udzielono odpowiedzi na wszystkie pytania - 536 ankiet. Anonimową ankietę internetową dotyczących zażywania substancji psychoaktywnych przeprowadzono pomiędzy 1 listopada 2017 roku a 31 marca 2018 roku. Skierowana została do studentów polskich uczelni wyższych. Wyniki: Studenci odczuwają presję ze strony rodziców o jak najlepsze wyniki w nauce, oraz uczestniczą w tzw. „wyścigu szczurów”. Najpopularniejszą substancją psychoaktywną jest marihuana. Studenci stosują substancje psychoaktywne, jednak w zdecydowanie mniejszej ilości niż się spodziewali się autorzy. Wnioski: Problem stosowania substancji psychoaktywnych nie jest tak duży jak zakładano na początku, jednakże celem całkowitego wyeliminowania problemu stosowania substancji psychoaktywnych należałoby wdrożyć prelekcje dotyczące konsekwencji stosowania narkotyków.

Streszczenie

Cel: Celem pracy było określenie czy studenci przyjmują substancje psychoaktywne w trakcie sesji egzaminacyjnej oraz czy to wpływa na ich wyniki w nauce. Opinia była subiektywną oceną studenta. Celem pracy było również określenie, które substancje psychoaktywne są najpopularniejsze wśród studentów, oraz czy studenci odczuwają presję ze strony otoczenia o jak najlepsze wyniki w nauce. Metoda: W ankiecie wzięło udział 610 studentów. Wśród ankietowanych ponad połowę stanowili mężczyźni. Poprawianie wypełniono tj. udzielono odpowiedzi na wszystkie pytania - 536 ankiet. Anonimową ankietę internetową dotyczących zażywania substancji psychoaktywnych przeprowadzono pomiędzy 1 listopada 2017 roku a 31 marca 2018 roku. Skierowana została do studentów polskich uczelni wyższych. Wyniki: Studenci odczuwają presję ze strony rodziców o jak najlepsze wyniki w nauce, oraz uczestniczą w tzw. „wyścigu szczurów”. Najpopularniejszą substancją psychoaktywną jest marihuana. Studenci stosują substancje psychoaktywne, jednak w zdecydowanie mniejszej ilości niż się spodziewali się autorzy. Wnioski: Problem stosowania substancji psychoaktywnych nie jest tak duży jak zakładano na początku, jednakże celem całkowitego wyeliminowania problemu stosowania substancji psychoaktywnych należałoby wdrożyć prelekcje dotyczące konsekwencji stosowania narkotyków.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

substancje psychoaktywne, narkotyki

Informacje o artykule
Tytuł

Korzystanie z substancji psychoaktywnych przed studentów w trakcie sesji egzaminacyjnej

Czasopismo

Psychiatria

Numer

Tom 19, Nr 1 (2022)

Typ artykułu

Praca badawcza (oryginalna)

Strony

24-33

Opublikowany online

2021-08-16

Wyświetlenia strony

4780

Wyświetlenia/pobrania artykułu

61

DOI

10.5603/PSYCH.a2021.0031

Rekord bibliograficzny

Psychiatria 2022;19(1):24-33.

Słowa kluczowe

substancje psychoaktywne
narkotyki

Autorzy

Justyna Gacek
Roksana Duszkiewicz
Rafał Bobiński

Referencje (36)
  1. Zawilska JB. An Expanding World of Novel Psychoactive Substances: Opioids. Front Psychiatry. 2017; 8: 110.
  2. van Os J, Linscott RJ, Myin-Germeys I, et al. A systematic review and meta-analysis of the psychosis continuum: evidence for a psychosis proneness-persistence-impairment model of psychotic disorder. Psychol Med. 2009; 39(2): 179–195.
  3. Haney M, Hart CL, Vosburg SK, et al. Effects of THC and lofexidine in a human laboratory model of marijuana withdrawal and relapse. Psychopharmacology (Berl). 2008; 197(1): 157–168.
  4. Spangler R, Zhou Y, Maggos CE, et al. Dopamine antagonist and "binge' cocaine effects on rat opioid and dopamine transporter mRNAs. Neuroreport. 1996; 7(13): 2196–2200.
  5. Neve KA, Seamans JK, Trantham-Davidson H. Dopamine receptor signaling. J Recept Signal Transduct Res. 2004; 24(3): 165–205.
  6. Purves D, Augustine GJ, Fitzpatrick D. Neuroscience. 4th ed. Sinauer Associates, Sunderland 2004.
  7. Nazarian A, Sun WL, Zhou L. et. al. Różnice płci w podstawowych i wywołanych kokainą zmianach w białkach PKA i CREB w jądrze półleżącym. Psychofarmakologia. 2009; 203(3): 641–50.
  8. Wang Y, Ghezzi A, Yin JC, et al. Regulacja ekspresji genu kanału BK przez CREB leży u podstaw szybkiej tolerancji na lek. Geny, mózg i zachowanie. 2009; 8(4): 369–76.
  9. Obara I, Mika J, Schafer MKH, et al. Antagonists of the kappa-opioid receptor enhance allodynia in rats and mice after sciatic nerve ligation. Br J Pharmacol. 2003; 140(3): 538–546.
  10. Chartoff EH, Barhight MF, Mague SD, et al. Anatomically dissociable effects of dopamine D1 receptor agonists on reward and relief of withdrawal in morphine-dependent rats. Psychopharmacology (Berl). 2009; 204(2): 227–239.
  11. Luu P, Malenka RC. Spike timing-dependent long-term potentiation in ventral tegmental area dopamine cells requires PKC. J Neurophysiol. 2008; 100(1): 533–538.
  12. Carlezon WA, Duman RS, Nestler EJ. The many faces of CREB. Trends Neurosci. 2005; 28(8): 436–445.
  13. Ford CP, Beckstead MJ, Williams JT. Kappa opioid inhibition of somatodendritic dopamine inhibitory postsynaptic currents. J Neurophysiol. 2007; 97(1): 883–891.
  14. Ebstein R, Novick O, Umansky R, et al. Dopamine D4 receptor (D4DR) exon III polymorphism associated with the human personality trait of Novelty Seeking. Nature Genetics. 1996; 12(1): 78–80.
  15. Wierońska JM, Zorn SH, Doller D, et al. Metabotropic glutamate receptors as targets for new antipsychotic drugs: Historical perspective and critical comparative assessment. Pharmacol Ther. 2016; 157: 10–27.
  16. Bonci A, Bernardi G, Grillner P, et al. The dopamine-containing neuron: maestro or simple musician in the orchestra of addiction? Trends Pharmacol Sci. 2003; 24(4): 172–177.
  17. Palucha A, Pilc A. The involvement of glutamate in the pathophysiology of depression. Drug News Perspect. 2005; 18(4): 262–268.
  18. Conn PJ, Christopoulos A, Lindsley CW. Allosteric modulators of GPCRs: a novel approach for the treatment of CNS disorders. Nat Rev Drug Discov. 2009; 8(1): 41–54.
  19. Huber KM, Kayser MS, Bear MF. Role for rapid dendritic protein synthesis in hippocampal mGluR-dependent long-term depression. Science. 2000; 288(5469): 1254–1257.
  20. Chaki S, Yoshikawa R, Hirota S, et al. MGS0039: a potent and selective group II metabotropic glutamate receptor antagonist with antidepressant-like activity. Neuropharmacology. 2004; 46(4): 457–467.
  21. Roth-Deri I, Green-Sadan T, Yadid G. Beta-endorphin and drug-induced reward and reinforcement. Prog Neurobiol. 2008; 86(1): 1–21.
  22. Chen ZW, Olsen RW. GABAA receptor associated proteins: a key factor regulating GABAA receptor function. J Neurochem. 2007; 100(2): 279–294.
  23. Luan YH, Wang Di, Yu Qi, et al. Action of β-endorphin and nonsteroidal anti-inflammatory drugs, and the possible effects of nonsteroidal anti-inflammatory drugs on β-endorphin. J Clin Anesth. 2017; 37: 123–128.
  24. Wojnar M, Ślufarska A, Klimkiewicz A. Nawroty w uzależnieniu od alkoholu. Część 3: Społeczno-demograficzne i psychologiczne czynniki ryzyka. Alkoholizm i Narkomania. 2007; 20(1): 81–102.
  25. Sztumski JW. Wstęp do metod i technik badań pedagogicznych. Wyd. Śląsk, Katowice 1995: 66.
  26. Ocena rozpowszechnienia, powodów i form użycia tak zwanych „dopalaczy” przez uczestników ankiety internetowej. Psychiatr Pol. 2013; 47(6): 1143–1155.
  27. Bolla KI, Brown K, Eldreth D, et al. Dose-related neurocognitive effects of marijuana use. Neurology. 2002; 59(9): 1337–1343.
  28. Pach J, Tobiasz-Adamczyk B, Krawczyk E. Zjawisko zażywania substancji psychoaktywnych przez studentów medycyny, badania ewaluacyjne. Przegl Lek. 2006; 63(6): 393–397.
  29. Kułak A, Shpakov A, Kułak P. Wstępna analiza problemu nikotynizmu, alkoholizmu I narkomanii w populacji studentów. Probl Hig Epidemiol. 2011; 92(1): 137–145.
  30. Wilczyński P. Pseudokontrola pseudoefedryny. Tygodnik Powszechny. 2010; 34: 3–5.
  31. Moskalewicz J, Sierosławski J, Świątkiewicz G. Program zapobiegania narkomanii w Polsce „Odlot”. Alkoholizm i Narkomania. 1997; 2(27): 197–230.
  32. Pietryka-Michałowska E, Wdowiak L. Dreher P. Zachowania zdrowotne studentów akademii medycznej. Zdr Publ. 2004; 114: 532–536.
  33. Mechoulam R, Panikashvili D, Shohami E. Cannabinoids and brain injury: therapeutic implications. Trends Mol Med. 2002; 8(2): 58–61.
  34. Zawilska JB, Wojcieszak J. An expanding world of new psychoactive substances-designer benzodiazepines. Neurotoxicology. 2019; 73: 8–16.
  35. Sierosławski J. Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną. Raport Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii. 2015.
  36. Grabowska M, Gwiazda M. Młodzież. Raport Centrum Badania Opinii Społecznej i Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii. 2019.

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl