dostęp otwarty

Tom 16, Nr 4 (2019)
Krótkie doniesienie naukowe
Opublikowany online: 2019-09-29
Pobierz cytowanie

Doświadczenie tworzenia i wprowadzania zajęć z zakresu propedeutyki psychiatrii dla studentów medycyny — szanse i trudności

Łukasz Cichocki12, Krzysztof Walczewski12, Martyna Kędziora-Wysocka2, Katarzyna Pragnący2, Andrzej Marycz2, Paweł Smyk2, Anna Depukat2
Psychiatria 2019;16(4):212-217.
Afiliacje
  1. Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu, Krakowska Akademia im. A. Frycza Modrzewskiego
  2. Ośrodek Edukacji, Badań i Rozwoju Szpitala Klinicznego im. J. Babińskiego w Krakowie, ul. J. Babińskiego 29, 30-393 Kraków

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 4 (2019)
Doniesienie wstępne
Opublikowany online: 2019-09-29

Streszczenie

Artykuł jest opisem założeń i przebiegu procesu dydaktycznego z zakresu propedeutyki psychiatrii na nowo utworzonym wydziale lekarskim Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza – Modrzewskiego (KAAFM). Opisuje tą rzeczywistość uwzględniając perspektywę studentów, pacjentów i osób prowadzących zajęcia. Wskazuje na wagę zagadnienia, związane z nim szansy i trudności, także te dotyczące zdrowia psychicznego studentów.

Streszczenie

Artykuł jest opisem założeń i przebiegu procesu dydaktycznego z zakresu propedeutyki psychiatrii na nowo utworzonym wydziale lekarskim Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza – Modrzewskiego (KAAFM). Opisuje tą rzeczywistość uwzględniając perspektywę studentów, pacjentów i osób prowadzących zajęcia. Wskazuje na wagę zagadnienia, związane z nim szansy i trudności, także te dotyczące zdrowia psychicznego studentów.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

dydaktyka, zdrowie psychiczne, psychiatria

Informacje o artykule
Tytuł

Doświadczenie tworzenia i wprowadzania zajęć z zakresu propedeutyki psychiatrii dla studentów medycyny — szanse i trudności

Czasopismo

Psychiatria

Numer

Tom 16, Nr 4 (2019)

Typ artykułu

Krótkie doniesienie naukowe

Strony

212-217

Opublikowany online

2019-09-29

Wyświetlenia strony

464

Wyświetlenia/pobrania artykułu

264

Rekord bibliograficzny

Psychiatria 2019;16(4):212-217.

Słowa kluczowe

dydaktyka
zdrowie psychiczne
psychiatria

Autorzy

Łukasz Cichocki
Krzysztof Walczewski
Martyna Kędziora-Wysocka
Katarzyna Pragnący
Andrzej Marycz
Paweł Smyk
Anna Depukat

Referencje (16)
  1. Adamowski T, Frydecka D, Kiejna A. Nauczanie oparte na rozwiązywaniu problemów (PBL) – możliwości zastosowania w psychiatrii (artykuł dyskusyjny). Psychiatria Polska. 2007; XLI(2): 163S–169S.
  2. Suwalska J, Suwalska A, Neumann-Podczaska A, et al. Studenci medycyny a stygmatyzacja z powodu depresji. Część I. Stygmatyzacja pacjentów. Psychiatria Polska. 2017; 51(3): 495S–502S.
  3. Suwalska J, Suwalska A, Szczygieł M, et al. Studenci medycyny a stygmatyzacja z powodu depresji. Część II. Autostygmatyzacja. Psychiatria Polska. 2017; 51(3): 503S–513S.
  4. Marcinkowska U, Lau K, Jośko-Ochojska JO. potrzebie kształcenia studentów medycyny w aspekcie wiedzy o stresie – w ramach zajęć fakultatywnych. Hygeia Public Health. 2013; 48(2): 152S–155S.
  5. Naji SA, Maguire GP, Fairbairn SA, et al. Training clinical teachers in psychiatry to teach interviewing skills to medical students. Med Educ. 1986; 20(2): 140–147.
  6. Salmon G, Tombs M. Teaching undergraduate medical students Child and Adolescent Psychiatry (CAP): a Delphi study on curriculum content. BMC Med Educ. 2018; 18(1): 315.
  7. Oswalt SB, Lederer AM, Chestnut-Steich K, et al. Trends in college students' mental health diagnoses and utilization of services, 2009-2015. J Am Coll Health. 2018 [Epub ahead of print]: 1–11.
  8. Kerebih H, Ajaeb M, Hailesilassie H. Common mental disorders among medical students in Jimma University, SouthWest Ethiopia. Afr Health Sci. 2017; 17(3): 844–851.
  9. Pacheco JP, Giacomin HT, Tam WW, et al. Mental health problems among medical students in Brazil: a systematic review and meta-analysis. Braz J Psychiatry. 2017; 39(4): 369–378.
  10. Hailesilassie H, Kerebih H, Negash A, et al. Attitude of Medical Students towards Psychiatry: The case of Jimma University. Ethiop J Health Sci. 2017 ; 27(3): 207S–214S.
  11. Soklaridis S, Ferguson G, Bonato S, et al. Being there: protocol for a scoping review of the medical education literature on grief support training for medical professionals. BMJ Open. 2019; 8(11): e022778.
  12. Choudry A, Farooq S. Systematic review into factors associated with the recruitment crisis in psychiatry in the UK: students', trainees' and consultants' views. BJPsych Bull. 2017; 41(6): 345–352.
  13. Nowak-Adamczyk D. Studenci z zaburzeniami psychicznymi w przestrzeni akademickiej – system wsparcia edukacyjnego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania. 2014; IV(13): 73S–94S.
  14. Rettew DC, Satz I, Joshi SV. Teaching Well-Being: From Kindergarten to Child Psychiatry Fellowship Programs. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2019; 28(2): 267–280.
  15. Schiekirka-Schwake S, Anders S, von Steinbüchel N, et al. Facilitators of high-quality teaching in medical school: findings from a nation-wide survey among clinical teachers. BMC Med Educ. 2017; 17(1): 178.
  16. Safari Y, Yoosefpour N. Dataset for assessing the professional ethics of teaching by medical teachers from the perspective of students in Kermanshah University of Medical Sciences, Iran (2017). Data Brief. 2018; 20: 1955–1959.

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl