Tom 16, Nr 4 (2019)
Krótkie doniesienie naukowe
Opublikowany online: 2019-09-29
Doświadczenie tworzenia i wprowadzania zajęć z zakresu propedeutyki psychiatrii dla studentów medycyny — szanse i trudności
Psychiatria 2019;16(4):212-217.
Streszczenie
Artykuł jest opisem założeń i przebiegu procesu dydaktycznego z zakresu propedeutyki psychiatrii na nowo utworzonym wydziale lekarskim Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza – Modrzewskiego (KAAFM). Opisuje tą rzeczywistość uwzględniając perspektywę studentów, pacjentów i osób prowadzących zajęcia. Wskazuje na wagę zagadnienia, związane z nim szansy i trudności, także te dotyczące zdrowia psychicznego studentów.
Słowa kluczowe: dydaktykazdrowie psychicznepsychiatria
Referencje
- Adamowski T, Frydecka D, Kiejna A. Nauczanie oparte na rozwiązywaniu problemów (PBL) – możliwości zastosowania w psychiatrii (artykuł dyskusyjny). Psychiatria Polska. 2007; XLI(2): 163S–169S.
- Suwalska J, Suwalska A, Neumann-Podczaska A, et al. Studenci medycyny a stygmatyzacja z powodu depresji. Część I. Stygmatyzacja pacjentów. Psychiatria Polska. 2017; 51(3): 495S–502S.
- Suwalska J, Suwalska A, Szczygieł M, et al. Studenci medycyny a stygmatyzacja z powodu depresji. Część II. Autostygmatyzacja. Psychiatria Polska. 2017; 51(3): 503S–513S.
- Marcinkowska U, Lau K, Jośko-Ochojska JO. potrzebie kształcenia studentów medycyny w aspekcie wiedzy o stresie – w ramach zajęć fakultatywnych. Hygeia Public Health. 2013; 48(2): 152S–155S.
- Naji SA, Maguire GP, Fairbairn SA, et al. Training clinical teachers in psychiatry to teach interviewing skills to medical students. Med Educ. 1986; 20(2): 140–147.
- Salmon G, Tombs M. Teaching undergraduate medical students Child and Adolescent Psychiatry (CAP): a Delphi study on curriculum content. BMC Med Educ. 2018; 18(1): 315.
- Oswalt SB, Lederer AM, Chestnut-Steich K, et al. Trends in college students' mental health diagnoses and utilization of services, 2009-2015. J Am Coll Health. 2018 [Epub ahead of print]: 1–11.
- Kerebih H, Ajaeb M, Hailesilassie H. Common mental disorders among medical students in Jimma University, SouthWest Ethiopia. Afr Health Sci. 2017; 17(3): 844–851.
- Pacheco JP, Giacomin HT, Tam WW, et al. Mental health problems among medical students in Brazil: a systematic review and meta-analysis. Braz J Psychiatry. 2017; 39(4): 369–378.
- Hailesilassie H, Kerebih H, Negash A, et al. Attitude of Medical Students towards Psychiatry: The case of Jimma University. Ethiop J Health Sci. 2017 ; 27(3): 207S–214S.
- Soklaridis S, Ferguson G, Bonato S, et al. Being there: protocol for a scoping review of the medical education literature on grief support training for medical professionals. BMJ Open. 2019; 8(11): e022778.
- Choudry A, Farooq S. Systematic review into factors associated with the recruitment crisis in psychiatry in the UK: students', trainees' and consultants' views. BJPsych Bull. 2017; 41(6): 345–352.
- Nowak-Adamczyk D. Studenci z zaburzeniami psychicznymi w przestrzeni akademickiej – system wsparcia edukacyjnego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania. 2014; IV(13): 73S–94S.
- Rettew DC, Satz I, Joshi SV. Teaching Well-Being: From Kindergarten to Child Psychiatry Fellowship Programs. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2019; 28(2): 267–280.
- Schiekirka-Schwake S, Anders S, von Steinbüchel N, et al. Facilitators of high-quality teaching in medical school: findings from a nation-wide survey among clinical teachers. BMC Med Educ. 2017; 17(1): 178.
- Safari Y, Yoosefpour N. Dataset for assessing the professional ethics of teaching by medical teachers from the perspective of students in Kermanshah University of Medical Sciences, Iran (2017). Data Brief. 2018; 20: 1955–1959.