dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1 (2019)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2019-02-09
Pobierz cytowanie

Wybrane aspekty poznawczego funkcjonowania dorosłego rodzeństwa z galaktozemią klasyczną

Katarzyna A. Milska1, Paulina Anikiej2, Michał Zwiefka2, Paulina Ignatowska2, Arkadiusz Mański23
Psychiatria 2019;16(1):26-32.
Afiliacje
  1. Zakład Badań nad Jakością Życia, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej, Gdański Uniwersytet Medyczny, Gdańsk, Polska
  2. Uniwersytet Gdański, Instytut Psychologii, Poradnia Psychologiczna Genetycznych Chorób Rzadkich (PPGCHRZ), Ul. Jana Bażyńskiego 4, 80-309 Gdańsk, Polska
  3. Instytut Kaszubski, Ul. Straganiarska 20-22, 80-837 Gdańsk, Polska

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1 (2019)
Prace oryginalne
Opublikowany online: 2019-02-09

Streszczenie

Wstęp: Pacjenci z galaktozemią klasyczną (GALK) nierzadko cierpią z powodu różnorodnych neurokognitywnych
zaburzeń. Wskazane zaburzenia mogą pojawić się mimo wprowadzenia bardzo wcześnie restrykcyjnej diety.
Wśród najczęściej spotykanych w galaktozemii klasycznej trudności w poznawczym funkcjonowaniu wyróżnia
się: osłabienie przetwarzania informacji, problemy z pamięcią i funkcjami wykonawczymi a także deficyty wzrokowo-
przestrzenne. Ten układ nieprawidłowości niejednokrotnie rzutuje na przebieg kariery szkolnej pacjentów.
Jednym z obszarów funkcjonowania edukacyjnego mogącym szczególnie odzwierciedlać wpływ zaburzeń neurokognitywnych
w GALK są zdolności matematyczne, zarówno w zakresie myślenia matematycznego, geometrii
jak i myślenia arytmetycznego. W przypadku galaktozemii klasycznej istnieje również podwyższone ryzyko, że
w jednej rodzinie może przyjść na świat więcej niż jedno dziecko z tą chorobą.

Materiał i metody: W prezentowanym materiale przeanalizowano stan funkcji poznawczych dorosłego rodzeństwa,
w którym obie osoby chorują na GALK.

Wyniki i wnioski: Uzyskane wyniki odzwierciedlają istotne różnice w poznawczym funkcjonowaniu obu pacjentek,
co w przypadku osób blisko spokrewnionych chorujących na GALK nie jest często odnotowywane przez
naukowców i praktyków zajmujących się tą rzadką chorobą metaboliczną.

Streszczenie

Wstęp: Pacjenci z galaktozemią klasyczną (GALK) nierzadko cierpią z powodu różnorodnych neurokognitywnych
zaburzeń. Wskazane zaburzenia mogą pojawić się mimo wprowadzenia bardzo wcześnie restrykcyjnej diety.
Wśród najczęściej spotykanych w galaktozemii klasycznej trudności w poznawczym funkcjonowaniu wyróżnia
się: osłabienie przetwarzania informacji, problemy z pamięcią i funkcjami wykonawczymi a także deficyty wzrokowo-
przestrzenne. Ten układ nieprawidłowości niejednokrotnie rzutuje na przebieg kariery szkolnej pacjentów.
Jednym z obszarów funkcjonowania edukacyjnego mogącym szczególnie odzwierciedlać wpływ zaburzeń neurokognitywnych
w GALK są zdolności matematyczne, zarówno w zakresie myślenia matematycznego, geometrii
jak i myślenia arytmetycznego. W przypadku galaktozemii klasycznej istnieje również podwyższone ryzyko, że
w jednej rodzinie może przyjść na świat więcej niż jedno dziecko z tą chorobą.

Materiał i metody: W prezentowanym materiale przeanalizowano stan funkcji poznawczych dorosłego rodzeństwa,
w którym obie osoby chorują na GALK.

Wyniki i wnioski: Uzyskane wyniki odzwierciedlają istotne różnice w poznawczym funkcjonowaniu obu pacjentek,
co w przypadku osób blisko spokrewnionych chorujących na GALK nie jest często odnotowywane przez
naukowców i praktyków zajmujących się tą rzadką chorobą metaboliczną.

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

rzadkie choroby autosomalne recesywne, galaktozemia klasyczna, zaburzenia poznawcze

Informacje o artykule
Tytuł

Wybrane aspekty poznawczego funkcjonowania dorosłego rodzeństwa z galaktozemią klasyczną

Czasopismo

Psychiatria

Numer

Tom 16, Nr 1 (2019)

Typ artykułu

Praca badawcza (oryginalna)

Strony

26-32

Opublikowany online

2019-02-09

Wyświetlenia strony

556

Wyświetlenia/pobrania artykułu

1239

Rekord bibliograficzny

Psychiatria 2019;16(1):26-32.

Słowa kluczowe

rzadkie choroby autosomalne recesywne
galaktozemia klasyczna
zaburzenia poznawcze

Autorzy

Katarzyna A. Milska
Paulina Anikiej
Michał Zwiefka
Paulina Ignatowska
Arkadiusz Mański

Referencje (22)
  1. Gajewska J. Pathogenesis of galactosemia. Pediatria Wspolczesna. 2001; 3(1): 77–80.
  2. Bosch AM. Classical galactosemia revisited. University of Amsterdam , Amsterdam 2004.
  3. Holton JB. Galactosemia. In the metabolic & molecular bases of inherited disease. . In: Scriver CR, Childs B. ed. The metabolic & molecular bases of inherited disease. McGraw-Hill., New York 2001: 1553–1587.
  4. Jorde L. Medical Genetics. Fourth Edition. Mosby Elsevier, New York 2010.
  5. Berry GT, Hunter JV, Wang Z, et al. In vivo evidence of brain galactitol accumulation in an infant with galactosemia and encephalopathy. J Pediatr. 2001; 138(2): 260–262.
  6. Schadewaldt P, Kamalanathan L, Hammen HW, et al. Endogenous galactose formation in galactose-1-phosphate uridyltransferase deficiency. Arch Physiol Biochem. 2014; 120(5): 228–239.
  7. Schadewaldt P. Age dependence of endogenous galactose formation in Q188R homozygous galactosemic patients. Molecular Genetics and Metabolism. 2004; 81(1): 31–44.
  8. Berry GT, Palmieri M, Gross KC, et al. The effect of dietary fruits and vegetables on urinary galactitol excretion in galactose-1-phosphate uridyltransferase deficiency. J Inherit Metab Dis. 1993; 16(1): 91–100.
  9. Gross KC, Acosta PB. Fruits and vegetables are a source of galactose: implications in planning the diets of patients with galactosaemia. J Inherit Metab Dis. 1991; 14(2): 253–258.
  10. Acosta PB, Gross KC. Hidden sources of galactose in the environment. Eur J Pediatr. 1995; 154(7 Suppl 2): S87–S92.
  11. Haberland C, Perou M, Brunngraber EG, et al. The neuropathology of galactosemia. A histopathological and biochemical study. J Neuropathol Exp Neurol. 1971; 30(3): 431–447.
  12. http://www.galactosemia.org/potential-complications/#Learning.
  13. Schadewaldt P, Hoffmann B, Hammen HW, et al. Longitudinal Assessment of Intellectual Achievement in Patients With Classical Galactosemia. PEDIATRICS. 2010; 125(2): e374–e381.
  14. https://pediatriceducation.org/2013/02/11/what-are-the-long-term-cognitive-effects-of- galactosemia/.
  15. Ryan EL, Lynch ME, Taddeo E, et al. Cryptic residual GALT activity is a potential modifier of scholastic outcome in school age children with classic galactosemia. J Inherit Metab Dis. 2013; 36(6): 1049–1061.
  16. Horn W. Zestaw Testów uzdolnień. ERDA, Warszawa 2013.
  17. Dajek ER. Polska adaptacja Zestawu Testów Uzdolnień Wolfganga Horna. ERDA, Warszawa 2013.
  18. Brzeziński J, Hornowska E. Skala Inteligencji Wechslera WAIS-R. Polska adaptacja, standaryzacja, normalizacja i wykorzystanie w diagnostyce psychologicznej. PWN, Warszawa 1993.
  19. Cabalska B. Wybrane choroby metaboliczne u dzieci. PZWL, Warszawa 2002.
  20. Nelson MD, Wolff JA, Cross CA, et al. Galactosemia: evaluation with MR imaging. Radiology. 1992; 184(1): 255–261.
  21. Rubio-Agusti I. Movement disorders in adult patiens with classical galactosemia. Mov Disord. 2013; 28(2): 804–810.
  22. Stern Y. Cognitive reserve: implications for assessment and intervention. Folia Phoniatr Logop. 2013; 65(2): 49–54.

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl