dostęp otwarty

Tom 15, Nr 4 (2018)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2018-11-27
Pobierz cytowanie

Zastosowanie EEG-Neurofeedback w rehabilitacji zaburzeń mowy u pacjentów poudarowych

Dorota Mroczkowska12, Szymon Tyras3
Psychiatria 2018;15(4):199-205.
Afiliacje
  1. Katedra Zdrowia Publicznego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Polska
  2. Uniwesytecki Szpital Kliniczny w Olsztynie
  3. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

dostęp otwarty

Tom 15, Nr 4 (2018)
Prace oryginalne
Opublikowany online: 2018-11-27

Streszczenie

Wstęp: Udary niedokrwienne mózgu są częstą przyczyną deficytów funkcji poznawczych, w tym zaburzeń mowy. Jedną
z nowych metod wspomagających ich rehabilitację jest trening EEG-Neurofeedback (EEG-NFB).

Materiał i metody: W badaniu wzięło udział 58 pacjentów po przebytym udarze niedokrwiennym mózgu, z czego
40 osób stanowiło grupę badaną, a 18 grupę kontrolną. Wszyscy pacjenci zostali poddani standardowej rehabilitacji
neuropsychologicznej, a pacjenci z grupy badanej otrzymali dodatkowo 15 treningów EEG-NFB. W celu sprawdzenia
skuteczności treningu w rehabilitacji zaburzeń mowy, posłużono się testem „F” fluencji słownej.

Wyniki: Wykazano słuszność tezy, że rehabilitacja funkcji mowy oparta na EEG-NFB oraz terapii neuropsychologicznej
wpływa na poprawę płynności słownej u pacjentów poudarowych i czyni to skuteczniej niż sama terapia neuropsychologiczna.
Wykazano również, że wyjściowy poziom zaburzeń funkcji mowy nie wpływa na stopień ich poprawy
w trakcie terapii EEG-NFB.

Wnioski: Trening EEG-NFG może być skuteczną metodą rehabilitacji funkcji mowy u pacjentów poudarowych.

Streszczenie

Wstęp: Udary niedokrwienne mózgu są częstą przyczyną deficytów funkcji poznawczych, w tym zaburzeń mowy. Jedną
z nowych metod wspomagających ich rehabilitację jest trening EEG-Neurofeedback (EEG-NFB).

Materiał i metody: W badaniu wzięło udział 58 pacjentów po przebytym udarze niedokrwiennym mózgu, z czego
40 osób stanowiło grupę badaną, a 18 grupę kontrolną. Wszyscy pacjenci zostali poddani standardowej rehabilitacji
neuropsychologicznej, a pacjenci z grupy badanej otrzymali dodatkowo 15 treningów EEG-NFB. W celu sprawdzenia
skuteczności treningu w rehabilitacji zaburzeń mowy, posłużono się testem „F” fluencji słownej.

Wyniki: Wykazano słuszność tezy, że rehabilitacja funkcji mowy oparta na EEG-NFB oraz terapii neuropsychologicznej
wpływa na poprawę płynności słownej u pacjentów poudarowych i czyni to skuteczniej niż sama terapia neuropsychologiczna.
Wykazano również, że wyjściowy poziom zaburzeń funkcji mowy nie wpływa na stopień ich poprawy
w trakcie terapii EEG-NFB.

Wnioski: Trening EEG-NFG może być skuteczną metodą rehabilitacji funkcji mowy u pacjentów poudarowych.

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

udar mózgu, neurofeedback, zaburzenia fluencji słownej, funkcje poznawcze

Informacje o artykule
Tytuł

Zastosowanie EEG-Neurofeedback w rehabilitacji zaburzeń mowy u pacjentów poudarowych

Czasopismo

Psychiatria

Numer

Tom 15, Nr 4 (2018)

Typ artykułu

Praca badawcza (oryginalna)

Strony

199-205

Opublikowany online

2018-11-27

Wyświetlenia strony

1385

Wyświetlenia/pobrania artykułu

1994

Rekord bibliograficzny

Psychiatria 2018;15(4):199-205.

Słowa kluczowe

udar mózgu
neurofeedback
zaburzenia fluencji słownej
funkcje poznawcze

Autorzy

Dorota Mroczkowska
Szymon Tyras

Referencje (21)
  1. Feigin VL, Norrving B, Mensah GA. Global burden of stroke. Circ Res. 2017; 120: 439–438.
  2. Tatemichi TK, Desmond DW, Stern Y, et al. Cognitive impairment after stroke: frequency, patterns, and relationship to functional abilities. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1994; 57(2): 202–207.
  3. Barker-Collo S, Feigin VL, Parag V, et al. Auckland Stroke Outcomes Study. Part 2: Cognition and functional outcomes 5 years poststroke. Neurology. 2010; 75(18): 1608–1616.
  4. Ferreira MG, Moro CH, Franco SC. Cognitive performance after ischaemic stroke. Dement Neuropsychol. 2015; 9(2): 165–175.
  5. Merriman NA, Sexton E, Donnelly NA, et al. Managing cognitive impairment following stroke: protocol for a systematic review of non-randomised controlled studies of psychological interventions. BMJ Open. 2018; 8(1): e019001.
  6. Mellon L, Brewer L, Hall P, et al. ASPIRE-S study group. Cognitive impairment six months after ischaemic stroke: a profile from the ASPIRE-S study. BMC Neurol. 2015; 15: 31.
  7. Cadilhac DA, Andrew NE, Lannin NA, et al. Australian Stroke Clinical Registry Consortium. Quality of Acute Care and Long-Term Quality of Life and Survival: The Australian Stroke Clinical Registry. Stroke. 2017; 48(4): 1026–1032.
  8. Pakszys M. Neurotechnologia i neurofizjologia. Materiały szkoleniowe EEG Instytutu Warszawa.
  9. Kober SE, Schweiger D, Witte M, et al. Specific effects of EEG based neurofeedback training on memory functions in post-stroke victims. J Neuroeng Rehabil. 2015; 12: 107.
  10. Kober SE, Schweiger D, Reichert JL, et al. Upper alpha based neurofeedback training in chronic stroke: brain plasticity processes and cognitive effects. Appl Psychophysiol Biofeedback. 2017; 42(1): 69–83.
  11. Cho HY, Kim K, Lee B, et al. The effect of neurofeedback on a brain wave and visual perception in stroke: a randomized control trial. J Phys Ther Sci. 2015; 27(3): 673–676.
  12. Bearden TS, Cassisi JE, Pineda M. Neurofeedback training for a patient with thalamic and cortical infarctions. Appl Psychophysiol Biofeedback. 2003; 28(3): 241–253.
  13. Mroczkowska D, Białkowska J, Rakowska A. Neurofeedback as supportive therapy after stroke. Case report. Postępy Psychiatrii i Neurologii. 2014; 23(4): 190–201.
  14. Renton T, Tibbles A, Topolovec-Vranic J. Neurofeedback as a form of cognitive rehabilitation therapy following stroke: A systematic review. PLoS One. 2017; 12(5): e0177290.
  15. Enriquez-Geppert S, Huster RJ, Herrmann CS. EEG-Neurofeedback as a tool to modulate cognition and behavior: a review tutorial. Front Hum Neurosci. 2017; 11: 51.
  16. Schabus M, Griessenberger H, Gnjezda MT, et al. Better than sham? A double-blind placebo-controlled neurofeedback study in primary insomnia. Brain. 2017; 140(4): 1041–1052.
  17. Dempster T, Vernon D. Identifying indices of learning for alpha neurofeedback training. Appl Psychophysiol Biofeedback. 2009; 34(4): 309–328.
  18. Jurewicz K, Paluch K, Kublik E, et al. EEG-neurofeedback training of beta band (12-22Hz) affects alpha and beta frequencies - A controlled study of a healthy population. Neuropsychologia. 2018; 108: 13–24.
  19. Grabowska-Fudala B, Jaracz K, Górna K. Zapadalność, śmiertelność i umieralność z powodu udarów mózgu – aktualne tendencje i prognozy na przyszłość. Przegl Epidemiol. 2010; 64: 439–442.
  20. Thompson M, Thompson L. Neurofeedback. Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie Wrocław. 2012.
  21. Piskunowicz M, Bieliński M, Zgliński A. Testy fluencji słownej – zastosowanie w diagnostyce neuropsychologicznej. Psychiatr Pol . 2013; 47(3): 475–482.

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl