dostęp otwarty

Tom 13, Nr 1 (2016)
Artykuł przeglądowy
Opublikowany online: 2016-04-01
Pobierz cytowanie

Znaczenie psychoedukacji w terapii choroby afektywnej dwubiegunowej

Bartłomiej Budziński, Jacek Leszczyński, Jan Jaracz
Psychiatria 2016;13(1):31-38.

dostęp otwarty

Tom 13, Nr 1 (2016)
Artykuły przeglądowe
Opublikowany online: 2016-04-01

Streszczenie

Przewlekły charakter choroby afektywnej dwubiegunowej, jej cykliczny przebieg oraz rozpowszechnienie na poziomie 0,4−1,5% pociągają za sobą liczne konsekwencje dotyczące zarówno indywidualnego funkcjonowania pacjentów jak i zdrowia publicznego. Istotne jest podejmowanie wszystkich możliwych działań zmierzających do optymalizacji efektów leczenia. Według współczesnych standardów, podstawą terapii ChAD jest stosowanie leków normotymicznych oraz metod psychoterapeutycznych. U większości pacjentów, w okresie 2−4 tygodni przed wystąpieniem pełnoobjawowego epizodu, występują specyficzne dla pacjenta symptomy prodromalne. Celem oddziaływań psychospołecznych, takich jak psychoedukacja, jest wykształcenie u chorego strategii wczesnego ich rozpoznawania i reagowania. Psychoedukacja (PE), łączy w sobie cechy terapii grupowej, interpersonalnej, poznawczo-behawioralnej oraz interwencji rodzinnej. Zzorcowy przykład stanowi model, którego twórcami są Francesco Colom i Eduardo Vieta z Uniwersytetu w Barcelonie. Eksponuje on rolę utożsamiania się uczestników procesu grupowego z prezentowanymi przez profesjonalistów, szczegółowymi scenariuszami przebiegu schorzenia oraz autopsyjnymi doświadczeniami innych chorych. Opublikowano wyniki kilku badań, oceniających przy zastosowaniu różnych metod parametry efektywności tej interwencj, między innymi: ograniczenie częstości i długości trwania epizodów maniakalnych, depresyjnych i mieszanych, redukcję natężenia objawów, poprawę wglądu pacjentów w istotę choroby czy wzrost ich zaangażowania we współpracę z leczącymi. Zwracano uwagę na zależność tych aspektów od takich zmiennych jak długość trwania choroby, liczba epizodów w przeszłości, moment wdrożenia psychoedukacji oraz specyfika poszczególnych programów, na przykład tego prowadzonego przez autorów artykułu w Klinice Psychiatrii Dorosłych w Poznaniu.

Streszczenie

Przewlekły charakter choroby afektywnej dwubiegunowej, jej cykliczny przebieg oraz rozpowszechnienie na poziomie 0,4−1,5% pociągają za sobą liczne konsekwencje dotyczące zarówno indywidualnego funkcjonowania pacjentów jak i zdrowia publicznego. Istotne jest podejmowanie wszystkich możliwych działań zmierzających do optymalizacji efektów leczenia. Według współczesnych standardów, podstawą terapii ChAD jest stosowanie leków normotymicznych oraz metod psychoterapeutycznych. U większości pacjentów, w okresie 2−4 tygodni przed wystąpieniem pełnoobjawowego epizodu, występują specyficzne dla pacjenta symptomy prodromalne. Celem oddziaływań psychospołecznych, takich jak psychoedukacja, jest wykształcenie u chorego strategii wczesnego ich rozpoznawania i reagowania. Psychoedukacja (PE), łączy w sobie cechy terapii grupowej, interpersonalnej, poznawczo-behawioralnej oraz interwencji rodzinnej. Zzorcowy przykład stanowi model, którego twórcami są Francesco Colom i Eduardo Vieta z Uniwersytetu w Barcelonie. Eksponuje on rolę utożsamiania się uczestników procesu grupowego z prezentowanymi przez profesjonalistów, szczegółowymi scenariuszami przebiegu schorzenia oraz autopsyjnymi doświadczeniami innych chorych. Opublikowano wyniki kilku badań, oceniających przy zastosowaniu różnych metod parametry efektywności tej interwencj, między innymi: ograniczenie częstości i długości trwania epizodów maniakalnych, depresyjnych i mieszanych, redukcję natężenia objawów, poprawę wglądu pacjentów w istotę choroby czy wzrost ich zaangażowania we współpracę z leczącymi. Zwracano uwagę na zależność tych aspektów od takich zmiennych jak długość trwania choroby, liczba epizodów w przeszłości, moment wdrożenia psychoedukacji oraz specyfika poszczególnych programów, na przykład tego prowadzonego przez autorów artykułu w Klinice Psychiatrii Dorosłych w Poznaniu.

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

choroba afektywna dwubiegunowa, psychoedukacja, leki normotymiczne

Informacje o artykule
Tytuł

Znaczenie psychoedukacji w terapii choroby afektywnej dwubiegunowej

Czasopismo

Psychiatria

Numer

Tom 13, Nr 1 (2016)

Typ artykułu

Artykuł przeglądowy

Strony

31-38

Opublikowany online

2016-04-01

Wyświetlenia strony

1563

Wyświetlenia/pobrania artykułu

11835

Rekord bibliograficzny

Psychiatria 2016;13(1):31-38.

Słowa kluczowe

choroba afektywna dwubiegunowa
psychoedukacja
leki normotymiczne

Autorzy

Bartłomiej Budziński
Jacek Leszczyński
Jan Jaracz

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl