Kampania społeczna jako forma aktywności mediów na rzecz kształtowania odpowiedzialności społecznej wobec osób z chorobą Alzheimera i ich rodzin
Streszczenie
Artykuł dotyczy kampanii społecznych związanych z chorobą Alzheimera, będących narzędziem społecznego oswajania tabuizowanych chorób demencyjnych i budowania społecznego wsparcia pacjentów oraz ich rodzin w procesie opieki. Analizowane jest wykorzystanie słowa jako nośnika treści kształtującej wymiar funkcjonowania społecznego i jego moc kreowania rzeczywistości. Odpowiedzialność społeczna w stosunku do osób chorych i zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz ich rodzin wyrażać się może za pomocą komunikatów społecznych, mających na celu pobudzenie refleksji, a także w zwróceniu uwagi na problemy często marginalizowane w dyskursie społecznym. Ukazane zostaną zakresy powinności pedagogiki i nauk społecznych w kształtowaniu wrażliwości aksjologicznej, mogącej przyczyniać do poprawy funkcjonowania człowieka chorego na demencje oraz jego bliskich. Kampanie społeczne na rzecz chorych na demencje i ich bliskich zostaną przedstawione jako sposób budowania społecznej odpowiedzialności i zaangażowania wobec tych osób w społeczeństwie.
Słowa kluczowe: choroba Alzheimerademencjaopieka rodzinnakampania społecznamedia masoweodpowiedzialność społeczna