dostęp otwarty
Porównanie zespołu wypalenia u studentów dwóch uniwersytetów medycznych (Warszawa, Koszyce)
dostęp otwarty
Streszczenie
Wstęp. Zespół wypalenia jest stanem wyczerpania psychicznego i fizycznego związanego z intensywną aktywnością taką, jak na przykład studia medyczne. Stres w czasie studiów medycznych może doprowadzić do wypalenia, które, jeśli nieleczone, może mieć negatywne konsekwencje dla nauki oraz późniejszej pracy lekarza. Z przeglądu literatury wynika, że wypalenie występuje u jednej czwartej do nawet połowy wszystkich studentów medycyny. W artykule przedstawiono porównanie poziomu wypalenia studentów dwóch różnych wydziałów medycznych.
Materiał i metody. Dwie grupy studentów, z dwóch różnych uczelni medycznych — w Warszawie i w Koszycach, zostały przebadane za pomocą Inwentarza Wypalenia według Maslach (MBI). Obie grupy były uczestnikami pełnych, 6-letnich studiów lekarskich w języku angielskim i zostały zbadane w odniesieniu do doświadczeń z pierwszych 3 lat studiów. Obie uczelnie realizują program kompatybilny w ramach wspólnych regulacji Unii Europejskiej.
Wyniki. Wypalenie studentów wzrastało w czasie kolejnych trzech lat nauki. Wypalenie okazało się proporcjonalne do czasu działania stresu, było jednak niezależne od specyfiki warunków w obu uniwersytetach. Największe ryzyko wypalenia dotyczy populacji 25% studentów medycyny.
Wnioski. Wypalenie jest zjawiskiem ściśle związanym z przebiegiem szkolenia studentów. Wskazana jest systemowa interwencja w celu ograniczenia skutków wypalenia wśród studentów medycyny.
Streszczenie
Wstęp. Zespół wypalenia jest stanem wyczerpania psychicznego i fizycznego związanego z intensywną aktywnością taką, jak na przykład studia medyczne. Stres w czasie studiów medycznych może doprowadzić do wypalenia, które, jeśli nieleczone, może mieć negatywne konsekwencje dla nauki oraz późniejszej pracy lekarza. Z przeglądu literatury wynika, że wypalenie występuje u jednej czwartej do nawet połowy wszystkich studentów medycyny. W artykule przedstawiono porównanie poziomu wypalenia studentów dwóch różnych wydziałów medycznych.
Materiał i metody. Dwie grupy studentów, z dwóch różnych uczelni medycznych — w Warszawie i w Koszycach, zostały przebadane za pomocą Inwentarza Wypalenia według Maslach (MBI). Obie grupy były uczestnikami pełnych, 6-letnich studiów lekarskich w języku angielskim i zostały zbadane w odniesieniu do doświadczeń z pierwszych 3 lat studiów. Obie uczelnie realizują program kompatybilny w ramach wspólnych regulacji Unii Europejskiej.
Wyniki. Wypalenie studentów wzrastało w czasie kolejnych trzech lat nauki. Wypalenie okazało się proporcjonalne do czasu działania stresu, było jednak niezależne od specyfiki warunków w obu uniwersytetach. Największe ryzyko wypalenia dotyczy populacji 25% studentów medycyny.
Wnioski. Wypalenie jest zjawiskiem ściśle związanym z przebiegiem szkolenia studentów. Wskazana jest systemowa interwencja w celu ograniczenia skutków wypalenia wśród studentów medycyny.
Słowa kluczowe
zespół wypalenia, studenci medycyny
Tytuł
Porównanie zespołu wypalenia u studentów dwóch uniwersytetów medycznych (Warszawa, Koszyce)
Czasopismo
Numer
Typ artykułu
Praca badawcza (oryginalna)
Strony
108-112
Opublikowany online
2015-06-03
Wyświetlenia strony
1453
Wyświetlenia/pobrania artykułu
3182
Rekord bibliograficzny
Psychiatria 2015;12(2):108-112.
Słowa kluczowe
zespół wypalenia
studenci medycyny
Autorzy
Olga Łoza