English Polski
Tom 12, Nr 2 (2015)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2015-06-03

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 1551
Wyświetlenia/pobrania artykułu 3436
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Porównanie zespołu wypalenia u studentów dwóch uniwersytetów medycznych (Warszawa, Koszyce)

Olga Łoza
Psychiatria 2015;12(2):108-112.

Streszczenie

Wstęp. Zespół wypalenia jest stanem wyczerpania psychicznego i fizycznego związanego z intensywną aktywnością taką, jak na przykład studia medyczne. Stres w czasie studiów medycznych może doprowadzić do wypalenia, które, jeśli nieleczone, może mieć negatywne konsekwencje dla nauki oraz późniejszej pracy lekarza. Z przeglądu literatury wynika, że wypalenie występuje u jednej czwartej do nawet połowy wszystkich studentów medycyny. W artykule przedstawiono porównanie poziomu wypalenia studentów dwóch różnych wydziałów medycznych.

Materiał i metody. Dwie grupy studentów, z dwóch różnych uczelni medycznych — w Warszawie i w Koszycach, zostały przebadane za pomocą Inwentarza Wypalenia według Maslach (MBI). Obie grupy były uczestnikami pełnych, 6-letnich studiów lekarskich w języku angielskim i zostały zbadane w odniesieniu do doświadczeń z pierwszych 3 lat studiów. Obie uczelnie realizują program kompatybilny w ramach wspólnych regulacji Unii Europejskiej.

Wyniki. Wypalenie studentów wzrastało w czasie kolejnych trzech lat nauki. Wypalenie okazało się proporcjonalne do czasu działania stresu, było jednak niezależne od specyfiki warunków w obu uniwersytetach. Największe ryzyko wypalenia dotyczy populacji 25% studentów medycyny.

Wnioski. Wypalenie jest zjawiskiem ściśle związanym z przebiegiem szkolenia studentów. Wskazana jest systemowa interwencja w celu ograniczenia skutków wypalenia wśród studentów medycyny.