English Polski
Tom 11, Nr 2 (2014)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2014-07-22

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 568
Wyświetlenia/pobrania artykułu 3118
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Dlaczego farmaceuci proponują zamianę leków?

Marcin Jacek Jabłoński, Martyna Kulak, Michał Lenart, Sławomir Murawiec
Psychiatria 2014;11(2):99-106.

Streszczenie

WSTĘP: W artykule porusza się problem zamiany leków przepisywanych na receptę na ich odpowiedniki w kontekście motywacji i refleksyjności uczestniczących w tym procesie farmaceutów.

MATERIAŁ I METODY: Poddano analizie 50 ankiet, uzyskanych od farmaceutów pracujących w aptekach w Małopolsce, w których pytano o motywację do proponowania pacjentom zamiany leków na odpowiedniki, percepcję obaw pacjentów w omawianej sytuacji zamiany leków oraz świadomość, że farmaceuci poza dostarczaniem określonego „produktu leczniczego” jako sprzedawcy dodatkowo wchodzą na pozycję „trzeciego” uczestnika w proces relacji terapeutycznej.

WYNIKI: Uzyskane dane wskazują, że składanie propozycji zamiany leków jest powszechną praktyką w ankietowanych aptekach. Najczęściej deklarowanymi motywacjami do zamiany leków są w równej proporcji deklarowane „dobro pacjenta” oraz przekonanie farmaceuty, że pacjentowi zależy na niższej „cenie leku”. Tylko 10% ankietowanych farmaceutów uznało, że dobro pacjenta zagwarantowane jest wtedy, kiedy otrzyma on dokładnie ten lek, który przepisał lekarz.

WNIOSKI: Uzyskane wyniki wskazują pośrednio na istotny wpływ promocji leków na kształtowanie systemu motywacyjnego farmaceutów oraz na ich niską świadomość, że proponując zamianę leków aktywnie włączają się w relację terapeutyczną.