Jak zwiększyć zadowolenie pacjentki z wizyty ginekologicznej?
Streszczenie
Wstęp. Od kilku lat rośnie poziom niezadowolenia polskich pacjentów z funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej.
Celem badania było zidentyfikowanie czynników wpływających na satysfakcję pacjentek z wizyt ginekologiczno-
-położniczych.
Materiał i metody. Analizie poddano opinie na temat lekarzy ginekologów-położników zamieszczone na dwóch polskich
internetowych rankingach lekarzy. Ocenie poddano następujące kwestie: czas wizyty, koszty z nią związane,
badanie ginekologiczne, umiejętności miękkie i twarde lekarza, wygląd placówki oraz kontakt poza gabinetem.
Wnioski. Zdecydowana większość opinii o ginekologach-położnikach była pozytywna. Umiejętności twarde i miękkie
lekarza ginekologa są znacznie ważniejsze dla pacjentek niż czas i koszty wizyty. Wygląd placówki jest dla pacjentek
najmniej istotny. Mężczyźni ginekolodzy są lepiej oceniani w porównaniu do kobiet, zwłaszcza w zakresie swoich
kompetencji, badania ginekologicznego i dostępności poza gabinetem.
Słowa kluczowe: zadowolenieranking internetowywizytarelacja lekarz–pacjent
Referencje
- Kurpas D, Steciwko A. Satysfakcja pacjenta jako główny wskaźnik poziomu jakości podstawowej opieki zdrowotnej. Przegl Lek. 2005; 62(12): 1546–1551.
- Bankiewicz-Nakielska J, Walkiewicz M, et al. Z jakimi lekarzami pacjencłpracują najchętniej? Umiejętności psychologiczne w relacji lekarz-pacjent. Med Rodz. 2017; 20(2): 156–161.
- Rosenberg M, Waugh MS. Causes and consequences of oral contraceptive noncompliance. Am J Obstet Gynecol. 1999; 180(2 Pt 2): 276–279.
- Wilczek-Rużyczka E. Przyczyny wypalenia zawodowego indywidualne, interpersonalne, organizacyjne. W: Wypalenie zawodowe pracowników medycznych. Wolters Kluwer SA, Warszawa. 2014: 71–75.
- Levinson W, Roter DL, Mullooly JP, et al. Physician-patient communication. The relationship with malpractice claims among primary care physicians and surgeons. JAMA. 1997; 277(7): 553–559.
- https://pk.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-prokuratury-krajowej/prokuratura-prowadzi-coraz-wiecej-spraw-dotyczacych-bledow-medycznych/. (data odwiedzin strony 31 lipca 2018r.).
- Dane statystyczne Ministerstwa Sprawiedliwości: Służba zdrowia – odszkodowania w sądach powszechnych w latach 2011-2017. . https://isws.ms.gov.pl/pl/baza-statystyczna/opracowania-wieloletnie/ (data odwiedzin strony 31 lipca 2018r.).
- Studdert DM, Mello MM, Sage WM, et al. Defensive medicine among high-risk specialist physicians in a volatile malpractice environment. JAMA. 2005; 293(21): 2609–2617.
- U.S. Congress, Office of Technology Assessment, Defensive Medicine and Medical Malpractice, OTA-H--6O2 (Washington, DC: U.S. Government Printing Office, July. ; 1994.
- Sanbar S, Firestone M. Medical Malpractice Stress Syndrome. The Medical Malpractice Survival Handbook. Honk Kong 2007: 9–16.
- Opinie o funkcjonowaniu opieki zdrowotnej. Komunikat z badań nr 113/2016 CBOS. https://www.google.com/search?q=opinie+o+funkcjonowaniu+systemu+opieki+zdrowotnej+2016&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b (data odwiedzin strony 28 lipca 2018 r.).
- Polskie Badania Internetu, “Internetowe serwisy o zdrowiu”. http://pbi.org.pl/raporty/zdrowieserwisy.pdf (data odwiedzin strony 01 sierpnia 2018r.).
- Tymiński R, Walczewski M, Wieczorek M. Identifying patients' criteria for assessment of doctors on Polish physician rating websites. Journal of Medical Science. 2015; 3(84): 189–196.
- Emmert M, Sander U, Pisch F. Eight questions about physician-rating websites: a systematic review. J Med Internet Res. 2013; 15(2): e24.
- Emmert M, Meier F, Pisch F, et al. Physician choice making and characteristics associated with using physician-rating websites: cross-sectional study. J Med Internet Res. 2013; 15(8): e187.
- Kadry B, Chu LF, Kadry B, et al. Analysis of 4999 online physician ratings indicates that most patients give physicians a favorable rating. J Med Internet Res. 2011; 13(4): e95.
- Łącki W. Dane liczbowe dotyczące pracy Naczelnego Sądu Lekarskiego za 2017 r. Medyczna Wokanda. 2017; 9: 387.
- Synowiec-Piłat M. Percepcja umiejętności interpersonalnych (komunikacyjnych) lekarzy ginekologów. Gin Prakt. 2003; 11(3): 19–24.
- Kemicer-Chmielewska E, Rotter I, Kotwas A, et al. Ocena jakości usług medycznych przez pacjentów z uwzględnieniem wybranych zmiennych socjodemograficznych. Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie. 2013; 59(2): 143–146.
- Kauf S, Tłuczak AZ. badań nad zachowaniami Opolan na rynku usług medycznych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. 2011; 25: 441–453.
- Enablers and Barriers for Women with Gestational Diabetes Mellitus to Achieve Optimal Glycaemic Control: A Qualitative Study Using the Theoretical Domains Framework. Journal of Paediatrics and Child Health. 2018; 54: 34–34.
- Amer-Alshiek J, Alshiek T, Levy YA, et al. Israeli Druze women’s sex preferences when choosing obstetricians and gynecologists. Israel Journal of Health Policy Research. 2015; 4(1).
- Janssen SM, Lagro-Janssen ALM. Physician's gender, communication style, patient preferences and patient satisfaction in gynecology and obstetrics: a systematic review. Patient Educ Couns. 2012; 89(2): 221–226.
- Lund JD, Rohrer JE, Goldfarb S. Patient gender preferences in a large military teaching hospital. Obstet Gynecol. 2005; 105(4): 747–750.
- López A, Detz A, Ratanawongsa N, et al. What patients say about their doctors online: a qualitative content analysis. J Gen Intern Med. 2012; 27(6): 685–692.
- Emmert M, Meier F, Heider AK, et al. What do patients say about their physicians? an analysis of 3000 narrative comments posted on a German physician rating website. Health Policy. 2014; 118(1): 66–73.
- Patel S, Cain R, Neailey K, et al. Exploring Patients' Views Toward Giving Web-Based Feedback and Ratings to General Practitioners in England: A Qualitative Descriptive Study. J Med Internet Res. 2016; 18(8): e217.
- Garrison GM, Gentile N, Lai B, et al. Differential Experience With Men's and Women's Health Care Visits Between Male and Female Family Medicine Residents. Fam Med. 2016; 48(7): 546–550.
- Roter DL, Geller G, Bernhardt BA, et al. Effects of obstetrician gender on communication and patient satisfaction. Obstet Gynecol. 1999; 93(5 Pt 1): 635–641.
- Mavis B, Vasilenko P, Schnuth R, et al. Female patients' preferences related to interpersonal communications, clinical competence, and gender when selecting a physician. Acad Med. 2005; 80(12): 1159–1165.
- Johnson AM, Schnatz PF, Kelsey AM, et al. Do women prefer care from female or male obstetrician-gynecologists? A study of patient gender preference. J Am Osteopath Assoc. 2005; 105(8): 369–379.
- Buck KS, Littleton HL. Stereotyped beliefs about male and female OB-GYNS: relationship to provider choice and patient satisfaction. J Psychosom Obstet Gynaecol. 2014; 35(1): 1–7.
- van Dulmen AM, Bensing JM. Gender differences in gynecologist communication. Women Health. 2000; 30(3): 49–61.
- Schnatz PF, Johnson AM, O'sullivan DM. Qualities and attributes desired in menopause clinicians. Maturitas. 2007; 56(2): 184–189.
- Plunkett BA, Kohli P, Milad MP. The importance of physician gender in the selection of an obstetrician or a gynecologist. Am J Obstet Gynecol. 2002; 186(5): 926–928.
- Piper I, Shvarts S, Lurie S. Women's preferences for their gynecologist or obstetrician. Patient Educ Couns. 2008; 72(1): 109–114.
- Howell EA, Gardiner B, Concato J. Do women prefer female obstetricians? Obstet Gynecol. 2002; 99(6): 1031–1035.
- Tanasiewicz M, Górnik-Durose M, Mateusiak J, et al. Psychologiczne aspekty satysfakcjonującej współpracy dentysty z pacjentem „Jaki musiałby być dentysta, którego polecił(a)byś swojemu przyjacielowi?". Nowa Stomatol. 2007; 4: 120–124.
- Lin CT, Albertson GA, Schilling LM, et al. Is patients' perception of time spent with the physician a determinant of ambulatory patient satisfaction? Arch Intern Med. 2001; 161(11): 1437–1442.
- Gross DA, Zyzanski SJ, Borawski EA, et al. Patient satisfaction with time spent with their physician. J Fam Pract. 1998; 47(2): 133–137.
- Kong MC, Camacho FT, Feldman SR, et al. Correlates of patient satisfaction with physician visit: differences between elderly and non-elderly survey respondents. Health Qual Life Outcomes. 2007; 5: 62.
- Moczydłowska A, Krajewska-Kułak E, et al. Oczekiwania chorych wobec personelu lekarskiego. Hygeia Public Health. 2014; 49(1): 142–151.
- Absar M, Rahman M. Expectation of Patients from Doctors. Journal of Bangladesh College of Physicians and Surgeons. 2008; 26(1): 3–9.
- Bertakis KD. The influence of gender on the doctor-patient interaction. Patient Educ Couns. 2009; 76(3): 356–360.
- Internetowe serwisy o zdrowiu - Polskie Badania Internetu. http://pbi.org.pl/wp-content/uploads/2017/02/2016_10_RAPORT-Internetowe-serwisy-o-zdrowiu-2016 (data odwiedzin strony 3 sierpnia 2018r.).
- Terlutter R, Bidmon S, Röttl J. Who uses physician-rating websites? Differences in sociodemographic variables, psychographic variables, and health status of users and nonusers of physician-rating websites. J Med Internet Res. 2014; 16(3): e97.