Tom 3, Nr 3 (2018)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2018-11-29

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 717
Wyświetlenia/pobrania artykułu 1958
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Jak zwiększyć zadowolenie pacjentki z wizyty ginekologicznej?

Justyna Tymińska1, Radosław Tymiński2, Karolina Kunecka2, Marcin Andrzejczak2
Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2018;3(3):103-111.

Streszczenie

Wstęp. Od kilku lat rośnie poziom niezadowolenia polskich pacjentów z funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej.
Celem badania było zidentyfikowanie czynników wpływających na satysfakcję pacjentek z wizyt ginekologiczno-
-położniczych.
Materiał i metody. Analizie poddano opinie na temat lekarzy ginekologów-położników zamieszczone na dwóch polskich
internetowych rankingach lekarzy. Ocenie poddano następujące kwestie: czas wizyty, koszty z nią związane,
badanie ginekologiczne, umiejętności miękkie i twarde lekarza, wygląd placówki oraz kontakt poza gabinetem.
Wnioski. Zdecydowana większość opinii o ginekologach-położnikach była pozytywna. Umiejętności twarde i miękkie
lekarza ginekologa są znacznie ważniejsze dla pacjentek niż czas i koszty wizyty. Wygląd placówki jest dla pacjentek
najmniej istotny. Mężczyźni ginekolodzy są lepiej oceniani w porównaniu do kobiet, zwłaszcza w zakresie swoich
kompetencji, badania ginekologicznego i dostępności poza gabinetem.

Artykuł dostępny w formacie PDF

Pokaż PDF Pobierz plik PDF

Referencje

  1. Kurpas D, Steciwko A. Satysfakcja pacjenta jako główny wskaźnik poziomu jakości podstawowej opieki zdrowotnej. Przegl Lek. 2005; 62(12): 1546–1551.
  2. Bankiewicz-Nakielska J, Walkiewicz M, et al. Z jakimi lekarzami pacjencłpracują najchętniej? Umiejętności psychologiczne w relacji lekarz-pacjent. Med Rodz. 2017; 20(2): 156–161.
  3. Rosenberg M, Waugh MS. Causes and consequences of oral contraceptive noncompliance. Am J Obstet Gynecol. 1999; 180(2 Pt 2): 276–279.
  4. Wilczek-Rużyczka E. Przyczyny wypalenia zawodowego indywidualne, interpersonalne, organizacyjne. W: Wypalenie zawodowe pracowników medycznych. Wolters Kluwer SA, Warszawa. 2014: 71–75.
  5. Levinson W, Roter DL, Mullooly JP, et al. Physician-patient communication. The relationship with malpractice claims among primary care physicians and surgeons. JAMA. 1997; 277(7): 553–559.
  6. https://pk.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-prokuratury-krajowej/prokuratura-prowadzi-coraz-wiecej-spraw-dotyczacych-bledow-medycznych/. (data odwiedzin strony 31 lipca 2018r.).
  7. Dane statystyczne Ministerstwa Sprawiedliwości: Służba zdrowia – odszkodowania w sądach powszechnych w latach 2011-2017. . https://isws.ms.gov.pl/pl/baza-statystyczna/opracowania-wieloletnie/ (data odwiedzin strony 31 lipca 2018r.).
  8. Studdert DM, Mello MM, Sage WM, et al. Defensive medicine among high-risk specialist physicians in a volatile malpractice environment. JAMA. 2005; 293(21): 2609–2617.
  9. U.S. Congress, Office of Technology Assessment, Defensive Medicine and Medical Malpractice, OTA-H--6O2 (Washington, DC: U.S. Government Printing Office, July. ; 1994.
  10. Sanbar S, Firestone M. Medical Malpractice Stress Syndrome. The Medical Malpractice Survival Handbook. Honk Kong 2007: 9–16.
  11. Opinie o funkcjonowaniu opieki zdrowotnej. Komunikat z badań nr 113/2016 CBOS. https://www.google.com/search?q=opinie+o+funkcjonowaniu+systemu+opieki+zdrowotnej+2016&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b (data odwiedzin strony 28 lipca 2018 r.).
  12. Polskie Badania Internetu, “Internetowe serwisy o zdrowiu”. http://pbi.org.pl/raporty/zdrowieserwisy.pdf (data odwiedzin strony 01 sierpnia 2018r.).
  13. Tymiński R, Walczewski M, Wieczorek M. Identifying patients' criteria for assessment of doctors on Polish physician rating websites. Journal of Medical Science. 2015; 3(84): 189–196.
  14. Emmert M, Sander U, Pisch F. Eight questions about physician-rating websites: a systematic review. J Med Internet Res. 2013; 15(2): e24.
  15. Emmert M, Meier F, Pisch F, et al. Physician choice making and characteristics associated with using physician-rating websites: cross-sectional study. J Med Internet Res. 2013; 15(8): e187.
  16. Kadry B, Chu LF, Kadry B, et al. Analysis of 4999 online physician ratings indicates that most patients give physicians a favorable rating. J Med Internet Res. 2011; 13(4): e95.
  17. Łącki W. Dane liczbowe dotyczące pracy Naczelnego Sądu Lekarskiego za 2017 r. Medyczna Wokanda. 2017; 9: 387.
  18. Synowiec-Piłat M. Percepcja umiejętności interpersonalnych (komunikacyjnych) lekarzy ginekologów. Gin Prakt. 2003; 11(3): 19–24.
  19. Kemicer-Chmielewska E, Rotter I, Kotwas A, et al. Ocena jakości usług medycznych przez pacjentów z uwzględnieniem wybranych zmiennych socjodemograficznych. Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie. 2013; 59(2): 143–146.
  20. Kauf S, Tłuczak AZ. badań nad zachowaniami Opolan na rynku usług medycznych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. 2011; 25: 441–453.
  21. Enablers and Barriers for Women with Gestational Diabetes Mellitus to Achieve Optimal Glycaemic Control: A Qualitative Study Using the Theoretical Domains Framework. Journal of Paediatrics and Child Health. 2018; 54: 34–34.
  22. Amer-Alshiek J, Alshiek T, Levy YA, et al. Israeli Druze women’s sex preferences when choosing obstetricians and gynecologists. Israel Journal of Health Policy Research. 2015; 4(1).
  23. Janssen SM, Lagro-Janssen ALM. Physician's gender, communication style, patient preferences and patient satisfaction in gynecology and obstetrics: a systematic review. Patient Educ Couns. 2012; 89(2): 221–226.
  24. Lund JD, Rohrer JE, Goldfarb S. Patient gender preferences in a large military teaching hospital. Obstet Gynecol. 2005; 105(4): 747–750.
  25. López A, Detz A, Ratanawongsa N, et al. What patients say about their doctors online: a qualitative content analysis. J Gen Intern Med. 2012; 27(6): 685–692.
  26. Emmert M, Meier F, Heider AK, et al. What do patients say about their physicians? an analysis of 3000 narrative comments posted on a German physician rating website. Health Policy. 2014; 118(1): 66–73.
  27. Patel S, Cain R, Neailey K, et al. Exploring Patients' Views Toward Giving Web-Based Feedback and Ratings to General Practitioners in England: A Qualitative Descriptive Study. J Med Internet Res. 2016; 18(8): e217.
  28. Garrison GM, Gentile N, Lai B, et al. Differential Experience With Men's and Women's Health Care Visits Between Male and Female Family Medicine Residents. Fam Med. 2016; 48(7): 546–550.
  29. Roter DL, Geller G, Bernhardt BA, et al. Effects of obstetrician gender on communication and patient satisfaction. Obstet Gynecol. 1999; 93(5 Pt 1): 635–641.
  30. Mavis B, Vasilenko P, Schnuth R, et al. Female patients' preferences related to interpersonal communications, clinical competence, and gender when selecting a physician. Acad Med. 2005; 80(12): 1159–1165.
  31. Johnson AM, Schnatz PF, Kelsey AM, et al. Do women prefer care from female or male obstetrician-gynecologists? A study of patient gender preference. J Am Osteopath Assoc. 2005; 105(8): 369–379.
  32. Buck KS, Littleton HL. Stereotyped beliefs about male and female OB-GYNS: relationship to provider choice and patient satisfaction. J Psychosom Obstet Gynaecol. 2014; 35(1): 1–7.
  33. van Dulmen AM, Bensing JM. Gender differences in gynecologist communication. Women Health. 2000; 30(3): 49–61.
  34. Schnatz PF, Johnson AM, O'sullivan DM. Qualities and attributes desired in menopause clinicians. Maturitas. 2007; 56(2): 184–189.
  35. Plunkett BA, Kohli P, Milad MP. The importance of physician gender in the selection of an obstetrician or a gynecologist. Am J Obstet Gynecol. 2002; 186(5): 926–928.
  36. Piper I, Shvarts S, Lurie S. Women's preferences for their gynecologist or obstetrician. Patient Educ Couns. 2008; 72(1): 109–114.
  37. Howell EA, Gardiner B, Concato J. Do women prefer female obstetricians? Obstet Gynecol. 2002; 99(6): 1031–1035.
  38. Tanasiewicz M, Górnik-Durose M, Mateusiak J, et al. Psychologiczne aspekty satysfakcjonującej współpracy dentysty z pacjentem „Jaki musiałby być dentysta, którego polecił(a)byś swojemu przyjacielowi?". Nowa Stomatol. 2007; 4: 120–124.
  39. Lin CT, Albertson GA, Schilling LM, et al. Is patients' perception of time spent with the physician a determinant of ambulatory patient satisfaction? Arch Intern Med. 2001; 161(11): 1437–1442.
  40. Gross DA, Zyzanski SJ, Borawski EA, et al. Patient satisfaction with time spent with their physician. J Fam Pract. 1998; 47(2): 133–137.
  41. Kong MC, Camacho FT, Feldman SR, et al. Correlates of patient satisfaction with physician visit: differences between elderly and non-elderly survey respondents. Health Qual Life Outcomes. 2007; 5: 62.
  42. Moczydłowska A, Krajewska-Kułak E, et al. Oczekiwania chorych wobec personelu lekarskiego. Hygeia Public Health. 2014; 49(1): 142–151.
  43. Absar M, Rahman M. Expectation of Patients from Doctors. Journal of Bangladesh College of Physicians and Surgeons. 2008; 26(1): 3–9.
  44. Bertakis KD. The influence of gender on the doctor-patient interaction. Patient Educ Couns. 2009; 76(3): 356–360.
  45. Internetowe serwisy o zdrowiu - Polskie Badania Internetu. http://pbi.org.pl/wp-content/uploads/2017/02/2016_10_RAPORT-Internetowe-serwisy-o-zdrowiu-2016 (data odwiedzin strony 3 sierpnia 2018r.).
  46. Terlutter R, Bidmon S, Röttl J. Who uses physician-rating websites? Differences in sociodemographic variables, psychographic variables, and health status of users and nonusers of physician-rating websites. J Med Internet Res. 2014; 16(3): e97.