dostęp otwarty

Tom 10, Nr 5 (2016)
Wybrane problemy kliniczne
Opublikowany online: 2016-11-28
Pobierz cytowanie

Analiza oczekiwań pacjentów objętych ambulatoryjną opieką medyczną w Podstawowej Opiece Zdrowotnej

Krystyna Kurowska, Agnieszka Sawicka
Forum Medycyny Rodzinnej 2016;10(5):263-271.

dostęp otwarty

Tom 10, Nr 5 (2016)
Wybrane problemy kliniczne
Opublikowany online: 2016-11-28

Streszczenie

Wstęp. Podstawowa opieka zdrowotna stanowi główne i fundamentalne ogniw o systemu opieki zdrowotnej w ogóle. Właściwe funkcjonowanie placówek medycznych, prawidłowe rozpoznanie potrzeb pacjentów i spełnianie ich oczekiwań przyczyniają się do poprawy jakości leczenia.

Cel. Analiza oczekiwań pacjentów objętych ambulatoryjną opieką medyczną w podstawowej opiece medycznej.

Materiał i metody. Badaniami objęto 104 osoby będące pod opieką Specjalistycznej Przychodni Medycyny Rodzinnej Rudak-Med w Toruniu. W badaniu wykorzystano Listę Oczekiwań Pacjenta (PRF) w adaptacji Juczyńskiego.

Wyniki. Pacjenci objęci ambulatoryjną opieką medyczną mają różne oczekiwania. W największym stopniu zależy im na pozyskiwaniu informacji dotyczących wyjaśnienia przyczyn i istoty choroby. Im więcej podczas wizyty otrzymają wsparcia (emocjonalnego, wyjaśnienia choroby, uzyskania informacji na temat leczenia), tym wyższy jest poziom zadowolenia z usługi. Najwyższe zapotrzebowanie na wsparcie emocjonalne zaobserwowano u osób z niskim wykształceniem oraz u osób bezrobotnych. Dłuższy czas przynależności do przychodni podwyższa prestiż placówki i wpływa pozytywnie na stopień zadowolenia z oferowanych usług.

Wnioski. Analiza przeprowadzonych badań może przyczynić się do poprawy jakości usług poprzez ciągłe wprowadzanie innowacji w placówce. Jakość usług świadczonych przez pracowników przekłada się na zadowolenie pacjenta, a to z kolei ma wpływ na satysfakcję personelu z wykonywanej pracy.

Streszczenie

Wstęp. Podstawowa opieka zdrowotna stanowi główne i fundamentalne ogniw o systemu opieki zdrowotnej w ogóle. Właściwe funkcjonowanie placówek medycznych, prawidłowe rozpoznanie potrzeb pacjentów i spełnianie ich oczekiwań przyczyniają się do poprawy jakości leczenia.

Cel. Analiza oczekiwań pacjentów objętych ambulatoryjną opieką medyczną w podstawowej opiece medycznej.

Materiał i metody. Badaniami objęto 104 osoby będące pod opieką Specjalistycznej Przychodni Medycyny Rodzinnej Rudak-Med w Toruniu. W badaniu wykorzystano Listę Oczekiwań Pacjenta (PRF) w adaptacji Juczyńskiego.

Wyniki. Pacjenci objęci ambulatoryjną opieką medyczną mają różne oczekiwania. W największym stopniu zależy im na pozyskiwaniu informacji dotyczących wyjaśnienia przyczyn i istoty choroby. Im więcej podczas wizyty otrzymają wsparcia (emocjonalnego, wyjaśnienia choroby, uzyskania informacji na temat leczenia), tym wyższy jest poziom zadowolenia z usługi. Najwyższe zapotrzebowanie na wsparcie emocjonalne zaobserwowano u osób z niskim wykształceniem oraz u osób bezrobotnych. Dłuższy czas przynależności do przychodni podwyższa prestiż placówki i wpływa pozytywnie na stopień zadowolenia z oferowanych usług.

Wnioski. Analiza przeprowadzonych badań może przyczynić się do poprawy jakości usług poprzez ciągłe wprowadzanie innowacji w placówce. Jakość usług świadczonych przez pracowników przekłada się na zadowolenie pacjenta, a to z kolei ma wpływ na satysfakcję personelu z wykonywanej pracy.

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

podstawowa opieka zdrowotna, oczekiwania, satysfakcja, wsparcie, jakość usług

Informacje o artykule
Tytuł

Analiza oczekiwań pacjentów objętych ambulatoryjną opieką medyczną w Podstawowej Opiece Zdrowotnej

Czasopismo

Forum Medycyny Rodzinnej

Numer

Tom 10, Nr 5 (2016)

Strony

263-271

Data publikacji on-line

2016-11-28

Rekord bibliograficzny

Forum Medycyny Rodzinnej 2016;10(5):263-271.

Słowa kluczowe

podstawowa opieka zdrowotna
oczekiwania
satysfakcja
wsparcie
jakość usług

Autorzy

Krystyna Kurowska
Agnieszka Sawicka

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Forum Medycyny Rodzinnej dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna

Wydawcą serwisu jest "Via Medica sp. z o.o." sp.k., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail: viamedica@viamedica.pl