Tom 9, Nr 3 (2015)
Wybrane problemy kliniczne
Opublikowany online: 2015-06-17

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 809
Wyświetlenia/pobrania artykułu 3136
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Wpływ szumów usznych na funkcje poznawcze z użyciem testu uwagi

Barbara Maciejewska, Agnieszka Pilarska, Bożena Wiskirska-Woźnica
Forum Medycyny Rodzinnej 2015;9(3):240-242.

Streszczenie

Wstęp. Funkcje poznawcze są odpowiedzialne za odbieranie informacji otoczenia. Z powodu nadmiernej liczby docierających bodźców istnieje konieczność ich selekcji i redukcji. Szumy uszne stanowią niepożądane subiektywne wrażenia słuchowe. W ich odczuwanie zaangażowany jest nie tylko układ słuchowy, ale i układ limbiczny oraz autonomiczny układ nerwowy. Deficyty uwagi są stosunkowo częstą skargą pacjentów z szumami.

Cel pracy. Ocena wpływu szumów usznych na sprawność uwagi.

Materiał i metody. Ocenie audiologicznej i psychologicznej — test uwagi d2: wskaźniki szybkości (WZ), ogólna zdolność spostrzegania (WZ–B), zdolność koncentracji (ZK), poddano 30 osób (32–54 lat) z szumami usznymi; określono stopień dokuczliwości szumów w skali 0–10.

Wyniki. Średnia dokuczliwość szumów 6,89 ± 2,30. Większość badanych uzyskała wysokie i bardzo wysokie wyniki w teście d2: WZ = 58%, WZ–B = 50%, ZK = 75%.

Wnioski. Osoby doświadczające szumów usznych nie wykazują (wbrew deklaracjom) zaburzeń uwagi dowolnej podczas wykonywania zadań celowych i wymagających skupienia, dysponują zapewne mechanizmami kompensacyjnymi.