Tom 9, Nr 3 (2015)
Wybrane problemy kliniczne
Opublikowany online: 2015-06-17

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 560
Wyświetlenia/pobrania artykułu 903
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Czy stanowisko zajmowane przez aptekarza w aptece wpływa na jego ocenę leków generycznych?

Paweł Lewek, Janusz Śmigielski, Izabela Banaś, Michał Matyjaszczyk, Przemysław Kardas
Forum Medycyny Rodzinnej 2015;9(3):218-220.

Streszczenie

Wstęp. Zgodnie z raportem WHO z 2010 roku sprzedaż leków generycznych, zamiast droższych leków oryginalnych, powinna być promowana w celu poprawy efektywności systemów ochrony zdrowia na całym świecie. Farmaceuci pełnią ważną rolę w przekazywaniu informacji o tańszych odpowiednikach leków oryginalnych pacjentom.

Cel pracy. Określenie, czy funkcja pełniona przez aptekarza w aptece (właściciel) wpływa na jego subiektywną znajomość tematyki leków gene­rycznych.

Materiały i metody. Specjalnie przygotowany kwestionariusz ankietowy kierowany był do aptekarzy pracujących na terenie województwa łódzkiego. Ankiety rozdano na terenie Łodzi (79%) i innych miast województwa łódzkiego.

Wyniki. Na pytania odpowiedziało 129 farmaceutów (85,3% kobiet i 14,7% mężczyzn, w wieku 24–59 lat, pracujących głównie w aptekach prywatnych — 95,3%). Wszyscy ankietowani właściciele aptek przyznali, że uważają się za dobrze poinformowanych w kwestii leków generycznych, wśród pracowników jeden na pięciu ocenił swoją wiedzę jako słabą. Analiza korelacji wykazała, że osoby niebędące właścicielami lub współwła­ścicielami aptek znacząco częściej przyznają się do słabej wiedzy na temat leków generycznych (p < 0,05).

Wnioski. Promocja leków generycznych powinna być skierowana w pierwszej kolejności do aptekarzy niebędących właścicielami lub współwłaścicielami aptek.