dostęp otwarty

Tom 8, Nr 3 (2014)
Wybrane problemy kliniczne
Opublikowany online: 2014-08-21
Pobierz cytowanie

Umiejscowienie kontroli zdrowia a oczekiwania pacjentów objętych opieką medyczną w POZ

Krystyna Kurowska, Aleksandra Horodecka
Forum Medycyny Rodzinnej 2014;8(3):105-116.

dostęp otwarty

Tom 8, Nr 3 (2014)
Wybrane problemy kliniczne
Opublikowany online: 2014-08-21

Streszczenie

Spełnienie oczekiwań, jakie są stawiane opiece medycznej przez pacjentów, prowadzi do ich zadowolenia, może być także wykorzystane jako wskaźnik jakości opieki zdrowotnej. Określenie związku pomiędzy oczekiwaniami pacjentów wobec sprawowanej opieki medycznej a ich przekonaniami dotyczącymi odpowiedzialności za stan swojego zdrowia.
Badania przeprowadzono w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej AGAMED w Pruszczu w grupie 102 osób dorosłych, które zgłosiły się do przychodni w celu uzyskania porady medycznej. Oczekiwania pacjentów oceniano za pomocą skali PRF, a umiejscowienie kontroli zdrowia skalą MHLC-B w adaptacji Zygfryda Juczyńskiego.
Na ocenę jednostki i zadowolenie pacjenta z podstawowej opieki zdrowotnej wpływa jakość obsługi. Jakość usług medycznych została wysoko oceniona przez pacjentów. Potrzeba wsparcia emocjonalnego jest wyższa u kobiet. Badani chcą być informowani zarówno o przyczynie ich stanu zdrowia, jak i o stosowanym leczeniu. Poziom wykształcenia ma duży wpływ na oczekiwania wobec opieki medycznej, są one wyższe u tych, którzy mają dużą wiedzę na temat metod leczenia. Ankietowani najczęściej wyrażali wewnętrzne umiejscowienie kontroli zdrowia, co świadczy o tym, że częściej angażują się w aktywność prozdrowotną i mają poczucie większej odpowiedzialności za swoje zdrowie.
Aby osiągnąć bardziej efektywną wymianę informacji, pracownicy ochrony zdrowia powinni pozwolić pacjentom na wyrażanie opinii dotyczących swoich chorób, dzielenie się uczuciami z nimi związanymi oraz artykułowanie oczekiwań wobec personelu medycznego.

Streszczenie

Spełnienie oczekiwań, jakie są stawiane opiece medycznej przez pacjentów, prowadzi do ich zadowolenia, może być także wykorzystane jako wskaźnik jakości opieki zdrowotnej. Określenie związku pomiędzy oczekiwaniami pacjentów wobec sprawowanej opieki medycznej a ich przekonaniami dotyczącymi odpowiedzialności za stan swojego zdrowia.
Badania przeprowadzono w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej AGAMED w Pruszczu w grupie 102 osób dorosłych, które zgłosiły się do przychodni w celu uzyskania porady medycznej. Oczekiwania pacjentów oceniano za pomocą skali PRF, a umiejscowienie kontroli zdrowia skalą MHLC-B w adaptacji Zygfryda Juczyńskiego.
Na ocenę jednostki i zadowolenie pacjenta z podstawowej opieki zdrowotnej wpływa jakość obsługi. Jakość usług medycznych została wysoko oceniona przez pacjentów. Potrzeba wsparcia emocjonalnego jest wyższa u kobiet. Badani chcą być informowani zarówno o przyczynie ich stanu zdrowia, jak i o stosowanym leczeniu. Poziom wykształcenia ma duży wpływ na oczekiwania wobec opieki medycznej, są one wyższe u tych, którzy mają dużą wiedzę na temat metod leczenia. Ankietowani najczęściej wyrażali wewnętrzne umiejscowienie kontroli zdrowia, co świadczy o tym, że częściej angażują się w aktywność prozdrowotną i mają poczucie większej odpowiedzialności za swoje zdrowie.
Aby osiągnąć bardziej efektywną wymianę informacji, pracownicy ochrony zdrowia powinni pozwolić pacjentom na wyrażanie opinii dotyczących swoich chorób, dzielenie się uczuciami z nimi związanymi oraz artykułowanie oczekiwań wobec personelu medycznego.

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

umiejscowienie kontroli zdrowia, oczekiwania pacjentów, podstawowa opieka

Informacje o artykule
Tytuł

Umiejscowienie kontroli zdrowia a oczekiwania pacjentów objętych opieką medyczną w POZ

Czasopismo

Forum Medycyny Rodzinnej

Numer

Tom 8, Nr 3 (2014)

Strony

105-116

Data publikacji on-line

2014-08-21

Rekord bibliograficzny

Forum Medycyny Rodzinnej 2014;8(3):105-116.

Słowa kluczowe

umiejscowienie kontroli zdrowia
oczekiwania pacjentów
podstawowa opieka

Autorzy

Krystyna Kurowska
Aleksandra Horodecka

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Forum Medycyny Rodzinnej dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna

Wydawcą serwisu jest "Via Medica sp. z o.o." sp.k., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail: viamedica@viamedica.pl