Tom 6, Nr 5 (2012)
Wybrane problemy kliniczne
Opublikowany online: 2012-11-27
Podstawy rozwoju mowy u dzieci
Forum Medycyny Rodzinnej 2012;6(5):236-243.
Streszczenie
W pracy przedstawiono elementy powstawania i rozwoju mowy. Opisano fazy rozwojumowy w aspekcie elementów przydatnych lekarzom i logopedom do diagnostyki zaburzeńi ustalenia wskazań do terapii. Zarys obejmuje okres do siódmego roku życiadziecka.
Słowa kluczowe: logopediazdolność mówieniajęzyk
Referencje
- Grabias S. Logopedia — nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych. Logopedia . 2010/2011; 39/40: 9–34.
- Kaczorowska-Bray K, Walencik-Topiłko A. Stan opieki logopedycznej w leczeniu chorych z afazją. Rzeczywistość i perspektywy. In: Herzyk A, Daniluk B, Pąchalska M, MacQueen BD. ed. Neuropsychologiczne konsekwencje urazów głowy. Jakość życia pacjentów. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.
- Domagała A. Metoda zanikających podpowiedzi w diagnozie i terapii logopedycznej osób z otępieniem. Logopedia . 2010/2011; 39/40: 207–218.
- Krajewska M. Afazja postępująca w przebiegu otępienia czołowo-skroniowego (na przykładzie studium przypadku. . In: Michalik M. ed. Nowa Logopedia. Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Collegium Columbinum, Kraków 2011: 247–261.
- Panasiuk J. Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych. In: Milewski S, Czaplewska E. ed. Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012: 263–324.
- Ligęza M. Podstawy rozwoju języka i mowy dzieci. In: Gałkowski T, Jastrzębowska G. ed. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1999.
- Kurcz I. Psychologia języka i komunikacji. Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2000: 84–85.
- Dołęga Z. Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa — prawidłowości rozwoju, diagnozowanie, profilaktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003.
- Gleason Berko J, Ratner Bernstein N. Psycholingwistyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
- Kielar-Turska M. Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych. In: Czaplewska E, Milewski S. ed. Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012: 15–63.
- onin-Walknowska E. Język — narząd niezastąpiony. Materiały z Pierwszego Logopedycznego Sympozjum Uniwersytetu Szczecińskiego Szczecin, 8-9.09.2011.
- Obrębowski A. Podstawowe wiadomości z filoi ontogenezy oraz anatomii narządu słuchu. . In: Pruszewicz A, Obrębowski A. ed. Audiologia kliniczna. Zarys. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego, Poznań 2010: 46.
- Milewski S. Mowa dorosłych kierowana do niemowląt. Studium fonostatystyczno-fonotaktyczne. Wydawnictwo UG, Gdańsk 2004.
- Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, , Kraków 2006.
- Filipiak E. Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996.
- Kamińska B. Samogłoski nosowe w wymowie dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004.
- Strączek DI. I kto to papla. Nietypowy słownik języka dziecięcego. Wydawnictwo Znak, Kraków 2009.
- Kaczmarek L. Nasze dziecko uczy się mowy. Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1988.
- Styczek I. Logopedia. PWN, Warszawa 1979.
- Stecko E. Zaburzenia mowy u dzieci — wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne. Wydawnictwa UW, Warszawa 2002.