English Polski
Tom 15, Nr 1 (2020)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2020-02-27

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 1017
Wyświetlenia/pobrania artykułu 832
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Uzasadnienie interwencji motywacyjnych jako kluczowego elementu projektu wielopoziomowej edukacji i motywacji u pacjentów z zawałem serca (MEDMOTION)

Aldona Kubica1, Anna Bączkowska1
Folia Cardiologica 2020;15(1):6-10.

Streszczenie

Wstęp. Wielopoziomowę interwencję edukacyjną i motywacyjną u pacjentów po zawale serca [Multilevel EDucational and MOtivational intervention in patients after myocardial infarcTION (MEDMOTION)] zaprojektowano w celu przetestowania kompleksowej strategii leczenia po ostrym zespole wieńcowym (ACS). Celem projektu MEDMOTION jest poprawa skuteczności profilaktyki wtórnej poprzez uzupełnienie edukacji pacjentów interwencjami motywacyjnymi.

Materiał i metody. Zindywidualizowana motywacja i kompleksowa edukacja zdrowotna rozpoczęta podczas hospitalizacji i kontynuowana po wypisaniu, wyjaśniając patofizjologię i objawy choroby, ukazując cele i potencjalne korzyści leczenia oraz podkreślając ryzyko przedwczesnego zakończenia terapii, z wykorzystaniem dodatkowych metod pomagających pacjentom pamiętać harmonogram leczenia, zostaną zastosowane w celu poprawy przestrzegania zaleceń terapeutycznych oraz uzyskania lepszych wyników leczenia. Interwencje ukierunkowane na postawy i wiedzę pielęgniarek oraz lekarzy, stanowiące część projektu MEDMOTION, obejmują analizę mocnych i słabych stron personelu medycznego w kontekście motywacji i edukacji terapeutycznej, warsztaty na temat komunikacji interpersonalnej (między personelem medycznym a pacjentem), stosowania strategii motywacyjnych i edukacyjnych.

Wniosek. Zdaniem autorów działania motywujące uzupełniające interwencje edukacyjne są niezbędne do skutecznej prewencji wtórnej po ACS.

Artykuł dostępny w formacie PDF

Pokaż PDF (angielski) Pobierz plik PDF

Referencje

  1. Duryée R. The efficacy of inpatient education after myocardial infarction. Heart Lung. 1992; 21(3): 217–225.
  2. Kubica A, Andruszkiewicz A, Grześk G, et al. Edukacja zdrowotna jako metoda poprawy realizacji programu terapeutycznego. Folia Cardiol Excerpta. 2010; 5(2): 93–99.
  3. Kubica A, Obońska K, Fabiszak T, et al. Adherence to antiplatelet treatment with P2Y12 receptor inhibitors. Is there anything we can do to improve it? A systematic review of randomized trials. Curr Med Res Opin. 2016; 32(8): 1441–1451.
  4. Kubica A, Obońska K, Kasprzak M, et al. Prediction of high risk of non-adherence to antiplatelet treatment. Kardiol Pol. 2016; 74(1): 61–67.
  5. Kubica A, Kasprzak M, Siller-Matula J, et al. Time-related changes in determinants of antiplatelet effect of clopidogrel in patients after myocardial infarction. Eur J Pharmacol. 2014; 742: 47–54.
  6. Kubica A, Kasprzak M, Obońska O, et al. Impact of health education on adherence to clopidogrel and clinical effectiveness of antiplatelet treatment in patients after myocardial infarction. Folia Med Copernicana. 2015; 3(4): 154–159.
  7. Butler J, Arbogast PG, BeLue R, et al. Outpatient adherence to beta-blocker therapy after acute myocardial infarction. J Am Coll Cardiol. 2002; 40(9): 1589–1595.
  8. Kubica A. Współpraca z pacjentem — podstawowy warunek skuteczności terapii w chorobie wieńcowej. Choroby Serca i Naczyń. 2009; 6(3): 131–134.
  9. Kubica A, Gruchała M, Jaguszewski M, et al. Adherence to treatment — a pivotal issue in long-term treatment of patients with cardiovascular diseases. An expert standpoint. Medical Res J. 2018; 2(4): 123–127.
  10. Michalski P, Kosobucka A, Pietrzykowski Ł, et al. Effectiveness of therapeutic education in patients with myocardial infarction. Med Res J. 2018; 2(3): 89–96.
  11. Michalski P, Kosobucka A, Nowik M, et al. Edukacja zdrowotna pacjentów z chorobami układu sercowo-naczyniowego. Folia Cardiol. 2017; 11(6): 519–524.
  12. Eagle KA, Montoye CK, Riba AL, et al. American College of Cardiology's Guidelines Applied in Practice (GAP) Projects in Michigan, American College of Cardiology Foundation (Bethesda, Maryland) Guidelines Applied in Practice Steering committee. Guideline-based standardized care is associated with substantially lower mortality in medicare patients with acute myocardial infarction: the American College of Cardiology's Guidelines Applied in Practice (GAP) Projects in Michigan. J Am Coll Cardiol. 2005; 46(7): 1242–1248.
  13. Mehta RH, Montoye CK, Gallogly M, et al. GAP Steering Committee of the American College of Cardiology. Improving quality of care for acute myocardial infarction: the Guidelines Applied in Practice (GAP) Initiative. JAMA. 2002; 287(10): 1269–1276.
  14. Auer R, Gaume J, Rodondi N, et al. Efficacy of in-hospital multidimensional interventions of secondary prevention after acute coronary syndrome: a systematic review and meta-analysis. Circulation. 2008; 117(24): 3109–3117.
  15. Miller WR. Motivational interviewing with problem drinkers. Behavioural Psychotherapy. 2009; 11(2): 147–172.
  16. Miller WR, Rollnick S. Motivational Interviewing: preparing people for change. 2nd ed. Guilford Press, New York 2002.
  17. Hardcastle S, Taylor A, Bailey M, et al. A randomised controlled trial on the effectiveness of a primary health care based counselling intervention on physical activity, diet and CHD risk factors. Patient Educ Couns. 2008; 70(1): 31–39.
  18. Hardcastle SJ, Taylor AH, Bailey MP, et al. Effectiveness of a motivational interviewing intervention on weight loss, physical activity and cardiovascular disease risk factors: a randomised controlled trial with a 12-month post-intervention follow-up. Int J Behav Nutr Phys Act. 2013; 10: 40.
  19. Garbers S, Hunersen K, Nechitilo M, et al. Healthy weight and cardiovascular health promotion interventions for adolescent and young adult males of color: a systematic review. Am J Mens Health. 2018; 12(5): 1328–1351.
  20. Gianos E, Schoenthaler A, Guo Yu, et al. Investigation of motivational interviewing and prevention consults to achieve cardiovascular targets (IMPACT) trial. Am Heart J. 2018; 199: 37–43.
  21. Ringen PA, Falk RS, Antonsen B, et al. Using motivational techniques to reduce cardiometabolic risk factors in long term psychiatric inpatients: a naturalistic interventional study. BMC Psychiatry. 2018; 18(1): 255.
  22. Heckman CJ, Egleston BL, Hofmann MT. Efficacy of motivational interviewing for smoking cessation: a systematic review and meta-analysis. Tob Control. 2010; 19(5): 410–416.
  23. Dobber J, Latour C, Haan Lde, et al. Medication adherence in patients with schizophrenia: a qualitative study of the patient process in motivational interviewing. BMC Psychiatry. 2018; 18(1).
  24. Michalski P, Kosobucka A, Pietrzykowski Ł, et al. Knowledge and learning preferences of patients with myocardial infarction. Med Res J. 2017; 1(4): 120–124.
  25. Kosobucka A, Kasprzak M, Michalski P, et al. Relation of the Readiness for Hospital Discharge after Myocardial Infarction Scale to socio-demographic and clinical factors. An observational study. Med Res J. 2018; 3(1): 32–37.
  26. Buszko K, Kosobucka A, Michalski P, et al. The readiness for hospital discharge of patients after acute myocardial infarction: a new self-reported questionnaire. Med Res J. 2017; 2(1): 20–28.
  27. Buszko K, Obońska K, Michalski P, et al. The Adherence Scale in Chronic Diseases (ASCD). The power of knowledge: the key to successful patient — health care provider cooperation. Med Res J. 2016; 1(1): 37–42.
  28. Kubica A, Kosobucka A, Michalski P, et al. The Adherence in Chronic Diseases Scale — a new tool to monitor implementation of a treatment plan. Folia Cardiol. 2017; 12: 19–26.
  29. Kubica A, Kosobucka A, Fabiszak T, et al. Assessment of adherence to medication in patients after myocardial infarction treated with percutaneous coronary intervention. Is there a place for newself-reported questionnaires? Curr Med Res Opin. 2019; 35(2): 341–349.
  30. Kosobucka A, Michalski P, Pietrzykowski Ł, et al. Adherence to treatment assessed with the Adherence in Chronic Diseases Scale in patients after myocardial infarction. Patient Prefer Adherence. 2018; 12: 333–340.
  31. Buszko K, Pietrzykowski Ł, Michalski P, et al. Validation of the Functioning in Chronic Illness Scale (FCIS). Med Res J. 2018; 3(2): 63–69.
  32. Kubica A. Self-reported questionnaires for a comprehensive assessment of patients after acute coronary syndrome. Med Res J. 2019; 4(2): 106–109.
  33. Fonarow GC, Gawlinski A, Moughrabi S, et al. Improved treatment of coronary heart disease by implementation of a Cardiac Hospitalization Atherosclerosis Management Program (CHAMP). Am J Cardiol. 2001; 87(7): 819–822.
  34. Kubica A, Kochman W, Bogdan M, et al. The influence of undergone percutaneous coronary interventions, and earlier hospitalizations with myocardial infarction on the level of knowledge and the effectiveness of health education in patients with myocardial infarction. Post Kardiol Interw. 2009; 5(1): 25–30.
  35. Kubica A, Kasprzak M, Obońska K, et al. Discrepancies in assessment of adherence to antiplatelet treatment after myocardial infarction. Pharmacology. 2015; 95(1-2): 50–58.
  36. Ockene IS, Hayman LL, Pasternak RC, et al. Task Force #4: adherence issues and behavior changes: achieving a long-term solution. 33rd Bethesda Conference. J Am Coll Cardiol. 2002; 40(4): 630–640.
  37. Cornuz J, Humair JP, Seematter L, et al. Efficacy of resident training in smoking cessation: a randomized, controlled trial of a program based on application of behavioral theory and practice with standardized patients. Ann Intern Med. 2002; 136(6): 429–437.
  38. Marciniak TA, Ellerbeck EF, Radford MJ, et al. Improving the quality of care for Medicare patients with acute myocardial infarction: results from the Cooperative Cardiovascular Project. JAMA. 1998; 279(17): 1351–1357.