dostęp otwarty

Tom 6, Nr 1 (2011)
Prace kazuistyczne - przedruk
Opublikowany online: 2011-05-20
Pobierz cytowanie

Przedawkowanie propafenonu: nagłe zatrzymanie krążenia i całkowity powrót do zdrowia

Beata Wożakowska-Kapłon, Alicja Stępień-Walek
Folia Cardiologica Excerpta 2011;6(1):72-75.

dostęp otwarty

Tom 6, Nr 1 (2011)
Prace kazuistyczne - przedruk
Opublikowany online: 2011-05-20

Streszczenie

Zatrucie propafenonem zdarza się bardzo rzadko, a szczegółowe badania epidemiologiczne nie są znane. W artykule przedstawiono objawy przedawkowania tego leku u 17-letniego mężczyzny, którego leczenie zakończyło się sukcesem. Mężczyznę przyjęto na oddział intensywnej terapii po zażyciu 3 g propafenonu. Do głównych objawów należały: nagłe zatrzymanie krążenia, śpiączka, hipotonia, lewokomorowa niewydolność serca, bradykardia, blok zatokowoprzedsionkowy, częstoskurcz z łącza przedsionkowo-komorowego i/lub częstoskurcz komorowy. U chorego stosowano czasową stymulację serca, podawano katecholaminy w dawkach presyjnych w ciągłym wlewie oraz płyny. Ustępowanie objawów zatrucia obserwowano po 4 godzinach od przyjęcia do szpitala. Ten przypadek względnie rzadkiego pełnoobjawowego zatrucia propafenonem jest wart przedstawienia ze względu na częste stosowanie leku w terapii arytmii i zagrażające życiu objawy przedawkowania. Przebieg choroby był dramatyczny, a pacjent przeżył jedynie dzięki szybko podjętej akcji reanimacyjnej, sztucznej wentylacji, czasowej stymulacji serca, leczeniu kwasicy i podaniu katecholamin w dawce presyjnej. (Folia Cardiologica Excerpta 2011; 6, 1: 72–75)

Streszczenie

Zatrucie propafenonem zdarza się bardzo rzadko, a szczegółowe badania epidemiologiczne nie są znane. W artykule przedstawiono objawy przedawkowania tego leku u 17-letniego mężczyzny, którego leczenie zakończyło się sukcesem. Mężczyznę przyjęto na oddział intensywnej terapii po zażyciu 3 g propafenonu. Do głównych objawów należały: nagłe zatrzymanie krążenia, śpiączka, hipotonia, lewokomorowa niewydolność serca, bradykardia, blok zatokowoprzedsionkowy, częstoskurcz z łącza przedsionkowo-komorowego i/lub częstoskurcz komorowy. U chorego stosowano czasową stymulację serca, podawano katecholaminy w dawkach presyjnych w ciągłym wlewie oraz płyny. Ustępowanie objawów zatrucia obserwowano po 4 godzinach od przyjęcia do szpitala. Ten przypadek względnie rzadkiego pełnoobjawowego zatrucia propafenonem jest wart przedstawienia ze względu na częste stosowanie leku w terapii arytmii i zagrażające życiu objawy przedawkowania. Przebieg choroby był dramatyczny, a pacjent przeżył jedynie dzięki szybko podjętej akcji reanimacyjnej, sztucznej wentylacji, czasowej stymulacji serca, leczeniu kwasicy i podaniu katecholamin w dawce presyjnej. (Folia Cardiologica Excerpta 2011; 6, 1: 72–75)
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

zatrucie; propafenon; powikłania sercowe

Informacje o artykule
Tytuł

Przedawkowanie propafenonu: nagłe zatrzymanie krążenia i całkowity powrót do zdrowia

Czasopismo

Folia Cardiologica

Numer

Tom 6, Nr 1 (2011)

Strony

72-75

Data publikacji on-line

2011-05-20

Rekord bibliograficzny

Folia Cardiologica Excerpta 2011;6(1):72-75.

Słowa kluczowe

zatrucie
propafenon
powikłania sercowe

Autorzy

Beata Wożakowska-Kapłon
Alicja Stępień-Walek

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Folia Cardiologica dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna

Wydawcą serwisu jest  "Via Medica sp. z o.o." sp.k., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl