Na skróty

Tom 1, Nr 3 (2023)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2024-01-05

Ocena tatuaży w dermatologii

Justyna Putek1, Justyna Szczęch2, Przemysław Pacan3, Adam Reich2
Dermatologia w Praktyce Klinicznej 2023;1(3):106-111.
Afiliacje
  1. Studenckie Koło Naukowe Dermatologii Eksperymentalnej, Klinika Dermatologii, Wenerologii i Alergologii, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu
  2. Zakład i Klinika Dermatologii, Instytut Nauk Medycznych, Kolegium Nauk Medycznych, Uniwersytet Rzeszowski
  3. Zakład Psychiatrii, Instytut Nauk Medycznych, Kolegium Nauk Medycznych, Uniwersytet Rzeszowski

dostęp płatny

Tom 1, Nr 3 (2023)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2024-01-05

Streszczenie

Wstęp: W ciągu ostatnich dziesięcioleci tatuaże stawały się coraz bardziej popularne — prawdopodobnie w większości krajów europejskich. Niniejsze badanie miało na celu zweryfikowanie, jakie są motywacje ludzi do posiadania tatuaży i kiedy decydują się oni na ich wykonywanie.

Materiał i metody: Przeprowadzono przekrojowe badanie ankietowe, opracowane przy współpracy lekarza psychiatry i lekarza dermatologa. Badaniu poddano ponad 400 ochotników mających na ciele tatuaże. Większość uczestników badania rozpoczęła tatuowanie w wieku dwudziestu kilku lat [średni wiek ± odchylenie standardowe (SD): 21,6 ± 5,9 lat].

Wyniki: Większość badanych wskazała względy estetyczne jako główny powód wykonywania tatuaży (44,5% kobiet vs. 29,6% mężczyzn; p < 0,05). Najpopularniejszymi motywami tatuażu były motywy zwierzęce (18,9% kobiet vs. 10,4% mężczyzn; p < 0,001), motywy roślinne (18,0% kobiet vs. 1,8% mężczyzn; p > 0,05) i napisy (18,0% kobiet vs. 15,3% mężczyzn; p > 0,05). Łącznie 423 (91,5%) respondentów planowało mieć więcej tatuaży w przyszłości.

Wnioski: Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że wykonywanie tatuaży ma obecnie na celu głównie upiększanie ludzkiego ciała. Jeśli tatuaż należy ocenić pod kątem jego znaczenia medycznego, można zastosować skalę Tattoo Severity Scale, biorąc pod uwagę jej dobrą odtwarzalność i trafność.

Streszczenie

Wstęp: W ciągu ostatnich dziesięcioleci tatuaże stawały się coraz bardziej popularne — prawdopodobnie w większości krajów europejskich. Niniejsze badanie miało na celu zweryfikowanie, jakie są motywacje ludzi do posiadania tatuaży i kiedy decydują się oni na ich wykonywanie.

Materiał i metody: Przeprowadzono przekrojowe badanie ankietowe, opracowane przy współpracy lekarza psychiatry i lekarza dermatologa. Badaniu poddano ponad 400 ochotników mających na ciele tatuaże. Większość uczestników badania rozpoczęła tatuowanie w wieku dwudziestu kilku lat [średni wiek ± odchylenie standardowe (SD): 21,6 ± 5,9 lat].

Wyniki: Większość badanych wskazała względy estetyczne jako główny powód wykonywania tatuaży (44,5% kobiet vs. 29,6% mężczyzn; p < 0,05). Najpopularniejszymi motywami tatuażu były motywy zwierzęce (18,9% kobiet vs. 10,4% mężczyzn; p < 0,001), motywy roślinne (18,0% kobiet vs. 1,8% mężczyzn; p > 0,05) i napisy (18,0% kobiet vs. 15,3% mężczyzn; p > 0,05). Łącznie 423 (91,5%) respondentów planowało mieć więcej tatuaży w przyszłości.

Wnioski: Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że wykonywanie tatuaży ma obecnie na celu głównie upiększanie ludzkiego ciała. Jeśli tatuaż należy ocenić pod kątem jego znaczenia medycznego, można zastosować skalę Tattoo Severity Scale, biorąc pod uwagę jej dobrą odtwarzalność i trafność.

Słowa kluczowe

tatuaże, epidemiologia, ozdabianie ciała

Informacje o artykule
Tytuł

Ocena tatuaży w dermatologii

Czasopismo

Dermatologia w Praktyce Klinicznej

Numer

Tom 1, Nr 3 (2023)

Typ artykułu

Praca badawcza (oryginalna)

Strony

106-111

Opublikowany online

2024-01-05

Wyświetlenia strony

129

Wyświetlenia/pobrania artykułu

1

Rekord bibliograficzny

Dermatologia w Praktyce Klinicznej 2023;1(3):106-111.

Słowa kluczowe

tatuaże
epidemiologia
ozdabianie ciała

Autorzy

Justyna Putek
Justyna Szczęch
Przemysław Pacan
Adam Reich

Referencje (12)
  1. Tattoo. https://en.wikipedia.org/wiki/Tattoo (22.05.2023).
  2. Deter-Wolf A, Robitaille B, Krutak L, et al. The world's oldest tattoos. J Archaeol Sci. 2016; 5: 19–24.
  3. Wohlrab S, Stahl J, Kappeler PM. Modifying the body: motivations for getting tattooed and pierced. Body Image. 2007; 4(1): 87–95.
  4. Carmen R, Guitar A, Dillon H. Ultimate answers to proximate questions: the evolutionary motivations behind tattoos and body piercings in popular culture. Rev Gen Psychol. 2012; 16(2): 134–143.
  5. Kluger N. Epidemiology of tattoos in industrialized countries. Curr Probl Dermatol. 2015; 48: 6–20.
  6. Bicca JF, Duquia RP, Breunig Jd, et al. Tattoos on 18-year-old male adolescents--characteristics and associated factors. An Bras Dermatol. 2013; 88(6): 925–928.
  7. Stirn A, Oddo S, Peregrinova L, et al. Motivations for body piercings and tattoos - the role of sexual abuse and the frequency of body modifications. Psychiatry Res. 2011; 190(2-3): 359–363.
  8. Kertzman S, Kagan A, Hegedish O, et al. Do young women with tattoos have lower self-esteem and body image than their peers without tattoos? A non-verbal repertory grid technique approach. PLoS One. 2019; 14(1): e0206411.
  9. Ernst M, Borkenhagen A, Fegert JM, et al. The association of childhood abuse and neglect with tattoos and piercings in the population: evidence from a representative community survey. BMC Psychol. 2022; 10(1): 105.
  10. Kluger N. Epidemiology of tattoos in industrialized countries. Curr Probl Dermatol. 2015; 48: 6–20.
  11. Armstrong ML, Roberts AE, Koch JR, et al. Motivation for contemporary tattoo removal: a shift in identity. Arch Dermatol. 2008; 144(7): 879–884.
  12. Roggenkamp H, Nicholls A, Pierre JM. Tattoos as a window to the psyche: How talking about skin art can inform psychiatric practice. World J Psychiatry. 2017; 7(3): 148–158.

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp. z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail: viamedica@viamedica.pl