Vol 3, Supp. B (2002): Practical Diabetology
Review article
Published online: 2003-02-10

open access

Page views 6336
Article views/downloads 8008
Get Citation

Connect on Social Media

Connect on Social Media

Edukacja terapeutyczna chorych na cukrzycę

Wiesław Zarzycki, Elżbieta Popławska

Abstract


Pojęcie edukacji terapeutycznej ma długą historię, chociaż prawdziwe znaczenie tej metody postępowania zostało upowszechnione dopiero w ostatnich latach. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO, World Health Organization) włączyła edukację leczniczą do modeli postępowania w chorobach przewlekłych. Wiedza pacjenta o chorobie poprawia bowiem jego współpracę z personelem medycznym. Edukacja jest szczególnie ważna w cukrzycy, ponieważ stosowanie się chorych do zaleceń medycznych i zapobieganie powstawaniu ostrych i przewlekłych powikłań cukrzycy wpływa na jakość życia. Edukacja terapeutyczna powinna być prowadzona przez zawodowych edukatorów w małych grupach. Kursy powinny dotyczyć wszystkich zagadnień związanych z leczeniem tej choroby. Przy doborze osób do poszczególnych grup należy uwzględnić środowisko oraz problemy chorych. Edukacja może znacząco poprawić efektywność procesu leczniczego prowadzonego przez personel medyczny, przez co zmieni się na korzyść jakość życia tych pacjentów.

Article available in PDF format

View PDF Download PDF file