dostęp otwarty

Tom 9, Nr 2 (2007)
Opublikowany online: 2007-06-27
Pobierz cytowanie

Wpływ edukacji multimedialnej chorego na przebieg pooperacyjny po hernioplastyce

Stanisław Pierściński, Jakub Szmytkowski, Stanisław Dąbrowiecki
Chirurgia Polska 2007;9(2):85-91.

dostęp otwarty

Tom 9, Nr 2 (2007)
Opublikowany online: 2007-06-27

Streszczenie

Wstęp: Leczenie chirurgiczne w warunkach szpitalnych wiąże się z występowaniem u chorych lęku i niepokoju dotyczących pobytu w szpitalu, choroby i spodziewanego bólu pooperacyjnego. Pacjenci często nie rozumieją przekazywanych im informacji w zakresie diagnozy, rokowania czy terapii. Zaburzenia te mogą objawiać się na przykład podwyższoną wrażliwością na ból. Główną metodą zmniejszenia obaw chorych powinna być edukacja. Standardem postępowania lekarskiego jest rozmowa z pacjentem. Nową formą edukacji medycznej są prezentacje multimedialne zapisane na nośniku cyfrowym.
Materiał i metody: Na nośniku cyfrowym zarejestrowano przebieg leczenia 72-letniego chorego z przepukliną pachwinową. Dialogi lekarza z chorym dotyczyły: istoty choroby, wskazań i metod operacji, możliwych powikłań, przebiegu hospitalizacji oraz zaleceń pooperacyjnych. W kolejnych scenach filmu pokazano przyjęcie chorego do kliniki, przygotowanie do operacji, przewiezienie na blok operacyjny, przebieg pooperacyjny z wczesnym uruchomieniem chorego i wypisem w 1. dobie. Przebieg pooperacyjny porównano w 2 grupach pacjentów (randomizowanych): w 1. grupie źródłem informacji był personel medyczny (edukacja rutynową), w 2. grupie - opisana prezentacja multimedialna. Do badań włączono 31 chorych operowanych od marca 2002 roku do czerwca 2003 roku w Katedrze i Klinice Chirurgii Ogólnej i Endokrynologicznej CM UMK w Bydgoszczy. Były to planowe zabiegi z powodu pierwotnej niepowikłanej przepukliny pachwinowej (operowano w znieczuleniu miejscowym metodą Lichtensteina). Oceniano następujące parametry: nasilenie dolegliwości bólowych - wykorzystano wizualną skalę bólu (VPS, visual pain scale), czas trwania hospitalizacji i liczbę zużytych po operacji tabletek tramadolu.
Wyniki: Przebieg pooperacyjny w obu grupach był podobny. W ocenie natężenia bólu operowani z grupy edukacji na nośniku cyfrowym w każdym z ocenianych przedziałów czasowych zgłaszali relatywnie mniejsze jego nasilenie. Liczba przyjmowanych tabletek tramadolu była podobna w obu grupach. W obu przypadkach nie wykazano jednak statystycznych różnic między grupami.
Wnioski: W badaniach własnych i piśmiennictwie wykazano, że edukacja chorych jest zagadnieniem skomplikowanym. Edukacja spełnia oczekiwania chorych i podnosi ich satysfakcję z leczenia. Jednakże nawet gdy chory po szkoleniu więcej wie i mniej się obawia, zazwyczaj jednak cierpi tak samo, a jego leczenie nie jest ani krótsze ani tańsze. Dotychczasowe próby wykorzystania nowoczesnych środków edukacyjnych nie poprawiły efektywności edukacji chorych i wymagają dalszych udoskonaleń.

Streszczenie

Wstęp: Leczenie chirurgiczne w warunkach szpitalnych wiąże się z występowaniem u chorych lęku i niepokoju dotyczących pobytu w szpitalu, choroby i spodziewanego bólu pooperacyjnego. Pacjenci często nie rozumieją przekazywanych im informacji w zakresie diagnozy, rokowania czy terapii. Zaburzenia te mogą objawiać się na przykład podwyższoną wrażliwością na ból. Główną metodą zmniejszenia obaw chorych powinna być edukacja. Standardem postępowania lekarskiego jest rozmowa z pacjentem. Nową formą edukacji medycznej są prezentacje multimedialne zapisane na nośniku cyfrowym.
Materiał i metody: Na nośniku cyfrowym zarejestrowano przebieg leczenia 72-letniego chorego z przepukliną pachwinową. Dialogi lekarza z chorym dotyczyły: istoty choroby, wskazań i metod operacji, możliwych powikłań, przebiegu hospitalizacji oraz zaleceń pooperacyjnych. W kolejnych scenach filmu pokazano przyjęcie chorego do kliniki, przygotowanie do operacji, przewiezienie na blok operacyjny, przebieg pooperacyjny z wczesnym uruchomieniem chorego i wypisem w 1. dobie. Przebieg pooperacyjny porównano w 2 grupach pacjentów (randomizowanych): w 1. grupie źródłem informacji był personel medyczny (edukacja rutynową), w 2. grupie - opisana prezentacja multimedialna. Do badań włączono 31 chorych operowanych od marca 2002 roku do czerwca 2003 roku w Katedrze i Klinice Chirurgii Ogólnej i Endokrynologicznej CM UMK w Bydgoszczy. Były to planowe zabiegi z powodu pierwotnej niepowikłanej przepukliny pachwinowej (operowano w znieczuleniu miejscowym metodą Lichtensteina). Oceniano następujące parametry: nasilenie dolegliwości bólowych - wykorzystano wizualną skalę bólu (VPS, visual pain scale), czas trwania hospitalizacji i liczbę zużytych po operacji tabletek tramadolu.
Wyniki: Przebieg pooperacyjny w obu grupach był podobny. W ocenie natężenia bólu operowani z grupy edukacji na nośniku cyfrowym w każdym z ocenianych przedziałów czasowych zgłaszali relatywnie mniejsze jego nasilenie. Liczba przyjmowanych tabletek tramadolu była podobna w obu grupach. W obu przypadkach nie wykazano jednak statystycznych różnic między grupami.
Wnioski: W badaniach własnych i piśmiennictwie wykazano, że edukacja chorych jest zagadnieniem skomplikowanym. Edukacja spełnia oczekiwania chorych i podnosi ich satysfakcję z leczenia. Jednakże nawet gdy chory po szkoleniu więcej wie i mniej się obawia, zazwyczaj jednak cierpi tak samo, a jego leczenie nie jest ani krótsze ani tańsze. Dotychczasowe próby wykorzystania nowoczesnych środków edukacyjnych nie poprawiły efektywności edukacji chorych i wymagają dalszych udoskonaleń.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

edukacja pacjenta; przepuklina pachwinowa; ból pooperacyjny

Informacje o artykule
Tytuł

Wpływ edukacji multimedialnej chorego na przebieg pooperacyjny po hernioplastyce

Czasopismo

Chirurgia Polska

Numer

Tom 9, Nr 2 (2007)

Strony

85-91

Opublikowany online

2007-06-27

Wyświetlenia strony

831

Wyświetlenia/pobrania artykułu

1680

Rekord bibliograficzny

Chirurgia Polska 2007;9(2):85-91.

Słowa kluczowe

edukacja pacjenta
przepuklina pachwinowa
ból pooperacyjny

Autorzy

Stanisław Pierściński
Jakub Szmytkowski
Stanisław Dąbrowiecki

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Chirurgia Polska dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp. z o.o, Grupa Via Medica, ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail: viamedica@viamedica.pl