Udar mózgu jako przyczyna zmiany jakości i zagrożenie życia - perspektywa filozoficzna
Agnieszka Raniszewska-Wyrwa
Udar Mózgu. Problemy Interdyscyplinarne 2009;11(1):23-30.
dostęp otwarty
Tom 11, Nr 1 (2009)
Prace poglądowe
Opublikowany online: 2009-03-19
Streszczenie
Udar, zarówno niedokrwienny, jak i krwotoczny, może się wiązać z niedomogą pnia mózgu, który stanowi centrum kierujące
i regulujące procesami życiowymi. Jeżeli życie zdefiniuje się jako pobór, przetwarzanie i kumulowanie energii oraz utrzymanie
równowagi energetycznej organizmu, to wynika z tego, że warunkiem zachowania zdrowia lub nawet życia jest prawidłowy
poziom energii oraz zdolność do jej przetwarzania i transportu. Działanie organizmu ludzkiego przez pryzmat energetyczności
postrzegano już w starożytnej medycynie chińskiej opartej na koncepcji zdrowia, u której podstaw mieści się system
filozoficzny zgodny z poglądem, że wszystko jest podporządkowane siłom energetycznym organizmu. Podobnie w filozofii
dość często można dostrzec akcentowanie znaczenia homeostazy sił życiowych (energii) w zachowaniu zdrowia. Udar
mózgu, jako deficyt energetyczny, powoduje naruszenie owej energetycznej homeostazy. Zmiana stanu zdrowia w następstwie
udaru jest tożsama ze zmianą jakości życia. Konsekwencje udaru mogą być przejściowe lub trwałe; trwała utrata
akceptowanej przez człowieka jakości życia może prowadzić do rezygnacji z jego obrony, a zatem stać się rzeczywistą
przyczyną zagrożenia życia. Ponieważ udar mózgu - jako taki - jest jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla życia
ludzkiego, można uznać, że jest zdarzeniem, które stanowi zagrożenie w podwójnym znaczeniu: bezpośrednio (zaburzenia
energetyczne mózgu powodują zgon) oraz pośrednio (obniżona jakość życia może prowokować czyny autodestrukcyjne).
Drugi z rodzajów zagrożenia inicjuje rozważania nad problemem samobójstwa lub eutanazji, a tym samym implikuje potrzebę
określenia granic, w ramach których człowiek może decydować o swoim życiu lub śmierci. Kwestie te przedstawiono
w artykule przez pryzmat zasady świętości lub jakości życia, sensu cierpienia, autonomii oraz prawa do śmierci.
Streszczenie
Udar, zarówno niedokrwienny, jak i krwotoczny, może się wiązać z niedomogą pnia mózgu, który stanowi centrum kierujące
i regulujące procesami życiowymi. Jeżeli życie zdefiniuje się jako pobór, przetwarzanie i kumulowanie energii oraz utrzymanie
równowagi energetycznej organizmu, to wynika z tego, że warunkiem zachowania zdrowia lub nawet życia jest prawidłowy
poziom energii oraz zdolność do jej przetwarzania i transportu. Działanie organizmu ludzkiego przez pryzmat energetyczności
postrzegano już w starożytnej medycynie chińskiej opartej na koncepcji zdrowia, u której podstaw mieści się system
filozoficzny zgodny z poglądem, że wszystko jest podporządkowane siłom energetycznym organizmu. Podobnie w filozofii
dość często można dostrzec akcentowanie znaczenia homeostazy sił życiowych (energii) w zachowaniu zdrowia. Udar
mózgu, jako deficyt energetyczny, powoduje naruszenie owej energetycznej homeostazy. Zmiana stanu zdrowia w następstwie
udaru jest tożsama ze zmianą jakości życia. Konsekwencje udaru mogą być przejściowe lub trwałe; trwała utrata
akceptowanej przez człowieka jakości życia może prowadzić do rezygnacji z jego obrony, a zatem stać się rzeczywistą
przyczyną zagrożenia życia. Ponieważ udar mózgu - jako taki - jest jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla życia
ludzkiego, można uznać, że jest zdarzeniem, które stanowi zagrożenie w podwójnym znaczeniu: bezpośrednio (zaburzenia
energetyczne mózgu powodują zgon) oraz pośrednio (obniżona jakość życia może prowokować czyny autodestrukcyjne).
Drugi z rodzajów zagrożenia inicjuje rozważania nad problemem samobójstwa lub eutanazji, a tym samym implikuje potrzebę
określenia granic, w ramach których człowiek może decydować o swoim życiu lub śmierci. Kwestie te przedstawiono
w artykule przez pryzmat zasady świętości lub jakości życia, sensu cierpienia, autonomii oraz prawa do śmierci.