Na skróty

dostęp otwarty

Tom 11, Nr 1 (2009)
Prace poglądowe
Opublikowany online: 2009-03-19
Pobierz cytowanie

Udar mózgu jako przyczyna zmiany jakości i zagrożenie życia - perspektywa filozoficzna

Agnieszka Raniszewska-Wyrwa
Udar Mózgu. Problemy Interdyscyplinarne 2009;11(1):23-30.

dostęp otwarty

Tom 11, Nr 1 (2009)
Prace poglądowe
Opublikowany online: 2009-03-19

Streszczenie

Udar, zarówno niedokrwienny, jak i krwotoczny, może się wiązać z niedomogą pnia mózgu, który stanowi centrum kierujące i regulujące procesami życiowymi. Jeżeli życie zdefiniuje się jako pobór, przetwarzanie i kumulowanie energii oraz utrzymanie równowagi energetycznej organizmu, to wynika z tego, że warunkiem zachowania zdrowia lub nawet życia jest prawidłowy poziom energii oraz zdolność do jej przetwarzania i transportu. Działanie organizmu ludzkiego przez pryzmat energetyczności postrzegano już w starożytnej medycynie chińskiej opartej na koncepcji zdrowia, u której podstaw mieści się system filozoficzny zgodny z poglądem, że wszystko jest podporządkowane siłom energetycznym organizmu. Podobnie w filozofii dość często można dostrzec akcentowanie znaczenia homeostazy sił życiowych (energii) w zachowaniu zdrowia. Udar mózgu, jako deficyt energetyczny, powoduje naruszenie owej energetycznej homeostazy. Zmiana stanu zdrowia w następstwie udaru jest tożsama ze zmianą jakości życia. Konsekwencje udaru mogą być przejściowe lub trwałe; trwała utrata akceptowanej przez człowieka jakości życia może prowadzić do rezygnacji z jego obrony, a zatem stać się rzeczywistą przyczyną zagrożenia życia. Ponieważ udar mózgu - jako taki - jest jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla życia ludzkiego, można uznać, że jest zdarzeniem, które stanowi zagrożenie w podwójnym znaczeniu: bezpośrednio (zaburzenia energetyczne mózgu powodują zgon) oraz pośrednio (obniżona jakość życia może prowokować czyny autodestrukcyjne). Drugi z rodzajów zagrożenia inicjuje rozważania nad problemem samobójstwa lub eutanazji, a tym samym implikuje potrzebę określenia granic, w ramach których człowiek może decydować o swoim życiu lub śmierci. Kwestie te przedstawiono w artykule przez pryzmat zasady świętości lub jakości życia, sensu cierpienia, autonomii oraz prawa do śmierci.

Streszczenie

Udar, zarówno niedokrwienny, jak i krwotoczny, może się wiązać z niedomogą pnia mózgu, który stanowi centrum kierujące i regulujące procesami życiowymi. Jeżeli życie zdefiniuje się jako pobór, przetwarzanie i kumulowanie energii oraz utrzymanie równowagi energetycznej organizmu, to wynika z tego, że warunkiem zachowania zdrowia lub nawet życia jest prawidłowy poziom energii oraz zdolność do jej przetwarzania i transportu. Działanie organizmu ludzkiego przez pryzmat energetyczności postrzegano już w starożytnej medycynie chińskiej opartej na koncepcji zdrowia, u której podstaw mieści się system filozoficzny zgodny z poglądem, że wszystko jest podporządkowane siłom energetycznym organizmu. Podobnie w filozofii dość często można dostrzec akcentowanie znaczenia homeostazy sił życiowych (energii) w zachowaniu zdrowia. Udar mózgu, jako deficyt energetyczny, powoduje naruszenie owej energetycznej homeostazy. Zmiana stanu zdrowia w następstwie udaru jest tożsama ze zmianą jakości życia. Konsekwencje udaru mogą być przejściowe lub trwałe; trwała utrata akceptowanej przez człowieka jakości życia może prowadzić do rezygnacji z jego obrony, a zatem stać się rzeczywistą przyczyną zagrożenia życia. Ponieważ udar mózgu - jako taki - jest jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla życia ludzkiego, można uznać, że jest zdarzeniem, które stanowi zagrożenie w podwójnym znaczeniu: bezpośrednio (zaburzenia energetyczne mózgu powodują zgon) oraz pośrednio (obniżona jakość życia może prowokować czyny autodestrukcyjne). Drugi z rodzajów zagrożenia inicjuje rozważania nad problemem samobójstwa lub eutanazji, a tym samym implikuje potrzebę określenia granic, w ramach których człowiek może decydować o swoim życiu lub śmierci. Kwestie te przedstawiono w artykule przez pryzmat zasady świętości lub jakości życia, sensu cierpienia, autonomii oraz prawa do śmierci.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

mózg; udar; energia; filozofia; człowiek; jakość życia; świętość życia; cierpienie; śmierć

Informacje o artykule
Tytuł

Udar mózgu jako przyczyna zmiany jakości i zagrożenie życia - perspektywa filozoficzna

Czasopismo

Udar Mózgu. Problemy Interdyscyplinarne

Numer

Tom 11, Nr 1 (2009)

Strony

23-30

Opublikowany online

2009-03-19

Wyświetlenia strony

1480

Wyświetlenia/pobrania artykułu

3459

Rekord bibliograficzny

Udar Mózgu. Problemy Interdyscyplinarne 2009;11(1):23-30.

Słowa kluczowe

mózg
udar
energia
filozofia
człowiek
jakość życia
świętość życia
cierpienie
śmierć

Autorzy

Agnieszka Raniszewska-Wyrwa

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest  "Via Medica sp. z o.o." sp.k., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl