English Polski

Zgłoszenia


Wytyczne dla autorów

PUBLIKACJA w czasopiśmie „Psychiatria”

Wszystkie artykuły są publikowane w formie drukowanej i elektronicznej. Oficjalną datą publikacji jest data publikacji online. Artykuły publikowane elektronicznie przed wersją drukowaną są dostępne na stronie Czasopisma. Prośby o przyspieszoną publikację artykułu powinny być wyjaśnione w liście przewodnim. Wszystkie artykuły są publikowane bezpłatnie. "Psychiatria" stosuje się do zaleceń redakcyjnych Międzynarodowego Komitetu Wydawców Czasopism Medycznych (ICMJE) (dostępnych na stronie http://www.icmje.org/recommendations/).

Wydawca zdecydowanie zaleca Redaktorom Czasopisma przestrzeganie zasad Kodeksu Etyki Wydawniczej (COPE), w szczególności w sytuacjach, w których doszło do naruszeń etycznych. W celu uzyskania dalszych informacji, zachęcamy Autorów, Czytelników i Redaktorów do odwiedzenia strony internetowej COPE: http://publicationethics.org/.

  1. Wcześniejsza Publikacja. Przesyłając manuskrypt z rycinami i tabelami, Autorzy oświadczają, że nie został on ani opublikowany ani zgłoszony do publikacji gdziekolwiek indziej (z wyjątkiem streszczeń o długości do 250 słów). Ryciny lub tabele opublikowane gdzie indziej muszą być oparzone przypisami, a Autorzy są zobowiązani dostarczyć pisemną zgodę właściciela praw Autorskich. Cała odpowiedzialność za ten proces leży wyłącznie po stronie Autorów, a Wydawca nie ponosi żadnej odpowiedzialności za naruszenie praw Autorskich lub innych praw przez Autorów. Jeśli dane przedstawione w artykule pozwalają na identyfikację osób prywatnych, w zgłoszeniu muszą być załączone ich pisemne zgody.
  2. Wszystkie osoby, które miały znaczący wkład w powstanie pracy, są uważane za Współautorów. Wszyscy Współautorzy są zobowiązani do wskazania Redakcji swojego wkładu w powstanie publikacji (koncepcja, założenia, metody, przeprowadzenie badań, analiza danych, napisanie publikacji, etc.). Autorzy mogą wskazać więcej niż jeden element swojego wkładu, a także więcej niż jeden Autor może wskazać ten sam rodzaj wkładu. Inne rodzaje wkładu, takie jak dostarczenie odczynników czy narzędzi analitycznych powinny być wskazanie w „Podziękowaniach”. Stosowanie „ghostwriting” lub „guest-authorship” jest przejawem nierzetelności naukowej. Wszystkie wykryte przypadki będą ujawniane, włącznie z powiadomieniem stosownych instytucji.

Osoba wskazana jako Autor do Korespondencji jest zobowiązana do pozyskania od pozostałych Współautorów zgody na przesłanie kolejnych, poprawionych wersji artykułu oraz zgody na wszelkie zmiany w liście Autorów. W przypadku braku zgody wszystkich Współautorów artykuł może zostać odrzucony.

W celu zwolnienia się z odpowiedzialności wobec osób trzecich, Autor wskazany jako osoba do korespondencji jest zobowiązany dostarczyć do redakcji podpisaną kopię „Oświadczenia Autorów”.

Wszyscy Autorzy muszą wyrazić zgodę na warunki publikacji, jednak ostateczna odpowiedzialność za ten proces spoczywa na Autorze zgłaszającym manuskrypt.

  1. Konflikt interesów. Redakcja Czasopisma ponosi odpowiedzialność publiczną za dostarczanie jasnej i bezstronnej informacji naukowej, dlatego wszyscy Autorzy muszą ujawnić wszelkie powiązania, które mogą stanowić konflikt interesów w związku ze zgłoszonym manuskryptem. Autorzy muszą wskazać wszelkie zależności, źródła finansowania badań lub posiadane aktywa finansowe, które mogą wywołać wątpliwości co do ich bezstronności. Informacje te nie zostaną ujawnione Recenzentom i nie wpłyną na decyzję o opublikowaniu pracy. Po zaakceptowaniu artykułu do publikacji Redaktor omówi z Autorami formę, w jakiej informacje dotyczące źródeł finansowania powinny być udostępnione Czytelnikom. Recenzenci i Redaktorzy są również zobowiązani do zgłaszania jakichkolwiek konfliktów interesów na przykład w przypadku niedawnej współprac z Autorem (współautorstwo artykułu lub współpraca przy grancie badawczym z Autorem w ciągu ostatnich 24 miesięcy). Inne przykłady możliwych konfliktów obejmują bliską przyjaźń, wcześniejsze lub obecne relacje promotor–student lub związki rodzinne. Ponadto, w przypadku artykułów prezentujących leki lub sprzęt medyczny, Recenzenci i Redaktorzy powinni ujawnić Redaktorowi Naczelnemu jakiekolwiek powiązania finansowe z firmami produkującymi opisywane leki i/lub sprzęt.
  2. Artykuł powinien być wolny od fałszerstw, manipulacji oraz plagiatu (więcej informacji na stronie https://ori.hhs.gov/definition-misconduct).
  3. Prawa Autorskie (Copyright). Wypełnienie formularza online jest równoznaczne z automatycznym i nieodpłatnym przeniesieniem na Wydawcę praw autorskich do wydawania i rozpowszechniania nadesłanych materiałów (we wszystkich znanych i mogących powstać w przyszłości formach wydawniczych lub do innego sposobu rozpowszechniania pracy oraz na wszystkich znanych i mogących powstać w przyszłości polach eksploatacji), pod warunkiem, że materiały te zostaną zaakceptowane do publikacji. Jednocześnie Autorzy zgadzają się, że nie złożą manuskryptu do publikacji gdziekolwiek i w jakimkolwiek języku bez wcześniejszej pisemnej zgody nabywcy praw autorskich, jakim jest Wydawca.
  4. Relacje prawne między Wydawcą a Autorem/Autorami są regulowane przez polskie prawo oraz przez międzynarodowe konwencje jakie obowiązują w Polsce. Prawne podstawy nabycia praw Autorskich wynikają z art. 921 prawa autorskiego jak również z praw pokrewnych oraz międzynarodowych konwencji obowiązujących w Polsce.
  5. Badania nad ludźmi, badania wykorzystujące zwierzęta i badania kliniczne. Wszystkie badania nad ludźmi, z wykorzystaniem zwierząt oraz badania kliniczne muszą być zatwierdzone przez lokalną komisję etyczną w instytucji, z którą Autorzy są afiliowani. Autorzy są zobowiązani do zawarcia w sekcji dotyczącej metodologii (z ang. „Methods”) krótkiego oświadczenia wskazującego właściwą komisję etyczną do spraw badań naukowych. Wszystkie eksperymenty dotyczące ludzi muszą być przeprowadzone zgodnie z zasadami zawartymi w Deklaracji Helsińskiej. Autorzy są zobowiązani do załączenia oświadczenia potwierdzającego, że uzyskali pisemną zgodę wszystkich uczestników. W przypadku artykułów dotyczących eksperymentów na zwierzętach zgłoszonych do publikacji w czasopiśmie Redaktorzy oczekują, że badacze przestrzegali zasad zawartych w „Principles and Guidelines for the Use of Animals in Research, Testing and Education” wydanych przez Ad Hoc Committee on Animal Research Nowojorskiej Akademii Nauk. Stosowne oświadczenie dotyczące przestrzegania tych zasad powinno być wskazane w tekście manuskryptu.

Zastrzeżenie. Wydawca i Redakcja podejmują wszelkie starania, aby w czasopiśmie nie pojawiły się nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd dane, opinie lub stwierdzenia. Jednak odpowiedzialność za dokładność stwierdzeń, faktów, autentyczność wyników badań naukowych lub obserwacji, naukowych opinii oraz innych materiałów opublikowanych w czasopiśmie spoczywa wyłącznie na Autorze, jego współpracownikach, Sponsorze lub na Reklamodawcy. W związku z tym Wydawca i Redakcja nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za konsekwencje jakichkolwiek nieprawidłowych lub wprowadzających w błąd danych, opinii lub stwierdzeń. Redakcja dokłada starań, aby dawki leków i inne dane ilościowe były przedstawiane dokładnie. Niemniej jednak Czytelnicy powinni mieć świadomość, że metody i techniki dotyczące stosowania leków i innych zabiegów opisane w czasopiśmie powinny być skonfrontowane z dokumentacją producenta leków lub zabiegów, opublikowaną w kraju właściwym dla Czytelnika.

PRZYGOTOWANIE MANUSKRYPTÓW

Od jesieni 2018 roku Czasopismo jest publikowane w wersji angielskiej. Redaktorzy preferują zgłoszenia w języku angielskim, ale będą również przyjmować manuskrypty w języku polskim. Jeśli takie artykuły zostaną pozytywnie zaopiniowane przez Recenzentów i zakwalifikowane do publikacji, Autorzy zostaną poproszeni o dostarczenie wersji angielskiej lub wydawca przetłumaczy manuskrypt bezpłatnie.

Manuskrypty powinny być napisane prostym, zwięzłym i poprawnym gramatycznie językiem angielskim, a ich objętość nie powinna przekraczać limitu słów określonego dla każdego typu artykułu, zgodnie z poniższymi wytycznymi. Tekst główny artykułu powinien być napisany w standardowym programie do przetwarzania tekstu kompatybilnym z PC (np. Microsoft Word), czcionką Times New Roman o rozmiarze 12, z podwójnym odstępem między wierszami i przesłany jako plik .doc, .docx lub .rtf. Tekst powinien być złożony w wersji niewyjustowanej, a automatyczne dzielenie wyrazów musi być dezaktywowane. Znaki greckie i inne specjalne znaki można używać tylko poprzez wstawianie ich do tekstu jako „Symbol” (a nie przez użycie czcionki „Symbol”, która może zostać utracona podczas przetwarzania pliku). Zalecamy nie podkreślać tekstu i unikać przypisów dolnych. Jeśli przypisy dolne są konieczne, to powinny one być numerowane kolejno i zamieszczone na dole odpowiedniej strony. Wszystkie wymiary i pomiary muszą być określone w systemie metrycznym. Należy zwrócić szczególną uwagę na dobór odpowiedniej metody analizy danych, a wyniki analiz statystycznych powinny być opisane w sekcji dotyczącej wyników (z ang. „Results”). Skróty i akronimy, jeśli są używane, powinny być rozwinięte w nawiasach przy pierwszym ich pojawieniu się w tekście. Należy unikać skrótów/akronimów, które nie są akceptowane przez międzynarodowe grupy eksperckie. Artykuły powinny być przygotowane z zastosowaniem się do następujących limitów:


Typ artykułu

Limit słów*

Liczba pozycji w bibliografii

Liczba rycin/tabel**

Artykuły oryginalne

3000

30

8

Artykuły podglądowe

6000

50

6

Opisy przypadków

1500

15

6

Krótkie doniesienia

1000

6

2

Listy do redaktora

500



Komentarze redakcyjne

500



*Nie licząc strony tytułowej, legend do rycin i piśmiennictwa; ** Włączając pliki uzupełniające


Artykuły powinny składać się z następujących elementów:

Prace poglądowe
Strona tytułowa
Streszczenie i słowa kluczowe
Wstęp
Główny tekst, podzielony na sekcje oparzone podtytułami
Wnioski
Podziękowania
Oświadczenie o konflikcie interesów
Lista skrótów/akronimów
Bibliografia
Opisy rycin
Rysunki
Tabele

Prace oryginalne/artykuły badawcze (pełne i skrócone)

Strona tytułowa
Streszczenie i słowa kluczowe
Wstęp
Materiały i metody
Wyniki
Dyskusja
Wnioski
Podziękowania
Oświadczenie o konflikcie interesów
Lista skrótów/akronimów
Bibliografia
Opisy rycin
Ryciny
Tabele

Opisy przypadków

Strona tytułowa
Streszczenie i słowa kluczowe
Wstęp
Treść podzielona na sekcje
Wnioski
Podziękowania
Oświadczenie o konflikcie interesów
Lista skrótów/akronimów
Bibliografia
Opisy rycin
Ryciny
Tabele

Opinie, listy, raporty ze spotkań i wiadomości nie powinny być dzielone na sekcje opatrzone podtytułami. Należy podać pełne dane kontaktowe wszystkich Autorów, w tym adres pocztowy, numer telefonu, fax oraz adres e-mail.

SEKCJE MANUSKRYPTU

Strona tytułowa: Strona tytułowa powinna zawierać tytuł artykułu oraz tytuł skrócony, który nie powinien przekraczać 60 znaków, wliczając w to spacje; pełne imiona wszystkich Autorów oraz ich adresy instytucjonalne; imię i nazwisko, adres, numer telefonu, faks oraz adres e-mail Autora do Korespondencji.

Streszczenie i słowa kluczowe: Streszczenie powinno być wyczerpujące, ale jednocześnie zwięzłe. Nie powinno przekraczać 250 słów i powinno być podzielone na sekcje, aby w skrócie przedstawić wstęp, główne metody, wyniki badań i wnioski. Za streszczeniem należy umieścić listę 5–7 starannie dobranych słów kluczowych, które powinny być zgodne z systemem MeSH. W streszczeniu powinny być używane tylko powszechnie stosowane skróty/akronimy.

Wstęp powinien przedstawiać aktualny stan wiedzy, cel badań oraz wyjaśnić, w jakim stopniu jest on oryginalny.

Metody powinny zawierać opis grupy badanej, użytych metod badawczych i analizy statystycznej. Procedury eksperymentalne powinny być opisane w sposób umożliwiający ich powtórzenie przez innych badaczy. Tam, gdzie to możliwe, należy podać źródło materiałów.

Wyniki: Należy przedstawić w logiczny i czytelny sposób, ułatwiający ich zrozumienie przez Czytelników. Warto pamiętać, że prezentacja wyników w postaci wykresów jest bardziej czytelna niż tabele lub wyniki wymienione tylko w tekście.

Dyskusja: Uzyskane wyniki powinny być omówione w kontekście wcześniejszych badań i dostępnej literatury. Nie należy też powtarzać w dyskusji wyników zaprezentowanych w części Wyniki.

Wnioski powinny odnosić się do celów badania i być przedstawione w precyzyjnej formie, najlepiej w formie punktowanej.

Podziękowania: Podziękowania powinny być w pierwszej kolejności skierowane do instytucji, które były źródłem wparcia, sprzętu lub leków prezentowanych w publikacji, a następnie do osób, które przyczyniły się do powstania pracy.

Oświadczenie o konflikcie interesów: Oświadczenie powinno zawierać pełną informację na temat możliwych konfliktów interesów (finansowych lub innych), które mogły mieć wpływ na prezentowane wyniki. W przeciwnym przypadku manuskrypt powinien być opatrzony formułą „Autorzy nie zgłaszają konfliktu interesów”.

Lista skrótów/akronimów: Autorzy powinni wskazać wszystkie niestandardowe skróty/akronimy przy ich pierwszym pojawieniu się z treści artykułu oraz zamieścić na końcu pełną listę sortowanych skrótów/akronimów. Standardowe skóry wykorzystane w tekście nie muszą być zawarte na tej liście.

Piśmiennictwo: Autorzy muszą zadbać o poprawność danych w pozycjach bibliograficznych, jak również zagwarantować, że wszystkie pozycje bibliograficzne w spisie mają swoje odnośniki w tekście i odwrotnie. Obowiązuje kolejność cytowań zgodnie z kolejnością podawania pozycji w manuskrypcie. Stosowany styl bibliograficzny pochodzi z Index Medicus/MEDLINE (http://www.nlm.nih.gov/bsd/policy/cit_format.html).

Piśmiennictwo powinno zawierać wykaz wszystkich wymienionych w tekście źródeł bibliograficznych, według kolejności ukazywania się ich w pracy. Należy podać: (a) kolejny numer pozycji, (b) nazwisko Autora lub Autorów i pierwsze litery imion (w przypadku liczby Autorów większej niż trzech należy podać nazwiska trzech pierwszych i dodać et al., (c) tytuł pracy, tytuł Czasopisma z zastosowaniem obowiązujących skrótów (patrz Index Medicus), rok, tom, numer, stronę początkową i końcową; dla osobnych pozycji książkowych tytuł oraz wydawcę, miejsce i rok wydania, (d) adres pracy według systemu DOI. Odwołania do piśmiennictwa w tekście pracy prosimy umieszczać w nawiasach kwadratowych.

UWAGA: w adresie bibliograficznym pozycji piśmiennictwa należy podać numer DOI (jeżeli taki jest) — umożliwi to linkowanie referencji i bezpośrednie odniesienie do właściwej strony internetowej (np. Redon J, Cifkova R, Laurent S, et al. Mechanisms of hypertension in the cardiometabolic syndrome. J Hypertens. 2009; 27(3): 441-451, doi: 10.1097/HJH.0b013e32831e13e5.).

Szczegółowe przykłady można znaleźć na stronie: http://www.nlm.nih.gov/bsd/uniform_requirements.html.

Opisy rycin powinny być wyczerpujące ale muszą zwięźle opisywać informacje zaprezentowane na rycinach, nie powinny jednak powielać informacji zaprezentowanej w tekście artykułu. Tytuły rycin powinny być zamieszczone w pierwszej linii opisu.

Ryciny i fotografie powinny być numerowane sekwencyjnie za pomocą cyfr arabskich. Autorzy powinni przesłać wersję elektroniczną rycin dołączoną na końcu tekstu rękopisu lub jako oddzielne pliki. Każda rycina i fotografia powinna być zatytułowana, a Autor powinien zamieścić w tekście głównym wskazówki, w którym miejscu zamieścić materiały graficzne. Ryciny należy przesłać w następujących formatach: TIF w standardowych rozdzielczościach (tj. 300 dpi dla fotografii, 600 dpi dla grafiki liniowej), JPG, EPS, CDR, AI wyskalowanych do ostatecznych rozmiarów druku. Istnieje możliwość wykorzystania innych formatów, jednak nie należy korzystać formatu PDF, JPG, PPT, lub PS, ponieważ nie nadają się one do dalszej obróbki graficznej.

Tabele powinny być przygotowane z taką samą starannością i uwagą, jak sam tekst. Najlepiej przygotować je w edytorze tekstu, ponieważ będą one opracowywane w programie Word. Tabele powinny być ponumerowane kolejno (Tabela 4, Tabela 5 itd.). Każda tabela powinna być w orientacji pionowej i nie powinna być większa niż jedna strona. Informacje zaprezentowane w tabelach powinny uzupełniać, a nie powielać dane zaprezentowanych w artykule. Każda tabela powinna być umieszczona na oddzielnej stronie z krótkim tytułem; numer tabeli i tytuł powinien być zamieszczony nad tekstem tabeli. Wszystkie kolumny tabeli muszą być zatytułowane, a skróty należy wyjaśnić w przypisach dolnych. Prosimy NIE UMIESZCZAĆ rycin, tabel ani innych elementów graficznych w tekście artykułu. Ryciny i tabele można dodać na końcu manuskryptu lub przesłać w oddzielnych plikach uzupełniających.

Przygotowanie rycin. Żadne elementy przesłanych obrazów nie powinny być modyfikowane. Poprawa jasności, kontrastu, nasycenia kolorów jest dopuszczalna, jeśli ta korekta obejmuje równomiernie cały obraz i nie zafałszowuje przedstawionych danych. Redakcja zastrzega sobie prawo do poproszenia Autorów o przesłanie oryginalnych plików z danymi w celu porównania rycin.

Pliki uzupełniające. Redakcja zachęca Autorów do przesyłania danych stanowiących uzupełnienie do zgłoszonego manuskryptu, przy założeniu, że artykuł sam w sobie stanowi zamkniętą całość, niezależną od plików uzupełniających. Pliki uzupełniające mogą stanowić dodatkowe ryciny, zdjęcia, tabele, zestawy danych oraz nagrania video. Wszystkie pliki uzupełniające muszą zostać zaakceptowane przez Redakcję i Recenzentów zanim zostaną opublikowane. Publikacja plików uzupełniających odbywa się równocześnie z artykułem podstawowym, w którym powinny być wskazane odwołania do danych w plikach uzupełniających. Po opublikowaniu artykułu treść plików uzupełniających nie może być modyfikowana.


Dane kontaktowe

VM Media Group sp. z o.o., Grupa Via Medica
ul. Świętokrzyska 73; 80–180 Gdańsk, Polska
Telefon (+48 58) 320-94-94, fax (+48 58) 320-94-60, e-mail: journals@viamedica.pl

Za publikację artykułu nie jest pobierana opłata.


Oświadczenie autorów

Informacje o artykule

Article Information and Declarations

These specific elements should be provided in dedicated sections of the submission panel; they are available according to the type of article. Please, do not include these elements in the main text. More information on particular items is provided in the Author Guidelines panel.


Acknowledgments

If applicable, please provide any acknowledgments for the conduct of the study and/or support for manuscript preparation.

Author contributions

Please, describe the contribution of all co-authors to the final manuscript.

Funding

Please, highlight any funding that you may have received for the reported research or state that no funding, grants, or other support was received.

Availability of data and materials

Please, indicate that original contributions presented in the study are included in the article (and as Supplementary Material, if applicable) and that further inquiries can be directed to the corresponding author.

Ethics approval and consent to participate

Please, if applicable state that the study was reviewed and approved by an Ethics Committee and that patients/participants provided their written informed consent to participate in this study. If not applicable, please explain why ethical approval and/or consent were not required.

Competing interests

Any possible conflicts of interest regarding the submitted article should be described for each author, or authors should declare they have no conflict of interest related to the submitted manuscript.

Supplementary Material

If applicable: the Supplementary Material for this article can be found online at: (link will be provided by an Editor).


Dedicated sections in submission panel related to 

Item type

Guidelines /position paper

Original article

Research letter/brief communication

Review

Case report

Editorial

Letter

Acknowledgments

yes

yes

yes

yes

yes

yes

yes

Author contributions

no

yes

yes

yes

yes

no

no

Competing interests

yes

yes

yes

yes

yes

yes

yes

Data availability statement

yes

yes

yes

no

no

no

no

Ethics statement

no

yes

yes

no

yes

no

no

Funding

yes

yes

yes

yes

yes

yes

yes

Supplementary material

yes

yes

yes

yes

yes

yes

yes


 Table I. Elements of according to submission type

Zgłoszenia online

Czy masz już nazwę użytkownika i hasło dla Psychiatria?

Przejdź do logowania

Potrzebujesz nazwy użytkownika i hasła?

Przejdź do rejestracji

Rejestracja i logowanie są obowiązkowe do deponowania manuskryptów online i sprawdzenia statusu zgłoszeń.

Informacje o prawach autorskich

Zgłaszając manuskrypt, Autor (Autorzy) potwierdza (potwierdzają), że wymieniona praca nie była poprzednio publikowana i nie została przedłożona wydawcy innego Czasopisma (z wyłączeniem streszczeń oraz materiałów zjazdowych o długości nie większej niż 250 słów). Autor (Autorzy) również zgadzają się, że w przypadku akceptacji manuskryptu do publikacji automatycznie i nieodpłatnie przenosi (przenoszą) na Wydawcę wszelkie prawa autorskie do wydawania oraz rozpowszechniania nadesłanych materiałów we wszystkich znanych formach i na wszystkich znanych polach eksploatacji. Jednocześnie Autor (Autorzy) zgadza (zgadzają) się, że manuskrypt nie zostanie złożony do publikacji gdziekolwiek i w jakimkolwiek języku bez wcześniejszej pisemnej zgody nabywcy praw autorskich, jakim jest Wydawca

Polityka prywatności

Nazwiska i adresy e-mail wprowadzane do serwisu tego czasopisma będą wykorzystywane wyłącznie do wyżej wymienionych celów i nie będą udostępniane do innych celów.